Tack för snabba svar!
Jag finner mig ständigt fotograferandes i usla ljusförhållanden, därför tänkte jag "så stor öppning som möjligt". Jag har aldrig haft ngt ljusstarkare än kitzoomens 3,5 och min fråga är väl egentligen hur långt jag kommer med 2,8. Det blir bättre begriper jag, men hur mycket...? Och hur stor är skillnaden mot 1,8 sen?
Och förresten, hur långt är ett snöre?
Jag får helt enkelt gå o tala snällt med en affär som har bägge objektiven.
Du har redan fått bra svar, men jag tänkte fylla på med mina åsikter.
För åsikter är just vad det är.
Jag skulle välja Sony-objektivet. Har haft Sigma 30an och det är jättebra, inte snack om saken. Däremot är Sony-objektivet ännu bättre!
Dels stabiliseringen förstås. Vid stillbildsfoto är det inte så viktigt på en såpass kort brännvidd om man ändå håller sig till kortare slutartider, men vid filmning är det riktigt värdefullt även på kortare brännvidder.
Sedan ljusstyrkan. F/1,8 är 1,5 EV ljusstarkare än F/2,8. Det är en stor skillnad! Sony-objektivet släpper in 3 gånger så mycket ljus.
Sigmat presterar bra på sin största bländare. Hur Sonyn är i det avseendet vet jag inte. Billiga ljusstarka objektiv presterar inte alltid på topp fullt öppna och om man ändå måste blända ner för att få bra bildkvalitet så blir ju skillnaden inte så stor i praktiken, men det är ju alltid bra att ha tillgång till detta ändå.
Ljusstyrka är bra dels vid svåra ljusförhållanden för att slippa förstärka genom att skruva upp ISOt. Fotograferar man inomhus och behöver tider runt 1/100 s eller så, så får man skruva upp rejält med en 2,8-glugg ,kanske runt ISO 3200 eller mer och det försämrar kvaliteten, så F/1,8 är definitivt att föredra i det avseendet.
Sen är det karaktären på bilderna också. Med APS-C kan man få fint skärpesläpp på 35 mm och F/1,8, medan 30/2,8 mer får kompaktkamerakort-karaktär...
Så jag skulle satsa på Sony-objektivet alla gånger!
Även om det kostar lite mer i inköp så är också andrahandsvärdet högre om du i framtiden skulle vilja byta eller så.
Beträffande råd man får i en affär så tror jag du får bättre, kunnigare och mer opartiska råd här på fotosidan än hos handlarna.
Beträffande hur långt ett snöre är så är svaret "mycket långt".
http://sv.wiktionary.org/wiki/snöre
(Fast då inställer sig såklart frågan, hur mycket är "mycket")
/Mats