Stene_68
Aktiv medlem
Jag får mörka bilder när jag fotar med vidvinkel, 15 mm Limitied, och har mycket himmel i bilden. T ex när jag fotar vatten/gräs och träd och har ca 1/3 mörkblå himmel blir bilden underexponerad. Är det någon annan som märkt samma sak? När jag fotar landskap med andra objektiv, 31mm och 40mm, får jag inte så mycket himmel med i bilden och då blir exponeringen mycket bättre. Exponeringen brukar också bli bra med mitt 15mm på andra typer av motiv.
Förstår inte varför en mörk himmel får kameran att underexponera, det borde snarare vara tvärtom. En ljus himmel kan också lura kameran men det har jag mer förståelse för. Jag brukar använda den evaluerande ljusmätningen men har upptäckt att det med den här typen av motiv går bättre med centrumvägd.
Förstår inte varför en mörk himmel får kameran att underexponera, det borde snarare vara tvärtom. En ljus himmel kan också lura kameran men det har jag mer förståelse för. Jag brukar använda den evaluerande ljusmätningen men har upptäckt att det med den här typen av motiv går bättre med centrumvägd.