Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd om TFT 19 bildskärm för bildbearbetning!

Produkter
(logga in för att koppla)

YvonneR

Ny medlem
Jobbar professionellt med bilder och ska gå över till digitalt. Vill köpa en TFT 19 skärm för bildbearbetning på PC. Prisläge max 5000:- inkl moms. Bra support viktigt. Vad kan ni rekommendera? Är det kontrasten i skärmen som är viktigast?
 
Eizo L768?

Hej!
Jag köpte en Eizo Flexscan L768 på Komplett.se (4500:) som jag är mycket nöjd med. Bra garanti, lätt att kalibrera, dvi-anslutning. Se recensioner under produkter,
 
Senast ändrad:
Japp, Eizo FlexScan L768 är mycket fin till bildbehandling. För bildbehandling bör man välja den silverfärgade varianten Eizo FlexScan L768 Silver istället för den svarta varianten. Detta för att undvika att kontrasten mellan bildyta och ramen på skärmen blir för stor.
Har tyvärr själv den svarta varianten.

För att undvika brus i bilden, använd DVI-kontakten istället för VGA-kontakten...

/Håkan
 
Senast ändrad:
Jag är också intresserad av att skaffa en skärm för bildbehandling. Jag tittade på komplett och såg att det fanns två varianter, Eizo Flexscan L768 och Eizo Flexscan L768AS vad är det för skillnad mellan dem? Den senare kostar 1000 kr mer, är det värt dom pengarna?
 
ansa45 skrev:
Jag är också intresserad av att skaffa en skärm för bildbehandling. Jag tittade på komplett och såg att det fanns två varianter, Eizo Flexscan L768 och Eizo Flexscan L768AS vad är det för skillnad mellan dem? Den senare kostar 1000 kr mer, är det värt dom pengarna?

Ja, den enda skillnaden är stativet där AS-varianten har ett mer flexibelt. Jag tyckte inte det var värt det, men kolla själv på Eizos hemsida.
 
Supporten?

Ni som har Eizo skärmar, har supporten fungerat bra? Har hört att det är dåligt med det, tar lång tid för service etc..
 
Går den att kalibrera med t ex EyeOne?

Är också ute efter en liknande skärm.
Går EIZO FlexScan L 768-AS att kalibrera med EyeOne?

Vill gärna ha en skärm som är kalibrerbar då jag jobbar med ett bildarkiv som där många av bilderna ska användas i trycksaker.
 
YvonneR skrev:
Är det kontrasten i skärmen som är viktigast?
Min bild av vad som är viktigast - och vad som skiljer en bra från en enklare TFT-skärm - är hur den presterar när man tittar på den i annan vinkel än rakt framifrån.

Om man fyller skärmen med en helt svart bild kan man kontrollera om det ser jämnsvart ut. Fullskärmsgranskningslägen fyller ofta ut med svart; välj då att titta på en pyttig bild.
 
Micke R skrev:
Vill gärna ha en skärm som är kalibrerbar [...]
Det är inget specifikt i skärmen som gör den kalibrerbar. Kalibreringsprogramvaran bryr sig inte om något annat än det skärmen visar. Som jag förstår det borde alla skärmar gå att kalibrera med ett resultat så att de visar en färgfattig och kontrastlös bild på ett liknande sätt.

Så den inte alltför underliga slutsatsen blir: ju intensivare färger skärmen maximalt klarar och ju jämnare skala från svart till vitt skärmen klarar att återge, desto bättre prestanda får man efter kalibreringen...
 
YvonneR skrev:
Jobbar professionellt med bilder och ska gå över till digitalt. Vill köpa en TFT 19 skärm för bildbearbetning på PC. Prisläge max 5000:- inkl moms. Bra support viktigt. Vad kan ni rekommendera? Är det kontrasten i skärmen som är viktigast?
Du bör ha en kontrast på 1000:1 och 450 cd per kvadratmeter.

En som platsar i det häradet är Sony SDM HS95P. Jag köpte min förra sommaren på en rea av demoutrustning.
Jag är inte säker på att du får den för 5000 men du kan ju prova. Då var den i särklass bäst av alla 19" som jag tittade på.
 
hakanv skrev:
EIZO S1910 är den skärm som jag personligen skulle välja idag. Den var tydligen bäst i test i senaste Mikrodatorn och MacWorld.
Det är skillnad på kontorsbildkärm och bildskärm för att editera bilder.

Om man tittar på 10-15 skärmar och har tagit med en bra testbild att visa på allihopa, så brukar det vara lätt att välja ut den som duger för bildbehandling.

# Kontrastförhållande 1000:1 är viktigt och OK för bildbehanling
# Ljusstyrka 280 cd/m² bör nog vara 450

/
 
ANNONS