Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mysan_

Ny medlem
Hejsan!
Jag har nu länge fotat med en kompaktkamera och vill nu avancera till en systemkamera.
Tänkte att man kanske kan få lite råd här. Jag har tänkt mig i prisklassen under 10 000 kr.
Har ni råd om en vettig bra kamera så skriv gärna till mig. Har tittat lite på internet om Canon EOS 400D. Är det något att ha?
Tacksam för alla råd och tips. Mvh Mysan

Pentax K200d är i mitt tycke den bästa dslr kameran under 10 papp.

/kent

Senast ändrad:
Mysan_ skrev:
Hejsan!
Jag har nu länge fotat med en kompaktkamera och vill nu avancera till en systemkamera.
Tänkte att man kanske kan få lite råd här. Jag har tänkt mig i prisklassen under 10 000 kr.
Har ni råd om en vettig bra kamera så skriv gärna till mig. Har tittat lite på internet om Canon EOS 400D. Är det något att ha?
Tacksam för alla råd och tips. Mvh Mysan

Den är en mycket bra instegskamera, sen har du tillgång till hela cannons objektivprogramm dessutom så finns det en beg. marknad för Cannon som är oändlig, hittade själv ett 15-30 mm objektiv för en billig peng.
När du sedan vill byta upp dig kameramässigt så finns det både proffskameror som bra kameror för oss såkallade halvproffs. Lycka till i ditt kameraval.
Sven-Åke

Alla kameror i klassen under 10 000 kronor är bra. Gå runt och prova hur de ligger i dina händer, alltså om de känns bra och är smidiga att hantera. Åtminstone för mig är det viktigt kameran känns "rätt", det vill säga att den är bekväm att hålla i, lätt att ställa in och att den har en tydlig sökare.

Om du köper ett paket får du i regel mycket kamera för pengarna. Ett verkligt lätt och smidigt paket är Olympus E-510 med en 14-42- och en 40-150-zoom (motsvarar 28-84 mm respektive 80-300 mm i småbildsformat). Kamerahuset och objektiven har fått bra kritik i tester. Paketet kostar under 7500 kronor; i Fotokungens nätbutik kostar paketet 7090 kronor inklusive ett minne på 2 GB. http://fotokungen.jetshop.se/

(Själv har jag en annan, mycket större, tyngre och dyrare kamera, men det är ju inte en så'n kamera som du är ute efter ;-) )

/Per

Alla stora kamera märken har bra instegs kameror, som canon, nikon, pentax och sony.
Så som tidigare nämnts, känn på dem och läs specarna.

Du frågar om 400D är en trevlig kamera. Tycker jag absolut.Men den är gammal och en förbättrad ersättare släpps på marknaden om ca en månad. Den heter 450D. Den skulle jag vänta på i stället för en 400D.

Lycka till /Greger

Som vanligt när det gäller sådana här trådar så kommer 80-90% av de som svarar föreslå sitt egna märke (all heder åt Kent som verkade föreslå ett annat) så ta allt med en nypa salt.

* Kolla på www.prisjakt.nu eller dylikt vilka modeller som är aktuella för dig.
* Tänk över vilka egenskaper som är viktiga för dig och jämför modellerna.
* Om det är möjligt så besök en butik och prova de olika kamerorna.
* Läs seriösa tester från t.ex. www.smartson.se eller www.dpreview.com

Per S skrev:
... och en del av oss har kameror av flera olika märken.

/Per

Haha, det må så vara men likväl så föreslog du ett av de märkerna som du hade själv. ;)

Det var inget personligt påhopp på dig, tyckte du hade ett bra inlägg, speciellt första stycket. Det var mer en generell kommentar till hur inläggen brukar bli i dessa trådarna, folk säger att sitt egna märke är bäst utan att i många fall ens provat andra märken seriöst. Och även om man har erfarenhet av fler märken så är det som du själv skrev, alla systemkamerorna av idag är bra och det blir en individuell smaksak vilka funktioner/egenskaper man uppskattar hos de olika.

DanielSand skrev:
Haha, det må så vara men likväl så föreslog du ett av de märkerna som du hade själv. ;)

Det var inget personligt påhopp på dig,

Jag tog det inte som ett påhopp ;-) Jag tycker att det är bra att du varnar för märkesfanatiker.

Många är märkestrogna in absurdum, och det finns all anledning att vara uppmärksam på det. Folks märkesfixering är ett av skälen till att jag inte lägger in några uppgifter om utrustning i "Min kameraväska" här på Fotosidan. Det andra skälet är att det inte är särskilt intressant.

/Per

för att tala väl om det märke jag själv använder så säger jag Pentax K200. de tär troligen en av de mest prisvärde kamerorna just nu, iaf i den prisklass du är ute efter.

men självklart har Pentax nakcdelar, mindre begagnatmarknad, färre tredjepartstillverkare, inte riktigt lika stort utbud av tillbehör(i sverige i alla fall). alla butiker har inte pentaxgrejer hemma.
canon o nikon har flera nvändare, lättare att få testa andras utrustning om duvill byta upp dig i framtiden.

av dessa skäl skulle jag råda dig att kolla på Canons 450D eller nikon D60, men om de ovanstående skälen inte avskräcker dig så skulle jag rekommendera K200D.

En K10D eller Samsung GX10 ryms inom budgeten och nått mer prisvärt är nog svårt att hitta.

Vi har nyligen köpt en Olympus E510 + 14-54/ 2.8-3.5 till jobbet och det är också en riktigt trevlig kombination, speciellt för den som föredrar lite mindre storlek på utrustningen.

Tack

Tackar för alla tips och råd. Jag var inne i stan igår och klämde å kände lite. tror jag själv har fallti för Eos 400. Får väl se vad det blir den dagen det är dags. börjar räkna dagarna nu :p

Håller med Per Stymme.

Känn hur kameran ligger i handen innan du köper en på nätet eller liknande. Jag lånade själv hem en 400D några dagar men ergnomin var rentutav BEDRÖVLIG. Klämde på en Nikon D80 i en affär några dagar senare och GUD vilken skillnad. Pröva en D40x eller D40.

Du säger att du klämt på en 400D, men har du fotat med den? Den känns INTE bra i händerna efter en stunds fotografering, såvida du inte har väldigt små händer.
My 2öre.

My

Jag har faktiskt väldigt små händer och har visserligen inte fotat med den.. Men jag höll i den en bra stund och tyckte det kändes bra =)

Jag har coachat en arbetskamrat angående ett första köp av en DSLR. Vi kom fram till att hon borde vänta tills någon av Sonys nya modeller A300, A350 kommer ut. Anledningen är deras nya funktion Quick live view, plus att de har vinklingsbara skärmar. Sony har i likhet med Pentax bildstabilisering inbyggt i huset. Om du tänker utsätta kameran för tuffa tag så är nog Pentax K200 bästa valet. Det är den första instegsmodell som är väderskyddad.

Det fanns några högiso bilder på DPR från A350 nyligen. Bildkvalitén i dessa såg inte mycket bättre ut än från en kompaktkamera. 14 mp CCD kanske är lite overkill men A300 presterar säkert bättre.

Om du väljer Canon/Nikon får du störst utbud av objektiv och tillbehör även beganat.

Själv har jag en EOS 400D och är helnöjd.
Många säger att kit-objektivet är skräp.
Självklart finns det bättre men köp kit-objektivet först och använd det ett tag. Då märker du vad som saknas och kan uppgradera.

Nikon - Undvik D40/D40x/D60... dessa är inte kompatibla med många tredjepartsobjektiv samt även äldre Nikonobjektiv. Titta på D80 istället.
Canon - Vänta på 450D även om du funderar på 400D eftersom 400an är en gammal modell som säkert kan gå ner en del i pris när 450D kommer.
Sony - Bildstabilisering i huset. A200 finns idag, A300 som är ungefär en A200 med skärmsökare borde dyka upp mycket snart, Sonys implementation av skärmsökaren verkar bli en av de mest praktiska på marknaden. A350 är en A300 med bättre upplösning men sämre seriebildshastighet och brusprestanda på höga ISO.
Pentax - Bildstabilisering i huset. K200 eller kanske en K10D om det går att hitta riktigt billigt. Vädertätade hus, tveksammare med optiken.
Olympus - Bildstabilisering i huset. Verkar ha bra vädertätning på det mesta i sitt system. Skärmsökare i sina hus. Nog bra friluftskamera för fågelskådare som tänker låta kameran sova utomhus om nätterna i kärr.

Personligen skulle jag vara väldigt tveksam till system utan stabilisering i huset.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar