Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K100D och K100D Super

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseLarsson

Aktiv medlem
Hej

Jag sitter och velar mellan dessa två kameror. Jag har kollat lite på skillnader och recensioner på nätet.
Det jag har kommit fram till är att K100D verkar vara bättre än Super modellen om man baserar det på betygen. Men Super modellen har ju dammbortagning vilket inte vanliga K100D har. Men sen är det ju precis samma kamera?
K100D är ju lite billigare med.
Scandinavianphoto har ett väldigt bra erbjudande på en K100D, väska, batterier och laddare. Vilket jag är väldigt sugen på att köpa.
Så vilken modell ska jag satsa på?

EDIT: Verkar inte som erbjudandet finns kvar på Scandinavianphoto längre... men frågan återstår fortfarande :)

Mvh Fredrik
 
Har en K10D som antagligen kör samma dammborttagningsmetod som Super-modellen fått. Och jag kan säga att jag inte upplevt att den gör nån nytta, man får ändå gå in och blåsa med bälgen då och då. Så ta du K100D och strunta i Supern, om det är den enda skillnaden...

Är det dock inte fler MPs i Supern?
 
GamleTrashberg skrev:
Har en K10D som antagligen kör samma dammborttagningsmetod som Super-modellen fått. Och jag kan säga att jag inte upplevt att den gör nån nytta, man får ändå gå in och blåsa med bälgen då och då. Så ta du K100D och strunta i Supern, om det är den enda skillnaden...

Är det dock inte fler MPs i Supern?

Okej, det var ju mindre bra.. vad jag vet så är det samma MP i Super (6.1)
http://www.dpreview.com/reviews/com...meras=pentax_k100d,pentax_k100dsuper&show=all
Ingen annan som vet om det är fler skillnader mellan modellerna?
 
Super har lite mjukvaruskillnader, kan inte dra alla rakt av i huvet, men den stödjer större minneskort i alla fal.. kanske K100an också gör iofs...men de största skillnaderna är dammborttagning och de mjukvaruskillnader som finns.
 
Den ända skillnaden mellan den vanliga K100D och "Super" är dammborttagningen och stöd för de nya SDM-objektiven i Super-modellen.

/Peder
 
Okej alltså ingen större skillnad då alltså.
Men då får det antagligen bli en "vanlig" K100D eftersom den är lite billigare och att den finns i butikerna.
Tack för svaren!
 
Vad jag vet så är det tre stora förändringar

Antidust
SDHC stöd ( inte säker om k100d har fått denna dock. supern har det iaf.)
SDM - objektiv stöd

Jag personligen kan tycka att dem två sist nämnda är hyfsat viktiga.
SDHC gör att du kan ha minneskort på mer än 2gb vilket är väldigt trevligt.
SDM gör att du kakn köpa lite mer "framtidssäkra" objektiv. De med motor i huset. De ger dig också en snabbare och tystare autofokus.

Iaf är det så jag har förstått det som.
 
hehe ok då blir det en Super iallfall då :)
Verkar ju vara rätt vettigt med lite större minneskort och stöd för nya objektiv.
Tack en engång för svaren!
 
LasseLarsson skrev:
Det jag har kommit fram till är att K100D verkar vara bättre än Super modellen om man baserar det på betygen.

Det förstår jag inte alls, eftersom de är precis samma i sensor, bildbehandling, autofokus etc. Däremot så har K100D Super det snabbare och starkare SR-systemet från K10D, vilket gör att K100D Super har en effektivare skakreducering.

Hälsar
R
 
Re: Re: K100D och K100D Super

Roland Mabo skrev:
Det förstår jag inte alls, eftersom de är precis samma i sensor, bildbehandling, autofokus etc. Däremot så har K100D Super det snabbare och starkare SR-systemet från K10D, vilket gör att K100D Super har en effektivare skakreducering.

Hälsar
R

hehe nä det gör inte jag heller, det var därför jag tyckte det var bästa att fråga :)
Eftersom på dpreview.com får K100D ett overall score av 4.71 och Super ett overall score av 4.18
Även här på fotosidan får K100D bättre än Supermodellen.
Men man kanske inte ska stirra sig blind på sådant?

mvh Fredrik
 
Att Super-modellen får något lägre betyg beror antagligen på att konkurrensen är hårdare nu än då den vanliga K100:an släpptes. 6 megapixel imponerar inte bland motståndet, t.ex. (även om man givetvis kan ta fina bilder med de pixlarna).
 
ErikStarck skrev:
Att Super-modellen får något lägre betyg beror antagligen på att konkurrensen är hårdare nu än då den vanliga K100:an släpptes. 6 megapixel imponerar inte bland motståndet, t.ex. (även om man givetvis kan ta fina bilder med de pixlarna).

Ja så kan det ju självklart vara!
Ingen som vet när Eligiganten eller någon annan fysisk butik har Super modellen?
Dom verkar bara ha K100D.
 
F.Eliasson skrev:
Schönherrs foro har Super med 18-55 för 5450:- nu såg jag.

http://www.schonherrsfoto.se/swe/index.html

Cyberphoto ska ha 5195:- för kitet och 4795 för huset.


*edit* såg det där om fysiskt nu :)

schönherrs är dock en fysisk butik, ligger uppe vid tegnérlunden i stockholm.

hehe ok, Stockholm ligger lite långt här ifrån :)
Bor i Ystad så :)
Men tar nog och beställer kittet på Cyberphoto iallafall.
Tack för alla svar!
/Fredrik
 
Kolla Fotokungen 4890kr inkl frakt med kit hos dom. Köpte min super där för 2 veckor sedan, dom levererade på 2 dagar. Kan rekomenderas.

//Tobbe P
 
LasseLarsson skrev:
Ja så kan det ju självklart vara!
Ingen som vet när Eligiganten eller någon annan fysisk butik har Super modellen?
Dom verkar bara ha K100D.

Jag tyckte jag såg K100D Super på Elgiganten i Arninge när jag var där för att köpa nya borstar till min el-tandborste. Jag kunde inte låta bli att gå förbi foto-avdelningen...

(den ligger ju för tusan direkt vid ingången så det var helt omöjligt att inte gå förbi den haha).

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Jag tyckte jag såg K100D Super på Elgiganten i Arninge när jag var där för att köpa nya borstar till min el-tandborste. Jag kunde inte låta bli att gå förbi foto-avdelningen...

(den ligger ju för tusan direkt vid ingången så det var helt omöjligt att inte gå förbi den haha).

Hälsar
R

Varken Elgiganten, Onoff, Expert har Super modellen ,Onoff har bara den på nätet, medan Elgiganten bara har K100D.
 
Lokala avvikelser kan förekomma även av butiker inom samma kedja. K100D tillverkas inte längre av Pentax. Om den lokala butiken har sålt slut av lagret på K100D, så får butiken K100D Super levererade från Pentax. Om butiken har kvar K100D i lager så vill de givetvis sälja slut på dem innan de tar in Super.

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.