Annons

Köpråd tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

inco

Medlem
Hej alla

Jag har tänkt köpa mig min första digitala systemkamera. Jag har inte hållt på med fotografering sedan hedenhös och har glömt nästan allt.

Valet som ligger just nu är en Nikon D80 (har fått låna en kompis kamera någon vecka nu och är helnöjd), troligen med 18-70 kitobjektivet (har läst mig till att det är bättre byggt än 18-135 kitet).

Nu till frågorna:

Vilka linsskydd bör jag skaffa mig redan från början?

Räcker det med ett 4Gb-kort?

Övriga tillbehör som ni anser att man kan behöva?
Vissa saker finns redan hemma såsom stativ mm. (Har nog även några gamla linsskydd liggandes men tror inte jag vill använda dom.)

Tacksam för era svar.
 
Mina råd/tips:
Satsa på 'bra' kvalitet på linsskydd.
Gärna flera 'mindre' CF-kort än ett 'stort'.
4 Gb räcker till flera hundratals bilder (RAW).
'Skynda' långsamt och känn dej för vilka tillbehör som saknas. Skaffa hellre ett 'bra' objektiv än en massa 'sämre' som du inte kommer att använda.

/Arne
 
Linsskydd!
Är det som följer med så dåligt så att det inte går att använda? (kanske nikon inte skickar med linsskydd?)
Minneskort, ta hellre 2 x 2GB (som AeS säger)
Vinter är en mörk årstid, stativ hade du redan, så då får tipset bli... Trådutlösare. (en väldigt underskattad sak i kameraväskan)
En annan ovärdelig sak är "blåsan", ett måste i varje DSLR-fotografs väska.
 
Jag tolkar linsskydd som UV-filter etc., därav 'bra' kvalitet.
Däremot motljusskydd brukar följa med objektivet då det gäller Nikon.

/Arne
 
Hej Jonny! Kan varmt rekommendera d80:an!
Jag har haft min ett år nu och jag är mycket nöjd trots att jag har den "sämre" 18-135 mm gluggen ;)

Vill du kolla på bilder tagna med den gluggen så kolla min fotosida, samtliga bilder utom för "Dagens sista bild" är tagna med 18-135 mm objektivet.

Ett riktigt skydd för linsen var det första jag skaffade efter kameran. Köp ett redigt Digital High Grade UV-filter som är enkom för digitala systemkameror.(eller ett skylightfilter, huvudsaken är att det är neutralt)

Använder du stativet mycket så kam den trådlösa fjärrutlösaren ML-L3 komma väl till hands.

SD-Minneskort på 4 gb rymmer ca 530 bilder i största jpg-formatet, så det borde ju räcka en stund.

En bra väska är ju att föredra, men det är upp till var och en och dennes kamerautrustning.

Här sätter jag punkt och låter nån annan fylla på!

Men ha inte för bråttom så du står med en väska som du inte orkar bära eller grejor du inte använder!

Mvh Johan

EDIT: Medan jag satt och skrev hann Peter före;)
 
troligen med 18-70 kitobjektivet (har läst mig till att det är bättre byggt än 18-135 kitet).

Framför allt är 18-70 något ljusstarkare. En nog så viktig egenskap.

Lycka till med köpet
/Siste
 
4 GB räcker till ganska exakt 400 RAW bilder. Om det räcker beror på hur mycket man fotar i stöten. Jag har två sycken 2 GB kort och det räckte inte till när jag var på Universeum i veckan. Var inte så kul att stå och kolla igenom bilder på den lilla displayen.
Köp till en blåsbälg och microfiberduk också. Ett måste för att rengöra objektiv och speglar som älskar att dra till sig damm.
 
Re: Re: Köpråd tillbehör

Siste skrev:
troligen med 18-70 kitobjektivet (har läst mig till att det är bättre byggt än 18-135 kitet).

Framför allt är 18-70 något ljusstarkare. En nog så viktig egenskap.

Lycka till med köpet
/Siste


Förvisso litet bättre ljusstyrka, men 135mm ger i sin tur större zoomomfång. Perfekt när man är på resa.
 
Har man behov av det större zoomomfånget och kan leva med mörkare sökare, svårare att fokusera i svagt ljus,mindre möjlighet att påverka skärpedjup osv. Skall man så klart köpa 18-135 eller 18-200.

Ljusstyrkan är alltid central i alla "expert recensioner" men tycks ofta glömmas bort vid köpråd, villket är synd för det är en viktig egenskap precis som pris och zoomomfång

/ Siste
 
Såga nu inte 135:an och 200:an helt vid objektivfattningen! ;) Det är klart att ju ljusstarkare ett objektiv är destå bättre klarar man av olika situationer och skiftande ljussättning.

Men när man som Jonny första gången ska inhandla digital systemkamera så kanske man vill (bla jag själv när det var så dags) pröva på ett medföljande kitobjektiv för att sedan komplettera med eventuellt ljusstarkare objektiv.

Zoomar med bättre ljusstyrka har oftast ett högre pris som i kombinationen med ett ny systemkamera blir rätt dyr att inhandla.

Behöver inte nödvändigtvis bli mycket dyrare, mycket har ju att göra med vad man är ute efter.

Jag prioriterade längre brännvidd vid mitt köp och jag är ännu ett år efter inköpet mycket nöjd med objektivet för det passar mig och mitt fotograferande.
 
Johan:
Roligt att höra att du är nöjd din 18-135a. Det är absolut inte min mening att såga något objektiv! Eller att trampa någon på tårna. Båda objektiven finns som kitt och priset är nästan det samma. Egenskaperna olika.

Jonny: ursäkta om din tråd snöat i på en objektivfråga som du inte ens har frågat om.

Lycka till med ditt köp

/ Siste
 
Tack för tipsen. Är det någon som har lite mer konkreta tips också? Såsom vilka märken på UV filter som håller hög kvalitet osv.

Att diskussionen gled över i en objektivfråga stör mig inte alls, jag försöker lära mig så mycket som möjligt och då är det bra om folk uttrycker sina åsikter om olika saker.
 
inco skrev:
Tack för tipsen. Är det någon som har lite mer konkreta tips också? Såsom vilka märken på UV filter som håller hög kvalitet osv.
När det gäller filter kör jag uteslutande med
"HOYA super HMC pro 1" Skylight 1B och UV(0)
Priset ligger något högre än andra kvalitetsfilter, men det är det värt.
Självklart kommer andra att rekommendera andra filter och andra varianter, såsom "filter behövs inte på digitalkameror" osv.
Detta är upp till var och en om man anser att ett objektiv för 13000 är värt att skydda frontlinsen på eller inte, att sen skylight och UV- filter egentligen bara har ytterst lite inverkan på den färdiga bilden spelar ju inte så stor roll.

EDIT: detta gäller DSLR givetvis, kör man med film är det en annan sak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.