Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd om TFT 19 bildskärm för bildbearbetning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det egentliga kontrastförhållandet och ljusstyrkan blir ju något annat efter kalibrering.. 1000:1 blir det ju knappast..!
Det är så mycket mer att tänka på..

I fall inte länken fungerar:

"Liquid Crystal Displays pose a major problem.
Most LCD displays cannot adjust black and white independently.
LCD use a backlight, so when you increase the brightness of the backlight, both black and white increase.
The contrast ratio of the dispaly is fixed for any given luminace.
The half-life of most LCD backlights is two years.
The best you can do with an LCD is to adjust it to half of the maximum luminance.
Each time you calibrate your LCD, adjust the luminance to the same value that you started with..
You will not be able to adjust the dynamic range, but at least this metod will keep the dynamic range relatively stable"

/Benny
 
Senast ändrad:
Fördelar med 19" framför 17. Samma upplösning, dvs 1280 x 1024. Flera på forumet hävdar att de mindre pixlarna på en 17" är en fördel.

Men allt annat blir ju ocskå mondrepå en 17", text t.ex.

Synpunkter?
 
Gadget skrev:

"The half-life of most LCD backlights is two years."

/Benny

Resten kan jag hålla med om men detta stämmer inte med min erfarenhet. Den första platta skärm jag köpte var en Eizo Flexscan. Det är tre år sedan nu och idag har jag bara platta skärmar. Den första skärmen är fortfarande i bruk och inte har den tappat särdeles mycket i ljusstyrka.

Stefan
 
Har inte märkt att ljusstyrkan skulle ha minskat något på min Dell (Philips)-skärm heller som är fyra år gammal. Går i alla fall att öka ljusstyrkan så att man får ont i ögonen om man vill (om det är ett mått...) :)

Däremot har jag märkt att ljusstyrkan är aningen ojämn, märks särskilt om man tittar på en helt svart "bild", då är skärmen gradvis ljusare ut mot kanterna. Vet inte om den varit så hela tiden.
 
bättre - sämre?

Är det någon som har någon erfarenhet av Lacies motsvarighet på eizo skärmen som det pratas om i den här tråden?
Lacie 119? Alternativt storebrorsan Lacie 120?

Eller ska man kanske köra på en eizo 768?
 
Jag skulle inte köpa en jättedyr skärm utan att ha det så optimalt i rummet som möjligt.
Även med en "billigare" skärm så bör man naturligtvis tänka på hur det ser ut i rummet i fall man vill att det skall vara lämpligt till bildbehandling.
Allt hänger inte på skärmen, även om den bör vara lätt att kalibrera och ge korrekt färgåtergivning, mm.

/Benny
 
Re: Går den att kalibrera med t ex EyeOne?

Micke R skrev:
Är också ute efter en liknande skärm.
Går EIZO FlexScan L 768-AS att kalibrera med EyeOne?

Vill gärna ha en skärm som är kalibrerbar då jag jobbar med ett bildarkiv som där många av bilderna ska användas i trycksaker.

Funkar utmärkt att kalibrera med eye-one! Har kombinationen själv och det blir både bra och går fort.
En lite parantes är pixeltätheten som kunde vara lite bättre, bilderna blir lite pixliga! samtidigt är det en fördel för min del eftersom risken för att överskärpa bilderna minskar vilket jag har en tendens till att göra:)
Färgåtergivningen är nog den bästa i prisklassen,klara fina färger!
 
Någon som kan förklara skillnaden mellan Eizo 768 och 1910?
Det jag kan utläsa är att 1910 är snabbare och lite ljusstarkare och lite dyrare.
 
Från www.eizo.se

"S1910AS 'Bäst i test' vinnaren i Mikrodatorn 2-2006. Med en hög bildprestande i rörliga bilder tack vare Overdrive-tekniken som ger en klar bild även vid rörliga bilder.
FlexScan S1910AS är unik med kombinationen av färgåtergivning, betraktningsvinklar, kontrast och snabba responstid. De flesta skärmar som klarar att återge rörliga bilder bra har gett avkall på övriga egenskaper, vilket inte är fallet med S1910.

För de som inte behöver högtalare är denna skärm det perfekta 19" alternativet då man arbetar med t.ex. 3D-CAD, arkitektur där modeller skall granskas och vridas eller då man helt enkelt vill ha en skärm som har perfekt ergonomi och samtidigt vill kunna spela eller se film.

För ytterligare utrymmesflexibilitet och ergonomi är ArcSwing 2 foten standard, vilket ger en höjdjusteing på 104 mm, 60° tilt och 172° swivel. S1910AS kan även sänkas till en vinkel som du skulle använda för att läsa en bok.

De extra smala ramarna runt om gör att S1910AS lämpar sig utmärkt för flerskärmslösningar, både i liggande och i stående format"
 
Samsung SyncMaster 931C

Någon som vet något om den här skärmen? Går att få för 2000 kr, vilket är ungefär det jag har råd att lägga på en skärm. Men vill inte heller kasta bort pengarna om skärmen är helkass...

/Lasse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.