Annons

K.m "a3"

Produkter
(logga in för att koppla)
stäck skrev:
Digitalkamerakonsumenterna är fortfarande alldeles för inriktade på megapixlighet, och därför måste nog Konica-Minolta överträffa A2:ans 8MP för att det ska räknas som en "uppgradering".
Har varit lite sugen på nån form av "avancerad digitalkompakt" (eller vad det nu heter) och kikat på olika modeller. Det som hållit mej tillbaka från att köpa en har varit bristen på vidvinkel (fast motsv. 28mm på A2 är ju helt ok), usla sökare och brus på lite högre ISO. Det är ju på de områdena utvecklingen borde ske.
17x zoom och många megapixlar är väl inte många som har nytta av. Tycker det är synd att marknadsförarna (för det är väl de som bestämmer) inte vågar satsa på det jag vill ha.

Hade Panasonic FC30:ans optik börjat på 28 mm hade jag skrivit order direkt...men nu väntar jag lite till. Det hinner kanske komma ytterligare någon nykomling innan reviewn kommer !

Nu är det här en A3-tråd, men i mina spekuleringar så tror jag att en A3 får vänta iom att KM släpper D5D samtidigt som dom lanserar en glugg med 18-200mm (motsv 27-300). För dom som inte vill switcha objektiv ideligen tror jag att den här kombinationen presterar bättre än (min) A2 vad gäller brus, sökare och brännviddsomfång.
Det enda som saknas nu är då bara en vridbar LCD-display/sökare, men det kommer på nästa KM-dslr...

God natt!

/Fredrik, som börjar lessna på att vänta på en uppgradering på A2:an...

Gnäll inte Fredrik ;-)
Du sitter ändå med skapelsens krona vad det gäller digitala kompakter. Ut o plåta medan du väntar!

Sant KG!
I mitt inlägg framkom inte mitt missnöje över att D5D och 18-200mm kostar dubbelt så mycket som vad en A2 kostar.
Frågan är bara om det verkligen är dubbelt så bra?!?
Man får vad man betalar, som alltid, men jag spekulerar bara i att A200 och D5D kom ungefär samtidigt. A200 var bara en lite småfix för att få en bra o billig semipro för att sedan släppa en D5D som gör att man får tag på en bra o billig dslr.
Om det har uppfattats som ett missnöje över min kära A2 så har jag formulerat mig slarvigt.

/FO, som håller med KG om att dslr är "upp-håsat"...

freolo skrev:
Sant KG!
I mitt inlägg framkom inte mitt missnöje över att D5D och 18-200mm kostar dubbelt så mycket som vad en A2 kostar.
Frågan är bara om det verkligen är dubbelt så bra?!?

Knappast dubbelt så bra med en 18-200... Med en 18-50 däremot...

Tycker att flera av er hakar upp er för mycket på enorma brännviddsomfång. Ok om kamerorna med dessa superzoomar presterar lika bra som A2:s zoom, då kan jag ta det. Men gör dom verkligen det idag?

Ser ofta exempel på folk som t.o.m. sitter ned & fotograferar & zoomar febrilt! Det går faktiskt ofta att gå närmare också & de olika brännvidderna skall även utnyttjas för att skapa olika perspektiv, inte bara för att, som många skriver, komma närmre...

Är jag ensam om att ha märkt att många använder zoomarna av ren lathet?

//Larsa

delvis sant...men vid naturfotografering ex. fågel och skygga djur är det ju inte fel med 300-400 mm eller ?

.Z. skrev:
Tycker att flera av er hakar upp er för mycket på enorma brännviddsomfång. Ok om kamerorna med dessa superzoomar presterar lika bra som A2:s zoom, då kan jag ta det. Men gör dom verkligen det idag?
Menar du att jag är en av dom som hakar upp mig på enorma brännviddsomfång?!?
Ja, det gör jag!! :) Jag tycker att det är en enormt stor känsla i att kunna fota både fåglar och djur, människor och hundar med teleläget. Medan nästa sekund vill jag kunna fota mina kompisar som sitter vid fikabordet eller någon annan trevlig vän som jag känner (står) nära, detta med vidvinkel. Jag känner att många "fotoögonblick" räddas av att man har ett stort omfång i objektivet och slipper byta objektiv.
En sak som jag dock är fullt medveten om är att jag tappar i kvalitetsförlust. De optiska lagarna ställer högre krav på ett 18-200 än vad ett 18-50 (som du nämner).
Och sedan för att kunna jämföra en A2 med en D5D så valde jag att titta på snarlika brännvidder. Men å andra sidan kanske man skulle ha jämfört med 18-125 eftersom det ligger närmare A2ans brännvidd. Nåja.

Jag kan säga att jag gärna sitter (!) ner och fotar folk av den anledningen att dom inte ska känna sig påträngda. Gärna helt ovetandes att jag fotar. Då kan man få många sköna ögonblicksbilder. Men jag gillar även den närhet man får i ett vidvinkelsporträtt...

Jag tror säkert att du tar jättefina bilder med ditt 18-50mm och jag tror säkert att du har roligt med det. Jag har iaf roligt med min A2 och funderar om jag får dubbelt så "roligt" med en D5D. Något jag måste ta ställning till själv...

/Fredrik, som fotat 62,9% i vidvinkel (28mm) det senaste året...

Jag är inte särskilt säker på att det kommer en a3. Varför? Jo för att priset ligger alldeles för nära de billigare DSLR:erna. Det finns en liten kundgrupp, typ ni, som är intresserade av den typ av kamera som a2 och en a3:a tillverkas för. Men ni är alldeles för få för att det hela ska vara lönsamt. A2:an var inte ens lönsam den medans glappet var stort. Den var för dyr för de flesta och A200 är ett direkt svar på att marknaden inte fanns för A2.

Detta gör som sagt att jag inte tror på en A3. Istället kommer de köra vidare på Z-serien som är billigare och som intresserar fler människor. Möjligen skulle man kunna tänka sig nått mellanting mellan A-serien och Z-serien.

Så kommer det nog att se ut för de flesta tillverkare. KM:s A-serie har ändå många fördelar jämfört med andra tillverkare. Gissa hur många Nikon CP 8400 det säljs numera?

Om man nu är ute efter ett brett zoomomfång så skulle jag nog hellre sikta på en DSLR med en sådan glugg, finns ju tamron 18-200 t ex och ta alla de fördelar som en DSLR har. En Canon 350 är ju obetydligt större än en A200 tycker jag iaf.

Mvh
Maverick

Jag tror att A2 var för billig. För KM...
Det kostade att göra en så bra kamera o sen vara "tvungen" att sälja den så billigt.

Bara att gratulera alla som hann få en A2, det är den bästa "kompakt" som någonsin gjorts o kanske kommer det ingen bättre på länge eftersom alla sjunger plockepinnkamerans lov.

För ett par år sedan skrev jag att nästa stora kameratillverkare mycket väl kan bli nån helt annan än Nikon o Canon, varför inte Samsung.

Nu e just Samsung på G. Deras 815 verkar inte dålig. Skaffar de bara en bildstabilisering också så kan nog de "stora" säga tack o adjö till ett stort (?) segment av kameraköpare.

Jag har inga barn ihop med Minolta, inte ens med Aette fast vi umgås tätt, ofta, så jag byter gärna märke om det är vad som krävs.

28-420 mm är inte ankskit, utan risk för skräp på sensorn, riktig sökare och en användbar LCD. Optiken verkar seriös. Bruset på små sensorer kan man hantera om man vill. Vill man?

Jag håller med dig K.G vill man inte släpa omkring med en DSLR som med motsvarande optik iaf. lätt dubblerar vikten måste det ju finnas alternativ.
Dessutom kan det ju inte vara så roligt att behöva rengöra sensorn titt som tätt.

Har kört Minolta sen deras första autofokuskamera kom -85 ( Min. 7000 ) och även haft två digitalare Dimage 5 och 7Hi.

Vill dom inte satsa på denna kategorin längre, så visst dom är långt i från ensamma att bygga fina kameror. Just nu är det väl Samsung, Panasonic eller Fuji som jag tycker är kaxigast.

Nu har jag lyckats greppa en A2 jag med. Det är ändå den enda kamera som är (något) bättre än A1.

Det här betyder säkert att A3 presenteras inom 3 månader från nu... eller aldrig ;-)

Erkänner att jag både sneglat på och hånglat med D5D, men jag kan inte köpa den. Den fyller inte mina "krav". Onekligen spöar den skiten ur Ani och Aette på flera viktiga punkter, men jag vill ha allt. Och det närmaste allt jag kommer den 1 november år 2005 är A2, trots att den snart har två år på nacken som modell... märkligt.

/kg & Ani

PS! Aette lever ett mycket aktivt liv norr om Dalälven. Har sprutat iväg uppemot 5000 exponeringar på de 14 dagar jag inte ägt henne och fotografen håvar in massor av beröm för sina bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar