Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

På väg till New York och behöver lite åsikter köp

Produkter
(logga in för att koppla)
Magnuz skrev:
Om 42nd och 17th streetphoto är bluffmakare har jag ingen aning om, det måste du bilda dig en uppfattning om själv, men 42nd street photo var en liten butik i alla fall, och han blev putt när jag sa att jag bara ville köpa kamera och inga överprissatta tillbehör, och det tyder väl på att han hade liten mariginal på kameran, och den var det inget fel på som sagt, det var en ixus 500 så jag vet inget om hur de är på objektiv... däremot har jag bara hört gott om BHPhoto... jag hade som sagt handlat där eller på beachcamera i new jersey som ligger en bit utanför stan mot Newark flygplatsen, men det kostar ju att ta sig dit också...

Vad jag läst om på dpreview.com också är att det finns ett antal småbutiker i brooklyn som är bluffmakare, men de på manhattan är nog ändå ok tror jag... Men tänk också på att din tid är kanske dyrbar och om du vill offra massa tid och ev. taxipengar på att åka runt till oseriösa butiker och sedan ändå äka till bhphoto.......

/Magnus

Åk direkt till BH, i princip alla prylar i lager och framme så man får klämma och testa. Även väldigt kompetent personal. Fick ett otroligt bra bemötande när jag va där senast.

Att handla på B&H är en upplevelse. Helt klart den bästa och mest seriösa affären. Priserna i butiken är exakt som annonserats på webben (förrutom skatten då). Står det på webben att en sak finns i lager så finns den också i lager. Inget prut eller tjafs och de försöker inte lura på dig onödiga saker. Visst vill de sälja men inte vad som helst. De avråder också om du vill köpa fel saker, t ex en dålig billig telekonverter. De säger helt enkelt att resultatet (med ett visst objektiv) inte blir bra och försäker inte sälja på dig något annat i stället.

Adorama är OK men inte alls i klass med B&H. Liten affär, på gränsen till otrevliga och många fel. Felmärka begagnatvaror, lagerinformation som inte stämmer mm.

Glöm "billiga" affärer. Man kan aldrig handla till de priserna. Angående GPS-en ovan så hade du aldrig fått den för $150 utan att köpa en svindyr väska till den eller något annat skräp. Detta säger de inte förrän precis när du ska betala. Vägrar du ta tillbehören blir det ingen affär.

En sak att tänka på när det gäller B&H Photo (och en hel del andra fotoaffärer också efter vad jag hört) är att de är aktiva utövare av den judiska religionen. Det innebär att de kan ha stängt rätt vad det är om det råkar vara någon judisk högtid. Kolla därför innan du åker dit vilka öppettider som gäller (skall finnas på nätet). Det är ju lite snopet om affären är stängd när man kanske bara har en chans att handla.

Hej,jag har pratat lite med canonfolk och testat
o skulle rekomendera Dej att titta på canons nya
zoom 17-85/4 med stablisering,läs gärna testerna.
Det motsvarar ca 27-136 mmpå en analog kamera och
är enl tester skarpare än canons 50mm macro till
o med.

vargarna skrev:
Hej,jag har pratat lite med canonfolk och testat
o skulle rekomendera Dej att titta på canons nya
zoom 17-85/4 med stablisering,läs gärna testerna.
Det motsvarar ca 27-136 mmpå en analog kamera och
är enl tester skarpare än canons 50mm macro till
o med.
Calumet photo som lär vara en stor (seriös?) kedja säljer ett paket med EOS 350D o 17-85/4-5.6 IS. för $13990, vilket är precis på gränsen av vad jag "tål"

Betyget på denna site är ganska bra för detta objektiv, men på fredmiranda.com så får den inte mer än 6.8 av 10 i betyg! Att jämföra med Sigma 18-50 2.8 som fått 8.5 i betyg. Prisskillnaden är tyvärr inte alltför stor till Sigman som man kunde hoppas. Hmm, förvirrande är det, vad ska man tro på?

En fråga jag som jag har är angående blixtvalet. Är det en nackdel att välja 420EX som slavblixt. Vad jag förstår så kan man inte ändra styrkan på den, eller gäller det bara om man vill ställa in det manuellt och att det fungerar om man har en 550EX som master?

Ja det är dom tyvärr. B&H är bäst men kolla som sagt att de har öppet först.

Ric skrev:
Det var väldigt bra information! Jag hade nämligen tänkt köpa kameran just på 42nd, då de var väldigt billiga, men blixt och objektiv på Adorama. Då blev det lite dyrare än jag hade hoppats på.

Jag var i New York 1999 och köpte lite småprylar, men jag minns att det gick att få väldigt bra priser på små skutt firmor då man kunde pruta och deala lite med dem. I en affär så gick jag in för att köpa en GPS, det var en Garmin med svartvit skärm, som skulle kosta $150, men i en affär så hade de inte den, däremot en med färgskärm som han började att begära $250, men eftersom jag inte var helt övertygad om att jag verkligen behövde en GPS vid tillfället så var jag inte så intresserad. Det slutade med att han erbjöd mig GPS för $150, men bara om jag betalade kontant! $150 var verkligen ett bra pris vid tillfället, men när jag gick för att hämta ut pengar så ångrade jag mig och tänkte att jag egentligen inte behövde GPSen.

Samtidigt så vet jag hur det kan vara med lockpriser som man aldrig sedan får. Köpte en videokamera i Kanarieöarna för några år sedan och maken till skojare har jag aldrig stött på.

Är din erfarenhet att 42nd & 17st är rena bluffmakare som i slutändan vill ha dubbelt så mycket för att sälja sina grejer. Eller är det mer att priset i butiken är högre än på nätet (hur mycket?)

Har just varit i NY och shoppat ungefär det du ska ha, köpte en 20D med 17-85 glugg och 580 blixt + 50/1.8 och en massa andra småprylar... Håller med tidigare talare om att B&H är en upplevelse men de har sin enorma butik OCH ett lager och de skickar inte prylar mellan, vilket innebar att de inte hade en 20D att sälja trots att de hade på lager enligt nätet. Det hela slutade med att jag köpte det mesta på Adorama. Kom ihåg att kamerans garanti inte gäller utanför USA, det gör däremot gluggarnas garanti. Se till att ha gott om tid när du är där, det finns mycket att titta på!
Själv är jag mycket nöjd med 17-85 gluggen även om den kan kännas lite ljussvag, 50/1.8 är däremot en fröjd att använda, plastig men skarp och lätt, och otroligt billig!

Ha en trevlig resa och njut av stan!

Hittade en bra sida som verkar ha "riktiga" bedömningar om olika återförsäljare. www.resellerratings.com

Betyg ges från 1-10 och de butiker som varit uppe i denna tråd har fått följande betyg.

42nd st 1.82
Adorama 6.47
BHphoto 8.88
JR 7.83
Calumet 10.00
Beach 8.68
17st 9.88

Sedan har jag sett en firma som säljer 350d billigt och är seriös, det är

Etronics 8.34

Å andra sidan så får en väldigt stor och känd kedja som Best buy som inte fick mer än 1.97 i betyg. Det är kedja som säljer allehanda elektronik, typ onoff och jag tror inte att jag blir lurad i affären på samma sätt som många bluffirmor gör.

Tänkte nog göra en liten rundvandring i de olika affärerna och med BH som backup om ingen vill sälja kamera till mig!

Iofs så säljer BH och Adorama begagnade kameror, BH hade en 20d för $1169. Vet ni om "sales tax" tillkommer på begagnade varor?

Är det någon som har erfarenhet att åka över delstatsgränsen och köpa prylar, betala på plats, som sedan skickas till hotellet? Om det är möjligt så förstår jag inte varför inte alla jänkare gör så?

I allra första inlägget står: "Det som jag hade tänkt köpa är 350D för 6280:- inkl skatt och dagens kurs, men en handlare rear ut den gamla 300D för 4477:-."

Jag undrar bara om priset på 300D´n är från en amerikansk handlare, eller är det här hemma?

BugEyes skrev:
Jag köpte 300D för ett par månader sedan och är nöjd med allt utom hastigheten vid serietagning. Skulle gärna betalat ett par tusenlappar för att ha den hastighet 350D har.
Förresten, köp ett minneskort till när du ändå är i farten. Du kommer att märka att 1GB inte är så jättemycket när du börjar hantera RAW filer i 8 MP.

Kan man påverka denna hastigheten med ett snabbare minneskort?
Jag är nämligen på väg att köpa en 300D och undrar om man märker att den är "slö" om man fotar som amatör? Det kanske är bättre att titta på efterföljaren nu då?

Hej!

Priserna var från USA omvandlande med en kurs på 6.9 och med 6.85% skatt. Nu varierar kursen dag för dag och vad jag förstått så är det inte säkert att skulle fått köpa kameran för det priset, speciellt inte som det nu var från en oseriös handlare. Men på 17st säljer 300D med kit för $709 och Adorama för $746.

Men jag har nog blivit övertygad om att inte köpa en 300d då den framför allt är långsam vid uppstart, men det är för att jag själv blir väldigt irriterad på fördröjningar.

beccasin1 skrev:
Kan man påverka denna hastigheten med ett snabbare minneskort?
Jag är nämligen på väg att köpa en 300D och undrar om man märker att den är "slö" om man fotar som amatör? Det kanske är bättre att titta på efterföljaren nu då?

Hastigheten i skrivning begränsas av kameran inte av minneskortet när det gäller EOS 300D.

Jag vill påstå att till normal fotografering så har hastigheten ingen betydelse. Min erfarenhet av 300D sedan oktober 2003 säger mig att den matar på bilder i en snabbare takt än vad min filmkamera EOS 1000F gör. För stillastående objekt spelar det ingen roll hur fort kameran jobbar, sanare väntar man in rätt tillfälle och trycker av bilden.

Personligen tycker jag att det blivit en hysteri i orimliga krav, där kameror döms ut beroende på att de repterar för långsamt och har för få bilder i bufferten. Jag kan tänka mig att högre fart och snabbare tömning av buffert krävs när det är extrema händelser som fotograferas, som störtande flygplan och sporthändelser, där kameran får tugga på och eventuellt blir en bild bra. Det går även att läsa en situation och lära sig att trycka av en bild, så som fotograferna gjjorde förr. Används blixt, kommer dess återuppladdningshastighet att vara en begränsande faktor.

Det jag saknar hos 300D motivföljande autofokus, det Canon kallar för servo. Denna funktion fungerar endast på sportprogrammet, vilket i och för sig är bra, men där är jag låst till ISO 400 och JPEG. Jag kör RAW och annat ISO-tal...Tyvärr hjälper inte det ryska hacket upp denna funktion, men mycket annat.

Håller helt med Roland.
Jag fotar mycket hockey och använder då serietagning flitigt. Det är endast då jag uppfattar kameran som lite slö och inte annars. Jag är på det hela taget nöjd med min 300D men skulle jag köpa idag blev det 350D för den snabbare serietagningen. 350D måste ju vara den optimala valuta för pengarna kameran genom tiderna, förstår inte hur konkurrenterna ska kunna hävda sig.
Förstår inte problemet med "långsam uppstart", det tar ca 2 sekunder från att man knäppt på en 300D tills man kan ta bilder och det har jag aldrig haft problem med. Sedan är den ju på tills man stänger av den, finns ingen anledning att hålla på att stänga av och sätta på den hela tiden.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar