SE6M skrev:
Hej Stefan !
Först och främst får jag gratulera till systemkameravärlden.
Har själv exakt samma optik till min D40, förutom medföljande kit-optik som är AF-S DX 18-55.
Tycker att 55-200 presterar BRA med tanke på priset, för om man jämför vad övriga gluggar i sortimentet kostar så är det rätt prisvärt,även om det är relativt mycket pengar ändå.
Att dina bilder blir lite suddiga som du säger, KAN bero på olika faktorer, ofta i kombination med varandra, såsom för lång slutartid för vald brännvidd, skakat lite på kameran, inte panorerat tillräckligt för att följa med djuret som du skall fotografera m.m m.m.
Du KAN motverka lite av detta genom att:
1 - Öka ISO (ASA)inställningen i menyn, så att du kan minska slutartiden något.
2 - Enbart öka slutartiden (om det går, annars gå till punkt 1.)
3 - öka ljuset in i kameran, genom att ändra bländaren till ett "lägre" tal. Har du ex.vis bländare 11 kan du välja bländare 8, eller ännu hellre bländare 5,6 för att få en kortare slutartid.
4 - Stativ är ett mycket bra hjälpmedel för att få stadga på kameran... Finns bra 3-ben eller 1-ben, beroende på hur du vill arbeta.
Att bilderna blir "platta" är nog för att du får ett väldigt kort skärpedjup med ett tele, ju längre brännvidd du använder, desto kortare skärpedjup får du. Om du ställer skärpan på motivet får du inte många cm skäredjup...
(naturligtvis beroende på många faktorer...)
Genom att öka ISO-känsligheten rejält, säg från 100 till 800 ISO, kan du blända ner rejält, ändå ha kort slutartid, då får du bättre skärpedjup, mindre risk för skakningsoskärpa m.m.
Det du missar då är lite "grynigare" bild då bildkvaliten försämras något ju högre ISO-känslighet du väljer.
(jämför med kornstorlek på gammal "hederlig" film).
Du skulle kunna sända mig en originalbild, så ser jag hur den ser ut, så får du svar lite senare.
Du får min mailadress i ett P.M.
Mvh. Mats