ANNONS
Annons

K-objektiv och K10D Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hoppar in och svarar också på frågan. Jag bytte till LL60 och intrycket består helt klart. Det blir bättre, mycket bättre. Jag tycker också att jag får jämnare resultat med FA oc D FA gluggarna också även om det är mycket mindre skillnad. Så har ni problem så skaffa en ny skiva. Det är värt 350 kr (pentaxpris).

Svar på Stures fråga är: 80 serien är mer transparent än 60 serien för att ge ljusare sökarbild. Resultatet blir att ljusspridningen är mindre och påverkar mätningen. Det här är vad jag tror i alla fall. Trots det så tycker jag inte att sökarbilden är märkbart mörkare.

//Lars

Ja, nu när sökarskivan har suttit på en stund så är jag bara mer nöjd. Detta fungerar inte bara bra utan mycket bra.
400kr med frakt är inga pengar i detta sammanhang när man slipper att kompensera hela tiden. Det blir rätt nu direkt, precis som det ska bli. Kanske 0,25 - 0,5 ljusare på stora bländartal. Men felmarginalen ligger mer i vad jag skjuter på med spotläge än på kamerans mätare.
Jag har bara gamla gluggar till min kamera så detta har varit ett stort bekymmer för mig. Så jag får lita på Lars att det även fungerar att köra med moderna objektiv.

Nu kan jag även justera för horisonten bättre tack vare fler stödlinjerna i den nya sökarskivan, detta har varit en akilleshäl för mig.

Jag monterade en sån Kinesisk billig snittbildskiva i min K10D. Har fått förklarat för mig att dom köper K1000 skivor och slipar dem till rätt storlek. Kan mycket väl vara så, men jag tycker inte kvaliten verkar hålla gammeldags standard. Ojämnt raster och lite si och så med snittbilden i kanterna...

Den funkar inte lika bra som Fredriks exempel men det blir bättre än med orginalskivan. Nu har jag inte kört i dagsljus ännu, eftersom jag petade i den i Måndags,så det blir mera prova i helgen.

Inomhus i glödlampsljus så får jag detta:

Spotmätning får man glömma eftersom snittbilden mörknar vid nedbländning och lurar mätningen totalt. Centrumvägt så underexponerar den fortfarande på full glugg. 2 EV steg under vid 1.8 och 1 ev steg vid 2.8. Sen det blir bra vid 3.5 och ligger den konstant bra ner t.o.m. 11. Underexponerar sedan 1/2 EV steg vid 16 och 1 EV steg vid22.
Lätt att kompensera när man vet det, men som sagt, mera prova i helgen. Hoppas bara på lite bra väder. Som der ser ut nu, så skulle jag nog slå till på en LL-60 skiva i stället, för fokusfällan funkar faktiskt kanoners!

Over and out.

// Matte

Så, nu har jag provat lite i dagsljus med snittbildsskivan och läget är så att säga oförändrat. Samma exponeringsskillnad som inomhus i lampljus. Inte lika tillfredsställande som Fredriks exempel alltså.

Kruxet med denna skivan var att den var tunnare än orginalskivan och det följde med ett schims som skulle passas in under skivan i hållaren...Sicket pillerjobb! Rekommenderas inte..
Shimset var lövtunnt och for ikring som om det hade ett eget liv. Ja, ni kan ju tänka er hur skoj det var.

Men jag har i alla fall kommit fram till att focusfällan i Pentaxen fungerar alldeles förträffligt, så en snittbild är faktiskt inte nödvändigt. Det får bli en LL-60 här med.

Den som vill ha en snittbildsskiva till sin K10D kan få köpa denna för femti spänn...;-)

// Matte

Ibland är det bättre att vara tyst i stället för att vara en s.k ordbajsare...
Hoppsan1
Nu hamnade detta inlägget sist, meningen var att jag skulle besvara "avslutat medlemskap" överst på sidan 8. Sorry!

Hur fungerar det med DA objektiv?

Jag har bytt till mattskivan LI-60 och jag får väldigt bra exponeringar med mina manuella objektiv. När jag sätter på kitobjektivet Pentax DA 18-55 är jag dock tvungen att exponeringskompensera ca +1.5 EV steg. Detta är ganska irriterande och jag undrar nu hur det fungerar med era DA objektiv? Måste ni exponeringskompensera eller fungerar de precis som innan byte av mattskiva?

/Enrico

Re: Hur fungerar det med DA objektiv?

Icco skrev:
Jag har bytt till mattskivan LI-60 och jag får väldigt bra exponeringar med mina manuella objektiv. När jag sätter på kitobjektivet Pentax DA 18-55 är jag dock tvungen att exponeringskompensera ca +1.5 EV steg. Detta är ganska irriterande och jag undrar nu hur det fungerar med era DA objektiv? Måste ni exponeringskompensera eller fungerar de precis som innan byte av mattskiva?

/Enrico

Jaha, är det inte det ena så är det det andra... Har inte fått besked om K200:an mäter ljuset rätt trots att jag frågat alla tänkbara initierade. Kände mej sugen på en sådan. Men jag tröttnade ur och köpte en K100D super på rea. Den vet jag funkar med alla mina gamla linser, för det gör min frus.

Uffe

Har funderingar på att sälja min K10D och köpa ett K100D Super hus. Min flickvän har en K100D Super och den fungerar klockrent med alla objektiv. Tror dock att alla andra fördelar med K10D kommer att överväga ändå.

/Enrico

Re: Hur fungerar det med DA objektiv?

Icco skrev:
Jag har bytt till mattskivan LI-60 ...

/Enrico

Jag upplever inte någon större skillnad på DA/FA efter bytet av skivan till LL60. Min K10D har alltid underexponerat lite (-0,5 - 1 steg). De objektiv jag testat med är DA16-45/4, FA50/1,4, Sigma 70-200/2,8 och Tamron 90/2,8 förutom mina gammla M och M42 objektiv.

//Lars

Mats Öberg skrev:

Men jag har i alla fall kommit fram till att focusfällan i Pentaxen fungerar alldeles förträffligt, så en snittbild är faktiskt inte nödvändigt. Det får bli en LL-60 här med.

Den som vill ha en snittbildsskiva till sin K10D kan få köpa denna för femti spänn...;-)

// Matte

Vad är focusfälla och snittbild?
Har jag rätt om jag gissar att en snittbild är det i mitten på sökaren på gamla analoga kameror utan AF?
Men vad är focusfälla?

Snitt bild är precis som du säger. "Fokusfällan" är en möjlighet du har att sätta kameran i AF-läge när du använder gamla M-objektiv eller M42 (skruvgänga). Kameran kan ju inte justera fokus men om föremålet rör sig in i fokusområdet eller du justerar fokus samtidigt som du håller ner avtryckaren så tar kameran bilden när du har fokus rätt. Kul funktion.

//Lars

Ah, okej, ja det det brukar jag göra...skruva lite fram och tillbaks "över skärpan" så att säga så den tar bilden när skärpelampan lyser =)

Då vet jag iallafall vad det kallas.

Det ni har pratat om att kameran överexponerat lite med manuella objektiv känner jag igen men jag tycker det är så enkelt att bara öka slutartiden liite så blir bilden bra exponerad..fast det skulle ju vara skönt att slippa speciellt om man har bråttom att ta bilden.

Kan man använda mittersta fokuspunkten och spotmätning om man har ensnittbildskiva i kameran?

holmbo skrev:
Snitt bild är precis som du säger. "Fokusfällan" är en möjlighet du har att sätta kameran i AF-läge när du använder gamla M-objektiv eller M42 (skruvgänga). Kameran kan ju inte justera fokus men om föremålet rör sig in i fokusområdet eller du justerar fokus samtidigt som du håller ner avtryckaren så tar kameran bilden när du har fokus rätt. Kul funktion.

//Lars
Och med K20D kör jag med live view och zoom:ar in öga efter jag gjort utsnitt och skruvar tills det blir fokus rätt. det ser lite pixligt ut vid inzoomat läge men det är lätt att lägga fokus rätt i alla fall även om det kan ta lite tid att ratta o så. Men det är ju lite det roliga när man kör manuell fokus :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar