Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D testad av Popular Photograpy

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Sammanfattande citat från Pentax usergroup på DP.


"Well they have finally done it! Popular Photography gave its readers a hands on take of the Pentax K100D a few months back, and this month (October 2006 issue) they give us the in-depth review. As most reviews, they gave it pluses and minuses.

What they liked:

In body SR gave 2 stops for shaky folks, although they said it worked with less consistency than the Sonolta version.

Image quality rated extremely high, with excellent shadow detail and extremely high color accuracy.

AF was given kudos for being better than the Pentax predecessors, as well as for just plain being good, even in very low light.

The camera came with an excellent RAW converter.
Excellent viewfinder.
low noise

What they didn't care for:
Six megapixels

AA batteries only give 70 shots (although I wish they had explained that they give more than that with rechargable batteries. I got over 400 shots with some 2500 AA batteries with mine).

I thought it was a good review... I would have preferred a bit more detail, but oh well...

swpowers"
 
Här är en länk direkt till testen. Man kan väl tillägga att AA -alkaline batterier bara skall användas som nödlösning då de håller dåligt och slöar ner kameran, lite synd att de tesar kameran med sådana batterier.

http://www.popphoto.com/cameras/2966/camera-test-pentax-k100d.html


Since we weigh resolution and color accuracy higher than noise in our overall Image Quality rating, the slight tweaks in processing parameters now earn the K100D a more solid Extremely High score at ISOs up to 1600. At ISO 3200, where most DSLRs get too noisy, the K100D squeaks in with Moderate levels and earns a Very High Image Quality rating.
 
Senast ändrad:
Popular Photography

Först skriver tidningen; "Image quality rated extremely high, with excellent shadow detail and extremely high color accuracy."
Och; "What they didn't care for:
Six megapixels"

En aning motsägelsefullt i min mening.

Vidare; "In body SR gave 2 stops for shaky folks, although they said it worked with less consistency than the Sonolta version."

Den blir nog bättre i kommande kameror (hoppas).

En läsare; "...I got over 400 shots with some 2500 AA batteries with mine)."

Det klarar nog mina Biltema 1200mAh för ca 25:-/4st med råge på Pentax DS(finns nog kvar på vissa butiker), problemet är nog att användarna laddar upp batterierna och sen sätter i dom i kameran.
Är det nån som har koll på hur orginalbatteierna (2st)funkar?
 
Pentax säger 3 1/2 EV extra för skakreduceringen, men mycket beror ju också på objektivet och den information som objektivet sänder till kameran. Det skulle vara intressant att testa om det är någon skillnad på Pentax objektiv och tredjepartstillverknas. Pentax använder ju KAF2 fattning med utökad information i objektivets datachip, tredjeparttillverkarna (Sigma, Tamron etc) kör med den äldre KAF fattningen och har ett datachip med halva upplösningen. Sigmas objektiv har en tendens att konfundera Pentax PhotoBrowser...

K100D's originalbatterier är inget att bry sig om, de finns där för att man ska testa kamerans funktioner. Det är inte meningen att man ska ta bilder med dem. Har för mig att detta t o m står i bruksanvisningen!

Hälsar
R
 
Tja vad ska man säga, det verkar som om de måste hitta något negativt för att balansera det positiva. Känns väl mer relevant då att påpeka liten buffert tex än hur kort livslängd AA baterier har.

Två steg med SR förvånar mig lite då jag fick bättre resultat än så, men det är ju iaf är rätt skapligt. Framtiden får väl utvisa hur det är med den saken och vilken inverkan olika brännvidder har eller inte har.
 
Tydligen är det en stor test av K100D i senaste numret av franska Chasseur DÍmages.

Förutom att bildkvaliten bedöms som mycket bra så sägs det att SR lätt ger tre extra stopp. Igen lite motsägande uppgifter alltså men denna gången till det bättre.
 
Patrick du gillar Pentax eller hur?
Jag var väldigt förtjust i deras mellanformatskameror har en kvar för jag väntar fortfarande på deras digitalamellanformatare men den verkar aldrig komma.
Tycker det är riktigt dåligt att pentax aldrig får fram den o med den prestandan dom sa att dom skulle ha på den så kommer den inte vara speciellt (het)när den kommer.
Om den kommer.........
Det känns som dom är långt efter dom flesta andra märken o det är synd för deras priser har alltid varit bra o optiken har varit riktigt bra på flera av deras optik.
 
Kan inte bli nöjdare :) Speciellt nu när K10D specen är ute.

Ja mellanformatskameran har man sett bilder på i en evighet känns det som. Trodde att den var ute för länge sedan. Tråkigt för de som väntar på den.

Hur menar du med långt efter, i mellanformatsvärlden?
 
Ove jag läste på DP att det förväntas besked om 645:nu på fotomässan. Även att man kanske går upp till en 22 mp (kodak) sensor iställer för 18 mp som aviserats tidigare. Skaplig upplösning får den i alla fall.
 
Jag har länge drömt att ha råd att skaffa mig en DSLR som ger ett bra värde för pengarna, och denna kamera verkar ju vara en riktig "bang for the buck". Min gamla Canon EOS 50E ligger bara och dammar för det tar emot att köpa dyr film som måste framkallas efter var 36e exponering, när jag fotar digitalt blir det ju lätt 100-200 bilder på en helg när man är på det humöret.

Och att köpa en Canon DSLR tar också emot när det inte finns någon inbyggd bildstabilisering, utan att det krävs dyra objektiv för det.

Men hur fungerar det med ISO 200 som lägsta val? Är detta något som bör ses som negativt?

Att den använder R6/AA batterier ser jag faktiskt som en fördel, då jag redan använder 2500 mAh NiMH till min Canon A620. Och det finns ju även 2700 & 2900 mAh att köpa nu.
 
EleyT skrev:
Men hur fungerar det med ISO 200 som lägsta val? Är detta något som bör ses som negativt?
[/QUOTE

Om kameran har ISO 200 som lägsta så betyder det att bildkvaliten är optimerad för just det. Det är obefintligt brus på ISO 200 och otroligt lite även på ISO 400.

Den enda nackdelen som jag ser att inte ha tex ISO 100 är om man i mycket starkt ljus vill använda maximal bländaröppning på ett snabbt objektiv. Då kan det hända att slutartiden på 1/4000s blir för lång. Detta händer dock mycket sällan i praktiken.
 
EleyT skrev:
Jag har länge drömt att ha råd att skaffa mig en DSLR som ger ett bra värde för pengarna,.....det tar emot att köpa dyr film som måste framkallas efter var 36e exponering,.......
Men hur fungerar det med ISO 200 som lägsta val? Är detta något som bör ses som negativt?

1. Men om du köper ny dslr igen efter 1 år får du mycket film för ....
2. Fint resultat på 800 är inte tokigt. Har du behov av lägre än 200?, det finns ju gråfilter.....
 
Aha tackar för svaren, var mest orolig för bildkvalitén på ISO 200. På min Canon A620 är ju ISO 50 "normal" och ISO 200 knappt användbar pga. bruset, iof är man väl lite väl kinkiga kanske ;)

Kollade på batterier hos Clas Ohlson idag för att kolla in priserna på CR-V3, de var ju löjligt dyra. 149:- /st! Och det krävs ju dubbla, snacka om dyra exponeringar det skulle bli.
 
EleyT skrev:
Kollade på batterier hos Clas Ohlson idag för att kolla in priserna på CR-V3, de var ju löjligt dyra. 149:- /st! Och det krävs ju dubbla, snacka om dyra exponeringar det skulle bli.

Laddningsbra AA 2500 mah håller väldigt bra i åtminstone ett halvt år eller så. Sen brukar de tappa lite kapacitet. Finns ju också laddningsbara CRV3 som alternativ, finns en tråd om dessa här i Pentaxforumet!
 
Tydligen tycker inte Pentax att man ska använda uppladdningsbara CR-V3 batterier.

Pentax recommends against the use of oxyride and rechargeable CR-V3 lithium batteries because some batteries deliver too high of a voltage (i.e. 3.7v versus the 3v delivered by one-use CR-V3 cells.)

saxat ifrån Camera Controls, Storage, I/O, & Power
 
Ja det stämmer men det finns visst en typ som ger lägre spänning som verkar fungera och många som struntat i rekomendationen utan problem.
Hur som helst så är autofocusen så snabb på K100D att det fungerar bra med vanliga AA NiMh. Så tror jag även att det finns laddningsbara AA Litium som tex är bättre i kall väderlek. Jag skulle ha börjat med ett set vanliga 2500 mah.
 
CR-V3

Hej!
Priserna på CR-V3 varierar väldigt. Jag hittade Varta CR-V3 för 89:- och DURACELL CR-V3 för 69:- på ONOFF. Jag använder normalt 2500 mAh NiMh och har CR-V3 som reserv

/Mats
 
EleyT skrev:
Tydligen tycker inte Pentax att man ska använda uppladdningsbara CR-V3 batterier.

Pentax recommends against the use of oxyride and rechargeable CR-V3 lithium batteries because some batteries deliver too high of a voltage (i.e. 3.7v versus the 3v delivered by one-use CR-V3 cells.)

Helt korrekt, det finns många uppladdningsbara som överstiger voltgränsen och stoppar man in sådant så pangar kameran. Pentax kan självfallet inte dammsuga marknaden på vilka som fungerar och vilka som ej fungerar, det skulle bli för stort jobb för dem med tanke på den myriad av olika tillverkare av batterier och laddare som finns.

Men, svenska distributören för Samsung (Focus Trading) listar Hähnels power station med CR-VR som fungerande med Samsungs version av Pentax *ist DS. Focus distribuerar även Hähnel...

Hälsar
R
 
Nya nummret av kamera & bild testar K100:an. Där får exponeringsmätningen en del kritik. Att den tar för stor hänsyn till mörka partier och tenderar till att överexponera. Tyckte inte heller bilderna i testet såg så imponerande ut.

Har ni som äger k100:an haft liknande problem? Kan för övrigt tillägga att kameran utöver detta får väldigt bra kritik. Överlägset mest för pengarna just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.