Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100d vs. K110d

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, som jag har uppfattat det är det samma sökare som i *ist DL.
Inte lika stor som i DS men väldigt ljus och bra!! :)
För mig funkar det bra att fokusera manuellt med min DL trots att jag använder glasögon!!

Jag sitter med en DL och en K100D och jämför och tycker att de är identiska, det är bara mattskivan som skiljer något, K100D har en större fokuserings "ram" eftersom den har fler autofokuspunkter...

Allright, tack. K110d verkar väl vara en vettig instegsmodell? Det känns som man får väldigt mycket teknink för pengarna hos pentax, om man jämför med nikon och canon. Eller?

Är det något med k100d som ni inte är nöjda med?

K110D är inte samma som *ist DL2, den har samma funktioner men bildbehandlingen är uppdaterad med nya - bättre - algoritmer så bildkvaliteten (JPEG) är bättre. Den har även en snabbare autofokus.

Jämfört med DL:en så är det flera saker som tillkommit, som scenlägen och förtitt via DOF-knappen m m. Steget från DL till K110D är större än steget DL till DL2.

Fast jag förstår inte varför man skulle vilja vara utan skakreduceringen i huset, det är som att bära med sig ett stativ... ett "virtuellt stativ". :)
Fungerar med all optik och funktionen kostar bara 1 000 SEK extra. Det är väl värt det, för bildkvaliteten blir bättre.

Tyvärr är det mycket fokus på att man kan fota med längre slutartider än annars, men faktum är att skakreducering hjälper även vid kortare slutartider - och det är något som glömts bort i disksusionen.

Hälsar
R

Jag stoppade på en SMC-M 85/2.0 - alltså ett gammalt manuellt 80-tals objektiv, då fick jag en fråga i displayen om vilken brännvidd det var, för SR funktionen. Och det funkar!

Roland: Var inte helt införstådd med skillnaden mellan DL, DL2 och K110D.

Förstår inte heller om man nu skall köpa ny kamera varför man skall köpa en utan SR.

Nemesis skrev:
Förstår inte heller om man nu skall köpa ny kamera varför man skall köpa en utan SR.
Ser att det skiljer 500 kronor mellan modellerna på Cyberphoto, att då köpa den utan bildstabilisering kan inte ses som annat än mycket korkat.

Jag har själv oerhört svårt för att förstå varför Pentax lägger ned tid & arbete på att bygga modellen utan SR???

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar