Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: Vilken skärm hade du valt och varför?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ingen för att jag vill nu ha en som stödjer hårdvarukalibrering.

Men tror du bör vara mer specifik och istället precisera vad du är ute efter mer än att ha en skärm för en Mac och LR. Hur noga är du med att färgåtergivning blir korrekt kontra t.ex. pris. Ska du ha endast en skärm (jag tycker två mindre är mkt bättre än en större) är 25 tum kanske lite litet. Etc.

Ingen för att jag vill nu ha en som stödjer hårdvarukalibrering.

Men tror du bör vara mer specifik och istället precisera vad du är ute efter mer än att ha en skärm för en Mac och LR. Hur noga är du med att färgåtergivning blir korrekt kontra t.ex. pris. Ska du ha endast en skärm (jag tycker två mindre är mkt bättre än en större) är 25 tum kanske lite litet. Etc.

Jag vill ha en större arbetsyta med så bra färgåtergivning som möjligt till ett lågt pris. Jag har nog inte för avsikt att kalibrera då jag, med risk för att låta cynisk, tror att det kräver att fler kalibrerar sina skärmar.

Jag vill ha en större arbetsyta med så bra färgåtergivning som möjligt till ett lågt pris. Jag har nog inte för avsikt att kalibrera då jag, med risk för att låta cynisk, tror att det kräver att fler kalibrerar sina skärmar.

Så du menar att om andra inte bryr sig om färgerna, så behöver du inte ha någon aning om vad du har för färger på dina bilder? ;-)

Dels är kalibrering en kostnadsfråga, sedan tänker jag att skärmen kan ju inte visa helt åt helsike fel. Jag har klarat mig bra på de datorer jag haft, utan att kalibrerar/profilera.

Någon som vågar ta ett skott på vilken av skärmarna jag får ut mest utav?

Dels är kalibrering en kostnadsfråga, sedan tänker jag att skärmen kan ju inte visa helt åt helsike fel. Jag har klarat mig bra på de datorer jag haft, utan att kalibrerar/profilera.

Någon som vågar ta ett skott på vilken av skärmarna jag får ut mest utav?

Om du kalibrerar/profilerar din skärm bir du ofta överraskad om hur stor skillnad det blir.
De flesta skärmar är inställda för kontorsarbete. Det gör att de har högfärgtemperatur, (alltså väldigt blå i tonen. Har väldigt hög ljusstyrka inställd och kraftig kontrast.
Det är bra för kontorsarbete men inte för bildbehandling.
Även skärmar som kommer kalibrerade från fabrik kan visa fel färger. De är inte avstämda för att lira med din dators grafikkort och hemmamiljö.

Har du någon sådan att rekommendera, och hur väl fungerar det inbyggda kalibreringsverktyget i Mac OS X?

De mest rekommenderade är Spyder och Xrite. Båda har enklare modeller.

Det inbyggda verktyget vet jag inget om men tror inte att det är speciellt mycket att hurra för.

Håller för övrigt med ErlandH, om du nu inte vill lägga ut så mycket pengar på en skärm. Annars kan du också söka på bildskärm för fotoredigering. Finns enormt många tips på nätet.

Har du någon sådan att rekommendera, och hur väl fungerar det inbyggda kalibreringsverktyget i Mac OS X?

Det finns inget inbyggt kalibreringsverktyg i MAc os. Det finns en guide som skall hjälpa en att ställa in skärmen.
Det är ungefär som att stämma en gitarr på gehör när man är tondöv.
Kom ihåga tt våra ögon hela tiden anpassar sig till ljuset till skillnad från öronen som hela tiden kan höra en ton på samma sätt.
Därför kan en pionostämmare stämma ett piono på gehör.
Fast de som jobbar med att kalibrera skärmar kan inte förlita sig på ögonen. Det krävs ett verktyg som mäter upp skärmen och korrigerar värdena.

Det finns inget inbyggt kalibreringsverktyg i MAc os. Det finns en guide som skall hjälpa en att ställa in skärmen.
Det är ungefär som att stämma en gitarr på gehör när man är tondöv.
Kom ihåga tt våra ögon hela tiden anpassar sig till ljuset till skillnad från öronen som hela tiden kan höra en ton på samma sätt.
Därför kan en pionostämmare stämma ett piono på gehör.
Fast de som jobbar med att kalibrera skärmar kan inte förlita sig på ögonen. Det krävs ett verktyg som mäter upp skärmen och korrigerar värdena.

Så, vilken rekommenderar du?

Så, vilken rekommenderar du?

Du skall nog ställa den frågan till Stefan Ohlsson. Han jobbar med detta och har enormt stor kunskap.

Jag har X-rite 1dispay pro. DEn är en av de bättre till överkomligt pris.
Med hjälp av den kan jag hårdvarukalibrera min 30" DEll skärm. Det går inte med den billigare varianten.

Jag hade också den äldre 1Display II tror jag den hette.
Den hade färgfilter som åldrades ganska snabbt. De var speciellt känliga för värme.
De nya har mycket stabilare filter och ger ett mycket bättre resultat.
Så det är viktigt att få en som har den nya typen av filter.

Så vänta lite och se om Ite Stefan hoppar in i tråden. Han kan nog råda dig korrekt om vad som är bäst att köpa av de lite billigare varianterna.

Det är helt klart bättre att ha en billig som ger hyfsat resultat än ingen alls.

Jag har själv den boken. En fantastiskt bra bok om man vill veta mer om färghantering och bildhantering.
Fast jag tror inte den hjälper att välja rätt kalibrator och programvara.
Det finns ett antal alternativ med olika prislapp. Där gäller det att vara uppdaterad.
Att köpa en kalibrator med färgfilter som åldras snabbt och är av den gamla typen fast billig är säkert att vara dumsnål.
Vad som är bästa köp just nu är inte lätt att veta. Om någon har koll så är det Stefan.
Så ett tips från Stefan kan inte vara fel.

Jag har själv den boken. En fantastiskt bra bok om man vill veta mer om färghantering och bildhantering.
Verkligen !! Väldigt pedagogisk och uttömmande, IMHO.
Fast jag tror inte den hjälper att välja rätt kalibrator och programvara.
Så sant. Därför skickade jag in två länkar i ett par inlägg tidigare, på både skärm och kalibrator, med utvecklande text om den enskilda produkten ;-).
Om någon har koll så är det Stefan.
Så ett tips från Stefan kan inte vara fel.
Det skriver jag under på, utan förbehåll. Stefan är otroligt insatt och kunnig i detta med färghantering i det digitala arbetsflödet. Det han inte vet, är säkert inte värt att känna till. Dessutom är han väldigt duktig på att göra det begripligt, för en som har svårt att ta till sig det (även om jag inte riktigt fått kläm på allt, men det löser sig kanske över tid), för mig.

Verkligen !! Väldigt pedagogisk och uttömmande, IMHO.Så sant. Därför skickade jag in två länkar i ett par inlägg tidigare, på både skärm och kalibrator, med utvecklande text om den enskilda produkten ;-).Det skriver jag under på, utan förbehåll. Stefan är otroligt insatt och kunnig i detta med färghantering i det digitala arbetsflödet. Det han inte vet, är säkert inte värt att känna till. Dessutom är han väldigt duktig på att göra det begripligt, för en som har svårt att ta till sig det (även om jag inte riktigt fått kläm på allt, men det löser sig kanske över tid), för mig.

Att det inte är lätta att lära vet jag av erfarenhet. Skaffade min första inkjet printer runt 1995.
Den första macen med färg var ganska ny.
Så började jag försöka skriva ut bilder. Det gick inget vidare. Skärmen var säkert med dagens måt mätt helt kass. Fast jag försökte få den att visa vad som skulle komma uta på papperet. Färgprofiler för papper fanns inte. Photoshop var väl nära version 1.
Information på nätet existerade knappt. Man fick prova sig fram själv.
Det gick åt mycket bläck och papper för att få arbetsfödet att fungera någorlunda samt resultaten att vara hyfsat konsekventa.
Långsamt komma fram information, profiler, kalibratorer och annat som gjorde saker och ting förståliga och man kunde dra nytta av andras kunskap.
De första kalibratorerna kostade så där 30 000 kr och uppåt så det kunde man glömma.

Så det är inte allt som är smäre idag än i förrgår.
Nu finns det information att lära sig av, bra kalibratorer att köpa billigt, fantskt bra profiler för olika papper, skrivare som är helt fantastiska och skärmar som vi för 20 år sedan inte kunde drömma om.
Inget lätt ämne att ta till sig kanske men betydligt lättare nu än för 20 år sedan.
Det som hela tiden varit det väsenliga är att kunna se och lita på vad som kommer ut som slutresultat. Det finns bara ett ställe i kedjan där vi kan se det. Det är på vår bildskärm.
Därför måste den visa visa kontrast, gråskala och färger korrekt. Gör den inte det då blir slutresultatet inte heller rätt. När jag skriver ut själv komer det innebära jag slösar bläck och papper.

HUr andra upplever mina bilder på nätet är en annan femma. Där kan jag bara se till att min kedja fungerar och jag har rätt ljus, korrekt gråskala och färgerna stämmer enligt hur jag vill att det skall se ut på en kamibrerad skärm.
Om någon sedan ser detta med en okalibrerad skärm som är alldeles för ljus och är grundsinställd så kommer de se något annat. Bilden kommer definitivt vara mycket mer åt det blå hållet och alldeles för ljus.
Att sedan många program inte stödjer färghantering är också ett problem. Större för windows än på mac sidan men det finns brister även där.
Och många som bildbehandlar har alldeles för ljus askärmar när de redigerar . Det innebär att jag på min skärm kommer uppleva deras bilder alldeles för mörka.
Om de skulle skriva ut bilden skulle de undra varför den blev så mörk.
Så att få sin skärm att visa så korrekt som möjligt spelar roll.

Ledsen för ett långt inlägg. Hoppas det beskriver lite varifrån vi kommer och vart vi är på väg och varför.

Senast ändrad:
Kan du tänka dig en rekonditionerad skärm t.ex. https://www.inrego.se/webbshop/begagnad/monitor/hp_zr30w/nr/308049 så går priset ned en del.

Jag beställde själv en, men det är väl svärtan och responstiden man ska beakta med den skärmen - förutom dess storlek och upplösning då.

OBS - jag har knappt skumläst tråden, men slänger ändå in denna eftersom du kikade på 25" för 3k och detta är en 30k som klarar minst 99% adobergb (var ett test som angav över 100% någonstans kommer jag ihåg efter kalibrering) - för bara 750 kr mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar