Annons

K100D testad av Popular Photograpy

Produkter
(logga in för att koppla)
eldaren3 skrev:
Är detta inget man kan ändra på i kameran ...

Absolut! Antingen sa staller man exponeringskompensationen pa -0,5 steg sa blir alla bilder morkare eller sa fotograferar man i RAW och sanker ljusstyrkan senare i programet. Jag tror dock att manga anvandare foredrar att branna lite ljuare partier och att bilderna blir valexponerade i lag och mellandagrar.


Bara OK pa bildkvaliten ar det som forvanar mig mest. Alla andra tester och bilder jag sett ger kameran toppbetyg for bildkvalite och lagt brus och stort dynamiskt omfang.(se tester ovan och i andra tradar) Kan det vara sa att Kamera&Bild testat K100D i "Bright mode"? Det skulle i sa fall mojligen kunna vara en forklaring.
 
Tidningen FOTO gav K100D betyget "Mycket prisvärd" och "Rekommenderas" och de gillar bilderna från den...

Jag är förvånad över Kamera&Bilds kommentar om överexponering, för de flesta som testat kameran tycker att den exponerar helt rätt - eller möjligen med en liten underexponering. Överexponering har jag inte hört talas om på Pentax kameror, kritik mot en liten underexponering har dock förekommit tidigare.
Pentax ljusmätning är justerad för att ge täckning i mörka partier, men utan att fräta ut högdagrarna. Därför blir ofta bilder från Pentax något mörkare än exempelvis Nikon och framförallt Canon som verkligen bränner högdagrar.

Hälsar
R
 
K100D exponerar lite rikligare (1/3 - 1/2 steg) än tidigare modeller. Normalt exponerar den mycket bra.

Problem (för alla kameror) uppstår i kontrastrikt ljus när motivets dynamiska område överstiger kamerans (eller jpeg-filens) dynamiska område. Då måste man kompromissa. Läggs exponeringen så att de ljusaste partierna inte fräter ut upplevs bilden som mörk. Det går lätt att fixa med en kurva eller highlight/shadow i Phtotoshop. Många hobbyfotografer kan dock inte göra detta pga okunskap eller avsaknad av rätt programvara. Det finns därför en poäng med att kalibrera ljusmätaren så att man får en mer normal bild direkt. Många accepterar utbrända högdagrar om de inte är för stora eller viktiga i bilden. Jag tycker att Pentax har valt helt rätt med K100D. De är ju enkelt att justera ner exponeringen med exponeringskompensation. Den smarta förhandsgranskningen gör ju också att man enkelt kan kolla om det blev bra.
 
På min Nikon kan jag finsjustera mätarna utan att behöva använda exponeringskompensation, finns inte den möjligheten på Pentax, kanske inte på K100'an, men på K10 kanske ?

Min kamera underexponerade ca: 0.5 steg, jag tror Nikon har gjort det medvetet för att man inte skall bränna högdagrarna så lätt, men dom har som sagt gjort det möjligt att finsjustera mätarna så man kan välja själv hur man vill ha det.

Själv har jag justerat upp Matrix mätaren +0.5 samt Centrum och Spotmätarna +0.3 på min kamera.

kent.
 
Senast ändrad:
Zoso skrev:
På min Nikon kan jag finsjustera mätarna utan att behöva använda exponeringskompensation, finns inte den möjligheten på Pentax, kanske inte på K100'an, men på K10 kanske ?

Min kamera underexponerade ca: 0.5 steg, jag tror Nikon har gjort det medvetet för att man inte skall bränna högdagrarna så lätt, men dom har som sagt gjort det möjligt att finsjustera mätarna så man kan välja själv hur man vill ha det.

Själv har jag justerat upp Matrix mätaren +0.5 samt Centrum och Spotmätarna +0.3 på min kamera.

kent.

Later som en bra grej! Vet inte hur det ar med K-serien men jag tror inte det gar pa D-serien.

Min *istD underexponerar ocksa garna lite men jag kor bara RAW och da ar det mer en fordel.
 
snap skrev:
Patrick du gillar Pentax eller hur?
Jag var väldigt förtjust i deras mellanformatskameror har en kvar för jag väntar fortfarande på deras digitalamellanformatare

Ove, senaste nytt om nya 645D!

This product will be continuously upgraded by incorporating newly developed image sensors, with its final effective megapixels expected to reach a 30-megapixel level
 
Re: Foto

Bofoto2 skrev:
Överflödig info?
Foto har nu kommit ut med ett test på K100D.
Omdömme; Prisvärd och Rekomenderas.

jupps, brusmässigt verkar den vara bättre än deras tidigare modeller, "ikapp konkurrenterna" som FOTO uttrycker det,

men bildstabiliseringen verkar FOTO inte så imponerade av dock, och dom verkar ha testat rätt ingående,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.