Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D testad på DPREVIEW

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var på tiden och inte ett speciellt överraskande resultat. Ingen test av färgöverensstämmelse vad jag kunde se. Det svagare AA-filtret och Silkypix jpeg konveretering ger som väntat också bättre upplösning.
 
Intressant att se jämförelsen med Canon där detaljerna ser ut att offras för att hålla nere bruset på högre ISO. Även DP ger K100D ett större dynamisk omfång i raw uppräknat i PS och bättre upplösning än tex D50 trots samma sensor.
 
Nu är jag väl som ägare lite partisk, men jag tycker faktiskt också att den är rätt snygg, betydligt snyggare än tex kitgluggen 18-55. Känns som ett öga att bara drunkna i.
 
OK, framifrån ser den ju snygg ut, mycket glas, från sidan är väl designen nästan ok, men den är väldigt plastig. Nu kanske jag har en liten vriden uppfattning eftersom jag har en metallring inskruvad fram för att ge lite skydd för linsen...och den är inte snygg. Måste testa att ta av den en stund...

Hmmm, uatn den så såg objektivet rätt bra ut faktiskt. Jag tar tillbaka min tidigare kommentar. FA50/1.4 är snyggt, det är bara mitt som är fult som stryk :)
 
Om man ka ta testet av Shake Reduction på allvar så verkar inte SR ger någon stor fördel hos K100D.
För den här testmetoden så ser Sonys Steadyshot kunna rädda fler bilder, fast å andra sidan så verkar man kunna ta nästan lika skarpa bilder med K100D utan SR som A100 med Steadyshot. ;)

Förmodligen säger testmetoden mer om dagsformen hos fotografen än hur väl bildstabiliseringen fungerar. Det skulle nog behövas mer omfattande tester vid flera olika brännvidder för att dra någon riktig slutsats.
 
Det kan ju också vara så att de missat det jag och andra missat. Om man inte väntar till klarsignal innan man trycker av så fungerar inte SR, åtminstone inte på K10, hur det är på K100 vet jag inte. Men om man bara trycker av får man ingen SR på K10 i alla fall.
 
Det låter som du fått samma resultat som jag då med att invänta SR-symbolen Peter. Mitt test var dock lite litet för att kännas helt säkert.
 
timofej skrev:
Jag är förvånad att SR inte har större effekt: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk100d/page12.asp
Väldigt liten skllnad enligt min mening. Alla heta debatter om inbyggd SR/AS/VR/IS är inte värda mycket om skillnaden inte är större än så.

Å andra sidan så visar tidningen FOTO följande resultat med skakstab på K100D:

Slutartid------Utan stab-------Med stab
1/60 s --------100 %----------100 %
1/30 s ---------90 %----------100 %
1/15 s ---------70 %-----------90 %
1/8 s ----------40 %------------80 %
1/4 s ----------20 %------------50 %
1/2 s -----------0 %------------20 %
Andel skarpa bilder på fri hand med ett 40 mm-objektiv (motsvarande
60 mm för småbild) där tumregeln säger 1/60 s som längsta tid.
 
Hehe, Phil måste vara rätt darrig i händerna eftersom han inte lyckats att få en enda bild skarp på 1/10 sek med 50 mm optik. :)

Undrar hur FOTOs tester gick till (hur många bilder, vilket avstånd, vad ansågs med "skarp" bild, etc...). Undrar också varför de valde såpass udda optik som 40 mm.
 
timofej skrev:
Hehe, Phil måste vara rätt darrig i händerna eftersom han inte lyckats att få en enda bild skarp på 1/10 sek med 50 mm optik. :)

Undrar hur FOTOs tester gick till (hur många bilder, vilket avstånd, vad ansågs med "skarp" bild, etc...). Undrar också varför de valde såpass udda optik som 40 mm.

Dom plåtade i ett museum i "dåligt" ljus på fri hand.
I artikeln hävdar de också att K100D har lika bra stabilisering som gamla KM5D men att t ex Nikons VR-optik är lite bättre.
 
...
Undrar hur FOTOs tester gick till (hur många bilder, vilket avstånd, vad ansågs med "skarp" bild, etc...). Undrar också varför de valde såpass udda optik som 40 mm. [/B]
Bilderna är tagna inomhus på ca fyra meters avstånd. Motivet var blandat och innehöll bl a text och ögon (på en tygtiger). Anledningen till 40 mm brännvidd var att tumregeln då ger 1/60 vilken verkade lagom att börja serien med. Objektivet var kitoptiken 18-55. Kameran hölls normalslarvigt - alltså inte som man ska utan som många "amatörer" faktiskt håller i en kamera. På varje slutartid togs 10 bilder med SR och 10 bilder utan SR. Definitionen av skarp sattes till att en A5-utskrift (ca 13x19 cm) skulle upplevas som helt skarp.
 
Det va jäkla mig på tiden att DP fick fram en recension på K100. Jag gick och väntade ett tag på den. Men så fick jag min K100 igår. Är supernöjd! Jag har kollat lite på 50/1.4 optiken men den ser ju ganska ful ut på K100 måste jag säga.
 
timofej skrev:
Jag är förvånad att SR inte har större effekt: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk100d/page12.asp
Väldigt liten skllnad enligt min mening. Alla heta debatter om inbyggd SR/AS/VR/IS är inte värda mycket om skillnaden inte är större än så.
Jag tog ett tiotal bilden med 40mm och 1/8 sek i söndags. Alla blev kristallskarpa. Nog för att jag brukar vara stadig på handen, men så stadig är jag INTE. 40mm motsvara 60mm så jag borde haft 1/60. Jag tror jag hade klarat 1/30 s rätt bra utan SR, 1/15 så hade det börjat bli luddigt, och inte en chans att jag klarat 1/8 utan SR.

Dessutom hade jag 100% hitrate. Jag misstänker det som Patrick Pihl upptäckte har ungått de flesta, man måste vänta på klartecken innan man trycker av om man skall vara säker på att SR klarar situationen. När jag följde den linjen så blev ALLA bilder skarpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.