Annons

K-5: exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Jag får mörka bilder när jag fotar med vidvinkel, 15 mm Limitied, och har mycket himmel i bilden. T ex när jag fotar vatten/gräs och träd och har ca 1/3 mörkblå himmel blir bilden underexponerad. Är det någon annan som märkt samma sak? När jag fotar landskap med andra objektiv, 31mm och 40mm, får jag inte så mycket himmel med i bilden och då blir exponeringen mycket bättre. Exponeringen brukar också bli bra med mitt 15mm på andra typer av motiv.

Förstår inte varför en mörk himmel får kameran att underexponera, det borde snarare vara tvärtom. En ljus himmel kan också lura kameran men det har jag mer förståelse för. Jag brukar använda den evaluerande ljusmätningen men har upptäckt att det med den här typen av motiv går bättre med centrumvägd.

Hej. Även om himlen är mörkblå så är den förmodligen mycket ljusare än marken. Det är lätt att lura sig. Prova att mäta ljuset i olika delar i bilden med ditt redigeringsprogram.
Jag kollade just en sån bild med mörkblå himmel. Himmlen hade 70 % ljus och marken mellan 20 och 50 %. Vita stenar i bilden visade också runt 70 %. Du kan också testa med att mäta med spottmätning mot marken och himlen så kan du nog se skillnad.

//Lars

Hej. Även om himlen är mörkblå så är den förmodligen mycket ljusare än marken. Det är lätt att lura sig. Prova att mäta ljuset i olika delar i bilden med ditt redigeringsprogram.
Jag kollade just en sån bild med mörkblå himmel. Himmlen hade 70 % ljus och marken mellan 20 och 50 %. Vita stenar i bilden visade också runt 70 %. Du kan också testa med att mäta med spottmätning mot marken och himlen så kan du nog se skillnad.

//Lars

Hej. Tack för svaret. Ja, himlen är ljusare än marken. Men jag har läst att man kan punktmäta 90 grader från solen på en blå himmel, och det fungerade rätt bra när jag testade på dagen. Kan du förklara det? Huvudsaken dock att det fungerar, jag får testa mig fram lite mer också. (Min gamla Panasonic GH1 exponerade dock bättre än K-5:an i vissa situationer tycker jag.)

/Sten

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar