Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

K10 på Japans topp-10

Produkter
(logga in för att koppla)
Om nu Pentax K10D är populär i Japan (8:e plats i Japans digital topp-10), vad innebär då detta för en seriös fotograf, här i Sverige eller i övriga världen?
En stolthet över att ha köpt rätt kamera?
Att Pentax K10D med optik ger bättre bilder än den utrustning som inte kom in på 10:e plats?
Är det så här några få Pentax ägare hela tiden kontrollerar sitt val av utrustning?
Vi övriga (fotografer!) läser inte denna typ av info, utan gläder oss åt den trevliga fotograferingen, kvittar med vilken kamera.

En ökad försäljning och ökade marknadsandelar, innebär att det blir mer ekonomiskt försvarsbart för tredjepartstillverkare att stödja produkten. Ju fler kameror som Pentax säljer, desto större intresse hos Sigma och Tamron att lansera objektiv för Pentax, eller för Metz att lansera blixtar för Pentax - och så vidare. När man investerar i en digital systemkamera så investerar man i ett system, därför är det positivt att systemet säljer bra så att valmöjligheterna ökar inom systemet. Jag är övertygad om att detta är positivt för alla fotografer, även de som säger sig inte bry sig om detta.

Hälsar
R

Frågan är vad fan han gör här överhuvudtaget i Pentax forumet och kommenterar en positiv nyhet om dess utrustning och försöker bagatellisera den om han nu enligt egen utsago inte bryr sig om försäljning, utrustning etc? Vad var meningen med att komma hit överhuvudtaget? jag ser ingen alls förutom att du försöker hävda dig i och med att ditt märke inte var med på listan, patetiskt.

För att kalla dig själv fotograf har du väldigt lite bilder i ditt album..nämen inga alls?

Jag börjar undra vad det är med detta forum egentligen, så fort det skrivs något positivt om Pentax här - vilket är naturligt att det sker eftersom detta är just en avdelning för Pentax - så kommer användare av andra system och dissar Pentax direkt. Vad är det som har hänt? Har de så tråkigt i avdelningarna för sina egna system? Ärligt talat, varför bryr de sig - om de nu är nöjda med det de har så borde de vara ointresserade av vad som händer eller inte händer med Pentax.

Hälsar
R

...Uppenbarligen läste du informationen eftersom du kommenterade den...

Jag läste enbart din info, inte direkt från Pentaxlife!

"När man investerar i en digital systemkamera så investerar man i ett system, därför är det positivt att systemet säljer bra så att valmöjligheterna ökar inom systemet..."

- Oftast har tillverkaren de bästa objektiven själva, för mig skulle tredjepartstillverkare vara en klass neråt!
Mina Pentax gluggar, Takumar, har fungerat perfekt under många år, även om Pentax hade det mycket risigt med sin försäljning under 90-talet,
m.a.o. kamerahus och gluggar fungerar oberoende även om ett företag måste lämna marknaden.
Nästan, iaf, reservdelarna kan bli svåra att få tag på ...

Frågan är vad fan han gör här överhuvudtaget i Pentax forumet och kommenterar en positiv nyhet om dess utrustning och försöker bagatellisera den om han nu enligt egen utsago inte bryr sig om försäljning, utrustning etc? Vad var meningen med att komma hit överhuvudtaget? jag ser ingen alls förutom att du försöker hävda dig i och med att ditt märke inte var med på listan, patetiskt.

För att kalla dig själv fotograf har du väldigt lite bilder i ditt album..nämen inga alls?

Måste alla som fotograferar ha några av sina bilder i ett album på FS?
Kan Pentax bra som fan, köpte ny en A-SLR, Asahi Pentax S3, senare även en Asahi Pentax Spotmatic!
Har du koll på dessa kameror, tror inte det...?
Jag har Takumar gluggar från vidvinkel till tele, min favorit är normalen Takumar 1,8/55mm, få slår den i prestanda, faktiskt!
Men, jag jagar definitivt inte försäljningsinfo om Pentax, eftersom det påverkar knappast min åsikt om Pentax!
Pentax ligger bland eliten, sedan 50 år tillbaka!

I sådana fall motsäger du dig själv: "Är det så här några få Pentax ägare hela tiden kontrollerar sitt val av utrustning?
Vi övriga (fotografer!) läser inte denna typ av info, utan gläder oss åt den trevliga fotograferingen, kvittar med vilken kamera.

Först säger du att du inte bryr dig...sen skryter du med dina kunskaper? "Kan Pentax bra som fan, köpte ny en A-SLR, Asahi Pentax S3, senare även en Asahi Pentax Spotmatic!
Har du koll på dessa kameror, tror inte det...?"

Vart vill du komma med detta?

Det är givetvis väldigt trevligt med originalprylar, men det finns trots allt fotografer som - av olika anledningar (ofta ekonomiska) - vill välja andra alternativ. För dessa fotografer så är det positivt om valmöjligheterna inom systemet ökar, vilket kan bli följden när föfrsäljningen ökar. Nu senast rapprterade Metz att de satsar på att göra en del av sina blixtar kompatible med Pentax P-TTL system och de anger den ökande marknadsandelen för Pentax som huvudskälet till detta beslut. Metz är en mycket respektabel tillverkare av blixtar, så detta är välkommet för många fotografer som inte kan tänka sig något annat än en Metz.

Hälsar
R

Måste bara fråga Raphael: Vad ska man med en mellanformatskamera till? Undrar även hur det går för Hasselblad nu för tiden? Används bladarna flitigt av proffsen?

Studiefotografer som trycker ut affischer i storformat för annonsering i tunnelbana och vid busshållplatser... :)

Det finns definitivt en marknad för digital mellanformat idag.

Sedan finns det många som fortfarande kör analogt här, för det ger en viss kvalitet och känsla. Hur bra digitalt än är, så blir det inte riktigt samma sak som analogt. Det finns de som experimenterar med olika former av trycktekniker och det blir inte alls samma grej om man försöker imitera det digitalt, om det ens går. Nu talar jag om ren konstfotografering, där fotot har samma status som en målad tavla. Precis en sådan konstnär är en kär vän till mig... och jag citerar "Vissa bilder går bara att göra digitalt, vissa bilder går bara att göra analogt. Det är två olika former av uttryck".

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar