Verkligen !! Väldigt pedagogisk och uttömmande, IMHO.Så sant. Därför skickade jag in två länkar i ett par inlägg tidigare, på både skärm och kalibrator, med utvecklande text om den enskilda produkten ;-).Det skriver jag under på, utan förbehåll. Stefan är otroligt insatt och kunnig i detta med färghantering i det digitala arbetsflödet. Det han inte vet, är säkert inte värt att känna till. Dessutom är han väldigt duktig på att göra det begripligt, för en som har svårt att ta till sig det (även om jag inte riktigt fått kläm på allt, men det löser sig kanske över tid), för mig.
Att det inte är lätta att lära vet jag av erfarenhet. Skaffade min första inkjet printer runt 1995.
Den första macen med färg var ganska ny.
Så började jag försöka skriva ut bilder. Det gick inget vidare. Skärmen var säkert med dagens måt mätt helt kass. Fast jag försökte få den att visa vad som skulle komma uta på papperet. Färgprofiler för papper fanns inte. Photoshop var väl nära version 1.
Information på nätet existerade knappt. Man fick prova sig fram själv.
Det gick åt mycket bläck och papper för att få arbetsfödet att fungera någorlunda samt resultaten att vara hyfsat konsekventa.
Långsamt komma fram information, profiler, kalibratorer och annat som gjorde saker och ting förståliga och man kunde dra nytta av andras kunskap.
De första kalibratorerna kostade så där 30 000 kr och uppåt så det kunde man glömma.
Så det är inte allt som är smäre idag än i förrgår.
Nu finns det information att lära sig av, bra kalibratorer att köpa billigt, fantskt bra profiler för olika papper, skrivare som är helt fantastiska och skärmar som vi för 20 år sedan inte kunde drömma om.
Inget lätt ämne att ta till sig kanske men betydligt lättare nu än för 20 år sedan.
Det som hela tiden varit det väsenliga är att kunna se och lita på vad som kommer ut som slutresultat. Det finns bara ett ställe i kedjan där vi kan se det. Det är på vår bildskärm.
Därför måste den visa visa kontrast, gråskala och färger korrekt. Gör den inte det då blir slutresultatet inte heller rätt. När jag skriver ut själv komer det innebära jag slösar bläck och papper.
HUr andra upplever mina bilder på nätet är en annan femma. Där kan jag bara se till att min kedja fungerar och jag har rätt ljus, korrekt gråskala och färgerna stämmer enligt hur jag vill att det skall se ut på en kamibrerad skärm.
Om någon sedan ser detta med en okalibrerad skärm som är alldeles för ljus och är grundsinställd så kommer de se något annat. Bilden kommer definitivt vara mycket mer åt det blå hållet och alldeles för ljus.
Att sedan många program inte stödjer färghantering är också ett problem. Större för windows än på mac sidan men det finns brister även där.
Och många som bildbehandlar har alldeles för ljus askärmar när de redigerar . Det innebär att jag på min skärm kommer uppleva deras bilder alldeles för mörka.
Om de skulle skriva ut bilden skulle de undra varför den blev så mörk.
Så att få sin skärm att visa så korrekt som möjligt spelar roll.
Ledsen för ett långt inlägg. Hoppas det beskriver lite varifrån vi kommer och vart vi är på väg och varför.