ANNONS
Annons

Köpråd! objektiv till Canon D30

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Jansson

Aktiv medlem
Hej, det är snart dags att köpa lite kvalitets objektiv till sommaren och jag känner mig lite osäker. Har letat och kollat, jämfört och stått i men kan ändå inte bestämma mig utan skriver här för hjälp och nya perspektiv i frågan.

Jag har tänkt en komplett serie då inget av det jag äger håller någon vidare klass förutom d30:n som duger fint.

Min tänkbara lineup är denna:

Vidvinkel:
Canon EF 17-40/4L eller EF 20mm/2.8

Standardzoom/macro:
Tamron 28-75/2.8

Tele:
Canon 70-200 4L eller beggad 80-200/2.8

Jag fotar främst natur och lite arkitektur m.m. men är även väldigt öppen för andra fotoområden.

Det som talar för EF 17-40/4l är den grymma skärpan jag sett på bilder tagna med den, det som oroar är pratet om distorsion, hur allvarligt är detta, är en enkel 20mm/2.8 ett bättre val? Jag fotar främst vidvinkel, och detta objektiv val är nog viktigast.

Tamronen känns ju ganska gjuten som standard objektiv men hur är makron, duger den? Är lite sugen på macrofoto men tycker att den omtalade
Tamron 90mm 2.8 macro känns lite väl dyr för att pröva macro med.

Sedan kampen mellan 70-200 4L och 80-200 2.8, vilken anser ni bäst? oroar mig lite för objektivfästet, går det att använda ett 70-200 utan pga dess lätthet eller blir man tvungen att köpa till överprisfästet?

Jag är såklart öppen för andra förslag på objektiv, dessa är de jag hittat och funnit lämliga, men det finns säkert massor av andra bra alternativ.

Mvh /Björn

Varför inte skippa ett av de andra objektiven och dra på med 16-35:an om vidvinkel är så viktigt.?

Eller typ 16-35/2.8 + 28-135/3.5-5.6 IS...

Senast ändrad:
Hehe, jo det skulle smaka det, men nog för att vidvinkel är en favorit men gillar såklart de övriga brännvidderna jag tagit upp oxå. Problemet är ju att det blir lite kompromisser när man vill ha allt :)

Kollade in lite bilder från 28-135:an tyckte inte de var i närheten av exempelvis ef 17-40 och 70-200 i kvalitet, den där extra skärpan saknas, den stavas väl L antar jag. Men Tamronen har imponerat på mig rejält.

Jo men jag tror att IS kan vara riktigt bra att ha om man vill ha en allt-i-allo glugg i detta omfång. Smakar det så kostar det. Det ska ju faktiskt gå att blända ned 2-3 steg med gluggen. det kan vara värt mycket..

thosta skrev:
Varför inte Sigma 15-30? eller Canon´s 20-35.
Sigman är väldigt flarekänslig, stor, klumpig, har seg och ljudlig AF..tar inte vanliga filter.

20-35 är ju bra men ger inte mycket vidvinkel på en D30.

17-40/4L är ett härligt objektiv. Det har en del distorsion men inte så man störs, annat än när man tar rena arkitekturbilder. Dessutom kan den korrigeras - gratis - med följande tips: http://www.fredmiranda.com/distortion/. Även 70-200/4L känns gediget och skarpt. Det väger inte så mycket att något stativfäste behövs. Vad gäller makro skulle jag inte lita för mycket till tamron-zoomen. Varför inte en makrofemti när du ändå funderar på de andra zoomarna? Sigmas 50 makro har fått mycket bra kritik för sina optiska kvaliteter.

Tamronens Macro fungerar bra efter dom tidigare givna parametrarna, det är ju inte 1:1 förstpring med det är en praktisk sak att ha med sig ändå, den tillåter ju ändå hyfsade närbilder med bra resultat.

Nitobert skrev:
Tamronens Macro fungerar bra efter dom tidigare givna parametrarna, det är ju inte 1:1 förstpring med det är en praktisk sak att ha med sig ändå, den tillåter ju ändå hyfsade närbilder med bra resultat.
Då är det ju inte makro utan "närbild"! Björn var sugen på makrofoto men han menar kanske närbildsfoto?

Känns som om 28-135 är helt ute ur bilden iaf, men det var ett bra tips ändå, det verkar vara ett trevligt objektiv, men det är skärpa i toppklass jag är ute efter till förmån för annat.

Är inte helt insatt i macrofotografering, precis vad det innebär rent tekniskt, mer än att man har möjlighet att gå väldigt nära. Någon får gärna förklara.

Har inte kollat in Canon 20-35, skall göra det. Visst det blir lite lite vidvinkel men tillräckligt tills vidare, har siktet inställt på ett hus med 1.3 brännviddsförlängning inom sinom tid. Om objektivet bjuder på toppskärpa och mindre distorsion så är det helt klart intressant.

Tack för alla svar och fortsätt tipsa, känns skönt att få både lite bekräftelse på de objektiv jag tagit upp samt nya förslag, det är ju en del slantar som kommer gå åt.

Björn Jansson skrev:
Är inte helt insatt i macrofotografering, precis vad det innebär rent tekniskt, mer än att man har möjlighet att gå väldigt nära. Någon får gärna förklara.
Makro är förstoringsgraden och har inget med hur nära man är.

Skala 1:1 är makro..en cm i verkligheten blir alltså en cm även på filmen eller sensorn.

Har man långa brännvidder kan man alltså få makro även på rätt stora avstånd.

Okej, så då skall det till ett "äkta" macro objektiv för att få till det.

Kollade precis in lite 20-35 bilder det fattades även där den där enorma skärpan som jag tycker L- gluggarna presterar. Angående distorsionen på 17-40, är den förekommande på alla brännvidder eller bara de de kortaste? Hur störande är den, gillar verkligen brännviddsomfånget, skärpan och färgerna objektivet presterar.

Gillar även bilder tagna med fasta 20mm/2.8, någon åsikt om denna?

Såg ju lite skumt ut på 17mm.
hmmm... kollade in lite bilder tagna på skyskrapor med detta objektiv med 10D tidigare ,det var raka fina linjer. Många verkar ju vara väldigt nöjda med det. Alternativet är ju ett fast 20 eller den superdyra 16-35. Det känns lite oroande att köpa ett såpass dyrt objektiv som 17-40 ändå är och få kompromissa lite. Har tänkt ha dessa prylar ett bra tag.

Distorsionen på 16-35 är kraftig vid 16mm oxå, påtaglig vid 24 och 35mm, så det är knappast lösningen.

(Enligt FOTO:s test)

Har för tillfället en Soligor 19-35 som lider av distorsion, men har iof inte stört mig särskilt mycket på det. Är 16-35 mycket bättre eller bara nämnvärt, känns inte värt att betala de extra slantarna för 2.8 bländaren i mitt fall.

Okej , då känns det som om det är 17-40 eller en fast som gäller, kanske både och så småningom

Skönt att kunna utesluta dyrgripen 16-35 åtminstonde.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar