ANNONS
Annons

K10 rev 8

Produkter
(logga in för att koppla)

imtkjlu

Aktiv medlem
Tydligen om man servar sin K10 så får man
rev 8.2 eller nyare fw.
Och då skall autofocus systemet bli motsvarande
K20!

Någon som vet något mera?
Och vad kostar det om man ej har garanti?

Under produktionstiden för K10D så uppgraderades modellen löpande i produktion, alltså att Pentax justerade hårdvaran och fintrimmade produktionen allt mer.

Om man har haft problem med sin K10D, som allvarliga fokusproblem, spegelhuset kraftigt skiftat, olika konstigheter med sensorn (onormalt hög "banding" exempelvis) och konstiga elektriska effekter i bilden, så kan Pentax ta emot kameran och uppgradera den till senaste hårdvaruversionen för modellen. Detta görs på garanti om man har garanti kvar.

Om man inte upplever några allvarliga problem med K10D, så vet jag inte om Pentax kan ta in exemplaret. Tror Pentax bara uppgraderar till senaste hårdvaruversionen om det är nödvändigt för att lösa de problem som man har med kameran.

Men jag har inte provat själv. Ring dem en signal och fråga. :)

Vad jag förstått så råder det delade meningar om vad 8 står för i rev 8.1. Att det överhuvudtaget handlar om en revisionssiffra är bara en gissning av EN programmerare. Senaste förslaget (från programmeraren själv) är att det bara är en indikering på att kameran varit inne på service.

Det finns rapporter från användare med K10D tillverkade i höstas att de har fått 8.1 från fabrik, alltså på kameror som inte har varit inne på service.

I höstas kom det flera rapporter från användare med sent tillverkade K10D:eek:r som jämförde prestandan med tidigt tillverkade K10D:eek:r, och de senare tillverkade upplevdes som bättre. Nu gjordes visserligen inga vetenskapligt genomförda tester, utan det var mer typen av vanlig fotografering och man bytte mellan, men upplevelsen kan ändå vara intressant. Fanns en del frågor om detta på pentaxforums kring september-oktober om Pentax hade ändrat i produktionen... Nu kan det visserligen även vara så att den personliga perceptionen spelar roll, alltså att en ny kamera upplevs som bättre än en äldre även fast den inte är det rent mätmässigt. Alltså att vi gärna vill tro att nyare är bättre och det påverkar upplevelsen.

Precis vad jag också tänkt, många påstår sig tycka att eventuellt kanske måhända var AF bättre efter service. Men än har jag inte sett några tester som visar att det verkligen är så.

Precis som när jag byter motorolja i gammelbilen, nog sjutton blev både bromsar, fjädring och växellåda lite bättre också.

Min nya kamera har 8.1 och den har inte servats. Nu vet jag iofs inte hur mycket jag litar på de där siffrorna ändå. :p Tror nämligen de slutat tillverkats när min tillverkades.

Bilagor

• untitled.jpg
    untitled.jpg
    7 KB · Visningar: 463
Skickade min kamera på service när jag märkte att AF:en började bråka, min blev uppdaterad till 8.1 och tillbaka skickad i princip, fungerar lika dåligt som innan.
Nu ska den snart tillbaka och då ska den tydligen till tyskland enligt killen på ziegers :S

Betr. fokus så använder jag hela tiden centrumpunkten, sen ca 3-4 år tillbaka. Jag tycker det ger mig full koll över det mesta. Så skulle jag plötsligt använda fler fokuspunkter och fick problem med fokuseringen. Kameran snöade in på kortaste avstånd om det inte var kraftig kontrast.
Så jag förstår plötsligt att det kan uppfattas om problem med AF på Pentax.
I mitt fall spelar det ingen roll, jag kommer inte att skicka in kameran för service för egentligen är det totalt likgiltigt för min del, men ta det som ett tips. Testa med centrumfokusering och om det fungerar lär er leva med det. Det är bra för blodtrycket.

lm

Alla mina fokus punkter fungerar bra (förutom de yttersta för de tar bara horisontella linjer så de räknas inte)
Problemet är att den fokuserar alltid en bit framför.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar