ANNONS
Annons

K100D eller K10D för en novis??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sjömannen

Aktiv medlem
Hej på er gott folk.
Jag sitter i tankarna om att skaffa mig min första SLR. Nu efter att ha läst runt på alla tänkbara forum och testsidor har jag funderat på dessa två kameror 100 eller 10??
Jag har alltså inte haft en digital systemkamera på länge å är alltså därefter inte så hemma på detta området.
Frågan är då, vilken av dessa två skall man välja. Duger kanske 100:an eftersom jag är novis, eller skall jag köra på med 10:an direkt.
Den största anledningen till varför jag valt bland dessa är för att de SR inbyggt, vilket jag anser borde underlätta en hel del när man sedan skall köpa objektiv. Visst verkar Canons 400d vara en intressant konkurant, men där är man ju något begränsad iom att inte alla deras objektiv har IS.

tacksam för svar!!

//Michael N
 
K100 räcker mycket långt. Bufferten är rätt liten så för seriebildstagning är den inte speciellt imponerande. I övrigt har den det mesta en kamera bör ha för såväl en nybörjare som en mer avancerad användare. Den mest påtagliga skillnaden mot K10D är att den senare har snabbare autofocus och större buffert men K100:an har å andra sidan lägre brus och ISO 3200.

Behöver du en riktigt snabb kamera så är K10 nog ett bättre val annars talar mycket för K100:an.
 
Autofokus

K100D:s 6Mp räcker långt tex är inte A4 några problem, men på A3 utskrifter tror jag att det går att se skillnad om man granskar nogrannt.
Förutom priset så är K100D lättare men sämre för regn. Ett trick för snabbare autofokus på K100D/DS/DL är att använda AF-C inställningen (kontinuelig autofokus). Se:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=20861734
Problemet är att Pentax kameror efter fokusinställning kontrollerar fokus igen och finjusterar om nödvändigt, vilket tar extra tid.
Genom att använda AF-C så går det att ta en bild även om inte AF punkten inte är i fokus, när man då ser skärpa i sökaren tar man bilden och slipper vänta på AF-S, sägs fungera bra på rörliga motiv och gärna med nedbländat objektiv (exponerar man när det inte är fokuserat så får man en oskarp bild).
 
Jag sitter i precis samma tankar som du. Jag har tänkt på K10D K100D och Canons 400D. Men canon har jag valt bort pga att jag inte gillar greppet. Då har vi K10 och K100 kvar, jag resonerar så här: 6mp räcker för mig, blir nog en A4 och kanske A3 någon gång och då räcker 6mp. Jag är inte i behov av någon jätte vass seriebildtagning, jag tror att K100:ans 2.8bps i 5 bilder räcker för mig. Och sen pengarna där imellan tänkte jag lägga på lite bättre optik och kanske någon blixt.

Så nu har jag i stort sätt bestämt mig helt för K100D.

Tänkte på det nu också. 6mp ska väll räcka för A3 i hyfsad kvalite? dvs att den ser bra ut när man ser den på väggen. Vanligtvis står man ju itne och kollar på en bild jätte närma för att se kvaliten.
 
Hmm, ja det är sant att K10 skulle vara bättre skyddad, detta är ju enstor fördel för mig som jobbar till sjöss. Skall nog ta å överväga detta lite mer.
Är Pentax medföljande "kit" objektiv något att ha eller skall man bara köpa huset å sedan ett annat objetiv?? Det är också viktigt att ha en bra närgräns samt också en bra zoom eftersom motiv inte alltid befinner sig nära fartyget :)

//Michael N
 
Albwah skrev:
Jag sitter i precis samma tankar som du. Jag har tänkt på K10D K100D och Canons 400D. Men canon har jag valt bort pga att jag inte gillar greppet. Då har vi K10 och K100 kvar, jag resonerar så här: 6mp räcker för mig, blir nog en A4 och kanske A3 någon gång och då räcker 6mp. Jag är inte i behov av någon jätte vass seriebildtagning, jag tror att K100:ans 2.8bps i 5 bilder räcker för mig. Och sen pengarna där imellan tänkte jag lägga på lite bättre optik och kanske någon blixt.

Så nu har jag i stort sätt bestämt mig helt för K100D.

Tänkte på det nu också. 6mp ska väll räcka för A3 i hyfsad kvalite? dvs att den ser bra ut när man ser den på väggen. Vanligtvis står man ju itne och kollar på en bild jätte närma för att se kvaliten.

Jasså en till som sitter i tankarna. Trevligt trevligt. Jag håller med om att Canons grepp inte var någon höjdare. Och att dom också trillskas med så små sökare begriper jag inte.
Vad hade du tänkt dig för objektiv till K100:an??
 
Jag tänkte ta kameran med kitoptiken. Va på fotoquick idag och kände på kameran med kitoptiken. Jag vart positvit överraskad av dess kavlite. När man har hört så mycket dåligt från canon 18-55 så trodde jag att detta skulle hålla ungefär samma klass, men icke. Ingen super byggkvalite men bra nog. Duger nog att börja med. Sen hade jag tänkt att kompletera med Sigmas 70-300 telezoom och Pentax 50/1.4. Saknar man mer vidvinkel så finn ju Sigmas 10-20 som verkar va bra.
 
Albwah skrev:
Jag tänkte ta kameran med kitoptiken. Va på fotoquick idag och kände på kameran med kitoptiken. Jag vart positvit överraskad av dess kavlite. När man har hört så mycket dåligt från canon 18-55 så trodde jag att detta skulle hålla ungefär samma klass, men icke. Ingen super byggkvalite men bra nog. Duger nog att börja med. Sen hade jag tänkt att kompletera med Sigmas 70-300 telezoom och Pentax 50/1.4. Saknar man mer vidvinkel så finn ju Sigmas 10-20 som verkar va bra.

Hmm Sigma är jag inte direkt bekant med, men efter att läst en massa ressensioner om deras objektiv, verkar det som om dom "levererar" trots sina låga priser.
Det verkar som om du verkligen har bestämt dig för en K100 nu. hoppas att du blir nöjd!
 
Jag tror att Sigmas gluggar överlag håller bra kvalite trots pris. Speciellt 70-300mm som jag hade tänkt mig har ju fått mycket bra kritik.

Hoppas också att jag blir nöjd, men det lär jag nog bli :D
 
Jag tycker K100 funkar riktigt bra. Har tryckt många A3:eek:r med fina resultat. Det jag vill ha är ett litet större grepp för mina låånga fingrar, så därför blir det en K10 för mig. Jag var inne på en Nikon D50, D70 först, men när jag fick hålla i K100 så spontanköpte jag den med en gång. Men nu blir det en K10. Lite tråkigt att tappa dom bättre mörkeregenskaperna med så fotar jag ändå inte så ofta över iso800.

Osså en helt skamlös blänkare..
Till salu: min Pentax K100D
 
Sjömannen skrev:
Hmm, ja det är sant att K10 skulle vara bättre skyddad, detta är ju enstor fördel för mig som jobbar till sjöss. Skall nog ta å överväga detta lite mer.
Är Pentax medföljande "kit" objektiv något att ha eller skall man bara köpa huset å sedan ett annat objetiv?? Det är också viktigt att ha en bra närgräns samt också en bra zoom eftersom motiv inte alltid befinner sig nära fartyget :)
//Michael N
Om du köper K100D finns DA18-55 som kit och den är bra men inte super, men den är prisvärd och med dubbelkitet med DA50-200 får du oxå en telezoom som är bättre än DA18-55;an.
Men för dig kanske K10D är bättre och med den kan du välja toppoptiken DA16-45 som kit istället.
Köper man en DA18-55 eller DA16-45 separat kostar den betydligt mer...
Väljer du K10D med DA16-45 kan du köpa till DA50-200 för ca 2500kr för att få längre brännvidd.
Eller Sigma 55-200 för 1500kr eller 70-300...
 
K100D och DA21 är ju en härlig förening
synd att det inte finns som ett kit
hadde nog frestat många!!!
 
Bofoto2 skrev:
Om du köper K100D finns DA18-55 som kit och den är bra men inte super, men den är prisvärd och med dubbelkitet med DA50-200 får du oxå en telezoom som är bättre än DA18-55;an.
Men för dig kanske K10D är bättre och med den kan du välja toppoptiken DA16-45 som kit istället.
Köper man en DA18-55 eller DA16-45 separat kostar den betydligt mer...
Väljer du K10D med DA16-45 kan du köpa till DA50-200 för ca 2500kr för att få längre brännvidd.
Eller Sigma 55-200 för 1500kr eller 70-300...

Jag har tittat på DA16-45, men har inte sett någon ressension om denna. Har du själv erfarenheter av detta objektiv??
 
Den allmänna uppfattningen är att det är ett mycket bra objektiv, skarpt med bra färg/kontrast (16-45/4).Ska man ha någon glädje av den höga upplösningen i K10 så vill det till bra optik. Kommande 16-50/2.8 tätad med USM blir säkert den optimala standardzoomen, om man har råd.
 
Ja nä det tycker jag inte
det är en trevlig brännvidd,
andvänder själv en FA35/2 som normal till min MZS
OK en DA21 blir något mer vidvinkel än en 35a

Det är ju bra när gräns på den och sen
får man ju va lite mer rörlig när man fota
kameran blir ju välbalanserad kompakt och fin.

visst man kan väl inte leva med bara ett DA21
det är kanske så ett man uppskattar en sådan lins
när man har fotot ett tag och har tröttnat på
en framtung normalzoom
 
Två andra skillnader är att K10D har Li-Ionbatteri (batteri + laddare ingår vilket gör att prisskillnaden minskade för mig) samt att den har utökade möjligheter till direkt kontroll av inställningar (två inmatningshjul t.ex).


Detta + den snabbare autofokusen fick mig att välja K10D. Däremot hade jag klarat mig bra med K100D:s 6 MP.

Om den bara kunde komma nån gång.....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.