Annons

K-objektiv och K10D Ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)
Lage skrev:
Antar att du också menar att man inte får någon skillnad på bländare & tid från bländare 11 till 22? Jag kanske var otydlig tidigare, men det är så jag menar. exponeringarna/bilderna blir det stor skillnad på, mer och mer underexponerade.
Synd att man bara kan redigera 15 minuter...
Inser att jag var otydlig ovan också.
Vad jag menar är att från bländare 11 till 22 får jag ingen skillnad på slutartiderna, vilket får till följd att bilderna blir alltmer underexponerade.
Detta händer med följande kriterier uppfyllda:
-svag belysning
-kameran i M-läge
-bländare manuellt inställd på optiken
-exponeringsmätning med "gröna knappen"

Hoppas det blev begripligt nu :)
 
holmbo skrev:
Jag pratade med Pentaxfolket idag på Dustin-expot. Dom håller på att undersöka saken. Dom läser också trådarna här i i forumet vilket förhoppningsvis är bra så att dom ser att flera har problem. Så man får väl hoppas att det löser sig.

Jag beställde i alla fallen K10D idag!

//Lars ;-))

Pentaxfolket läser trådarna här säger du, det låter ju bra!

Är det någon som vet vart man kan maila om man har seriösa förslag på förbättringar och förändringar till kommande programuppdateringar till K10D? Gärna till någon specifik person, att bara maila till en generell adress känns som att mailet försinner mellan stolarna.
 
Här är lite testbilder jag tog igår om nån är intresserad.
http://picasaweb.google.se/lage.sjoblom
samma inställningar på kameran, det som skiljer är:
-Lins
-Bländare
-Belysning

Alla bilder tagna med kameran i M-läget. Manuell mätning med "gröna knappen", förutom med 28mm i A-läge, och med DA 18-55mm.
 
Jag funderar fortfarande på min teori att i manuellt läge blir det exakta tider, men i andra lägen kanske tiden anpassas en aning för att få rätt (eller i alla fall konsekvent) exponering . Jag kollade en bild från en kollegas nya kamera idag (för att se om kompressionen framgick av Exif, den var misstänkt liten) och såg då en exponeringstid på 1/807s i ett av fälten. I ett annat fält stod det 1/800.

Verkar det helt orimligt? Det är ju nån som fått skumma resultat med nya objektiv i M-läget.

Jag skall se om jag hittar nåt vettig Exif-verktyg, i Pentax Photobrowser framgår det inte. är det nån som kan se all exif så kolla gärna på detta. jag har ingen aning om vilka fält som K10D skriver i.
 
Det är nog inte förklaringen, den skillnaden som du såg är ju 1%. Min exponeringsmätningar ger en skillnad på drygt två gånger längre exponering vid bländare 8, 1/8 s med manuellt vald bländare och 1/20 s med bländarringen i A-läget. Jag använde ett FA 28-105/3.2-4.5. Exponeringen ger samma fel som mätningen. Med M- och K-optik kan man ju bara titta på resultatet, klart överexponerat. Skillnaderna är ju uppmätta med kameran i M-läget.

Tänk tanken att Av- och Tv-läget gav olika resultat vid samma ljusförhållanden. T ex du använder Av-läget och ställer in bl 11 och mäter, mätningen ger 1/60 s. Därefter går du över till Tv-läget och ställer in 1/60 s, mäter och får bl 5.6. Det vore ju inte acceptabelt eller hur?

/Mats
 
Visst, i det fallet var det 1%. Men om optimalt vore t.ex 1/105 sek, då har du 1/90 eller 1/125 att välja på. Då får du mer än 15% fel (under- eller överexponering). Det intressanta var att den kameran (Canon G7) faktiskt använde en annan tid än de "normala", och jag antar den gjorde det för att justera exponeringen. Bländaren var 4.0, inga ojämna värden där (men urvalet bestod av en enda bild).

Jag har inte hittat nån exif-data i bilder från K10Dsom skriver något annat än de jämna tiderna.

Nåja, det var bara en ide´. Jag har inga bevis för den, så jag tänker inte försöka argumentera.
 
Både Pentax Scandinavia och Zieger Teknik tycker att vi ska vänta med att skicka in våra K10D på rep tills Pentax vet vad mätfelet beror på och hur det ska åtgärdas. Skickar vi in våra K10D nu kommer de att skickas till Tyskland (Pentax Europa) som kommer att lägga dom på hög till de vet vad som ska göras.

Officiellt vet inte Pentax vad felet beror på. En teori som framförts (se http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=72540) är att det beror på den nya ljusstarka mattskivan. Om det beror på den så måste Pentax ha missat att uppdatera beräkningsalgoritmen för M-läget men uppdaterat för alla andra lägen. Vad som talar emot detta är att det finns K10-ägare som säger sig inte ha problem med M-läget.

Så det är väl bara att vänta och se

/Mats
 
lunma skrev:
Både Pentax Scandinavia och Zieger Teknik tycker att vi ska vänta med att skicka in våra K10D på rep tills Pentax vet vad mätfelet beror på och hur det ska åtgärdas. Skickar vi in våra K10D nu kommer de att skickas till Tyskland (Pentax Europa) som kommer att lägga dom på hög till de vet vad som ska göras.

/Mats
Kul att höra att nån fått svar av pentax scandinavia, de är inga hejare att svara på mail iallafall...
Du kanske ringde dom?
 
Tack Mats!

Jag var i full färd med att skicka mitt hus till Zeiger teknik efter att ha fått serviceorder och fraktsedel av Cyberphoto, men ditt inlägg gör att jag slipper ha kameran liggandes i Tyskland och inte veta vad som händer.

Ett bra forum detta... :)

// Matte
 
Mycket skönt att höra.. Då får vi hoppas på förbättringar framöver. Efter en mindra trevlig smekmånad med min kamera har jag börjat komma över teknikstrulet och hör o häpna -"börjat fotografera" med kameran. Känns skönt
 
Verkar inte så, jag kör nu uteslutande på 4 - 5.6. Det ger bra exponeringar direkt. Så det fungerar bra förutom trasslet så fort man vill ha något annat bländarvärde :)
 
Hur var det nu igen? Visst funkade ljusmätningen på K100D i manuellt med bländarring? Jag har i alla fall inte sett någon diskussion om det (däremot massvis med trådar i snart när varje fotoforum om K10D) så jag antar att den funkar OK.

Jag har en aning svårt att acceptera att Pentaxtiger som muren, Zeiger Teknik säger att kameran kommer att skickas till Tyskland för det vet inte vad felet beror på och att billigare och tidigare kameror mäter rätt med bländarring.

Det verkar som om enda utvägen att få en kamera i den här klassen som mäter rätt med mina orginal SMC Pentax K och M optiker (och SMC Takumar M42) med bländarrring, är att löpa en Canon!

Jisses....
 
Jajust ja!

Det finns visst adaprar så att pentaxlinser går att använda på EOS-kameror. Då mäter man med nedbländad ljusmatning. Ett alterantiv till Pentaxhus förståss.
Min man har pratat med någon vänlig person på Pentax försäljningsavdelning i Uppsala. Denne var medveten om ljusmätningsproblemet på K10:an och de hade skickat frågor till Japan om detta men inte ännu fått svar. Enl. försäljaren var problemet att K10:an är så snabb att bländarmekanismen på äldre oblektiv inte hinner med att blända ner till "små" bländaröppningar och att storleken på problemet varierar mellan olika ex av optik.
Visst låter det lite konstigt?

Roland Mabos teori om att det är den nya ljusstarkare mattskivan som är problemet ställde han ingen tilltro till.
 
Re: Jajust ja!

Yve skrev:
Enl. försäljaren var problemet att K10:an är så snabb att bländarmekanismen på äldre oblektiv inte hinner med att blända ner till "små" bländaröppningar och att storleken på problemet varierar mellan olika ex av optik.
Visst låter det lite konstigt?


Jo, det låter lite knepigt, eftersom min K10D mäter fel även vid nedbländningsmätning med de M42 optiker jag provat och likadant när jag använder nedbländningsfunktionen på av/på knappen med K och M optikerna. Vid de tillfällena får ju kameran (och optiken) hur lång tid som helst på sig att mäta, men det blir fel ändå. Exakt samma tidsvärde som med gröna knappen.

Edit; Sen kan jag inte rå för att jag är en aning skeptisk till att en försäljare som är anställd på Pentax säger att det är "gamla sega objektiv" som ställer till det, i stälet för att det är ett generalfel på deras DSLR flaggskepp...

// Matte
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.