Annons

Köpråd med någolunda preciserade frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Pumafliff

Medlem
Ok, man kan lägga hur mkt tid som helst att läsa igenom köpråden och det har jag också gjort... men blir ändå inte tillräckligt klok att gå och handla. Dock har jag kommit till en punkt där jag vet lite vad jag vill ha men nu återstår några för mej viktiga frågor. Därav detta inlägget.
Vi talar första systemaren, en instegare som jag inte växer ur. Kommer fota mkt om rätt kamera köps och jag har mina saker länge.
Storleksmässigt talar vi D80, 40D eller A700 (Sonyn har jag faktist inte hållt i men visst är den i samma storleksklass? Iaf vad jag tycker mej ha läst). Prismässigt betalar jag för vad jag får, men eftersom det är första köpet så inser jag behovet av minneskort, väska för kamera o pc, en extra optik kanske och sen massa andra tillbehör som är bra att ha. Min budget för allt är 15-20k.
Nu till frågorna:

Kommer fota i jobbiga miljöer, vi talar damm ibland och regn ibland.
* Måste man ha en väderskyddad kamera eller finns externa väderskydd? (Igår såg jag en som hade lindat in sin i en ica-kasse). Iså fall undrar jag vilka faktorer man behöver tänka på när man väljer väderskyddad kamera eller väderskydd i allmänhet.

Jag kommer garanterat att byta optiker i dessa miljöer och hur är det då med rengöring. I butikerna vill dom ge sken av att aldrig ge sej på det själv och en del kameror säljs ju med 2 års rengöring, medan en ute-fotograf jag talade med sa att han alltid gjorde ren sin (canon) själv och att det finns en uppsjö med verktyg får sånt.
* Vid självrengöring av kameran, är det ngn modell som passar sej bättre eller sämre här. Pålagda antireflexmedel eller sånt som kan vara bökiga att hitta rengöringsmedel till?

Jag håller mej troligen till två optiker, ett liknande de kitobjektiv som vanligen följer med typ 18-55 eller nåt och ett som tar över därifrån och går upp till 2-300. Fototagningen kommer att kunna ske i dåligt ljus, och för motiven vill jag optimera mot snabba rörelser som sport.
* Med två objektiv som ovan, skall man satsa på bildstabilisering i hus eller optiker då?
* Skall man satsa på ett hus med lågt brus vid höga ISOn eller ljusstarka objektiv ist?
* Är det ngt system som är bättre och lättare när det gäller AF. Jag kommer ofta vilja bestämma själv var i bilden fokus skall ligga.

Slutligen, jag är newbie, men intresserad newbie. Har för avsikt att lära mej det här och bli bra, men allt jag nu "kan" har jag läst mej till och alltså kan jag det inte i verkligheten. Jag har förstått att utbudet är så bra och stort att man helt enkelt får fråga sej vad man skall göra med kameran och sen välja utifrån svaren på dom frågonra.
* Vad finns det för fler viktiga hur_ska_ja_använda_kameran-frågor?

Sen en sista grej, Live view...? Jag är kass på att titta i en sökare (kan ögon-tekniken dåligt). Är det ngt man lär sig eller ska man då satsa på en skärm?

Långt inlägg, sorry för det. Hoppas nån tar sig tid.

O sen en grej till. En fotobutik sa att skillnaden mellan D80 och 40D var som att jämföra en Volvo PV mot en Volvo S80, men han kunde inte ange några direkta mätbara skillnader mer än typ en. Har det verkligen hänt så mkt på de åren i den här branchen eller ville han bara sälja?
 
Pumafliff skrev:
Kommer fota i jobbiga miljöer, vi talar damm ibland och regn ibland.
* Måste man ha en väderskyddad kamera eller finns externa väderskydd?
Jag kommer garanterat att byta optiker i dessa miljöer och hur är det då med rengöring.
Vissa tillverkare skryter mycket om sina "väderskydd", andra gör det inte. Ändå är det extremt ovanligt att någon här på FS berättar om väderrelaterade problem med sin kamera. Moderna systemkameror klarar en hel del.

Däremot ska man undvika att byta objektiv i miljöer liknande de du beskriver.

* Med två objektiv som ovan, skall man satsa på bildstabilisering i hus eller optiker då?
* Skall man satsa på ett hus med lågt brus vid höga ISOn eller ljusstarka objektiv ist?
* Är det ngt system som är bättre och lättare när det gäller AF. Jag kommer ofta vilja bestämma själv var i bilden fokus skall ligga.
* Bildstabilisering i objektiven har en mycket stor fördel: även det du ser i sökaren blir stabilierat.
* Ska du plåta snabb sport bör du ha både ljusstarka objektiv och en kamera som är bra på höga iso.
* Jag har inte erfarenhet av de andra kamerorna, men 40D har förmodligen snabbast AF i klassen.
Sen en sista grej, Live view...? Jag är kass på att titta i en sökare (kan ögon-tekniken dåligt). Är det ngt man lär sig eller ska man då satsa på en skärm?
Glöm live view. Det är något som i praktiken bara är användbart när du har någorlunda gott om tid och kameran på ett stativ, t ex makro- eller landskapsfotografering.

En fotobutik sa att skillnaden mellan D80 och 40D var som att jämföra en Volvo PV mot en Volvo S80 ... Har det verkligen hänt så mkt på de åren i den här branchen eller ville han bara sälja?
Nja, D80 är givetvis fortfarande en bra kamera. Men efterföljaren kommer vilken månad som helst. Vill man skaffa ett Nikonsystem med begränsad budget skulle jag nog satsa på en begagnad D80.
 
Tack för svaren, och kul att du tog upp begagnat. Vad tänker man på här. Finns ju en del 40D "obetydligt" använda enl säljarna som kostar mindre än nya mindre kameror. Vad är det som slits? Blir det lätt glapp i knappar och rattar.
Förresten, många talar om kameror köpte utomlands men med world-wide garanti. Är det sant?
 
Tycker även du ska ta dig en titt på pentax K10d och Pentax K20d. K10an presterar ungefär likvärdigt med Nikon D80 och den dyrare K20 ligger väl någonstans mellan 40d och Nikon D300. De har ett väldigt trevligt hus (samma hus på båda) som desstuom är bildstabiliserat och vädertätat.

Pentax har väldigt bra priser på sin optik (och intressantere utbud) vilket jag tycker gör den till en vinnare över Sonyn.

Vill du ha både hus och objektiv till nikon/canon som är vädertätade så blir det väldigt väldigt dyrt.
 
Pumafliff skrev:
Tack för svaren, och kul att du tog upp begagnat. Vad tänker man på här. Finns ju en del 40D "obetydligt" använda enl säljarna som kostar mindre än nya mindre kameror. Vad är det som slits? Blir det lätt glapp i knappar och rattar.
Förresten, många talar om kameror köpte utomlands men med world-wide garanti. Är det sant?

Slutar mekaniken är det som slits mest, men enligt Canon ska 50 000 exponeringar inte vara en match. Men fråga alltid på begangnade om antal exponeringar. Best är att handla begangnat från affär.

Om vi pratar om Canon har de, mig vetligen, world-wide garanti på sina kamerahus. Tror att Nikon också har det men inte på objektiven. Någon får gärna rätta mig om jag har fel
 
hvenafoto skrev:
Om vi pratar om Canon har de, mig vetligen, world-wide garanti på sina kamerahus. Tror att Nikon också har det men inte på objektiven. Någon får gärna rätta mig om jag har fel
Canon har regional garanti på kamerahusen, dvs vi i Sverige ska ha hus som sålts inom EU för att den ska gälla. På optiken däremot är garantin WW.
 
Kul med all info. Jättebra helt enkelt! Säj mej, varför köper man en ny 40D i Oktober 2007 för att sedan sälja den nu. Finns en sån på blocket och anledningen sägs vara att byta upp sig i EOS1-klassen? Trovärdigt? Jag skulle kunna tänka mej att köpa dennes prylar, för det verkar vara två ok objektiv med också. Ett Canon EFS 17-85 AF och ett Canon EF 70-300 1:4 - 5.6 IS USM AF Image Stabilizer.
Intressant med Pentax oxå, har inte kollat alls på dom men ska kika o känna lite. Kände idag igen på 40D och 700an och D80... och helt plötsligt känns både D80n och 700an små i jämförelse med 40D. Undrar om den blir för stor? Jag är van att bära videokamera så storleken har hittils inte bekymrat mej... men kanske trots allt.
 
Såklart grabben ska ha en Pentax! :)

http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk20d/

med en sånhär:

http://www.photozone.de/Reviews/Pen...da-50-135mm-f28-ed-if-sdm-review--test-report

K200d är i stor en k10d i lite annat utförande och fås på Cyberphoto tillsammans med ett väldigt bra 18-55 för 6000. Det är ett riktigt riktigt bra pris. 50-135mm kostar 8300 vilket ger dig ca 5000 kvar till väska, ev. stativ, minneskort osv.

Annars finns 16-50 som också är ett Star objektiv och alltså samma kvalité som 50-135an. Om du vill ha lite kortar brännvidd när du är i smutsig miljö. Idealet är kanske bägge dessa men det kostar ju.... Det ska komma ett nytt Star i sommar/höst som har ett intressant omfång, nämligen 60-250! Pris ej satt ännu så...

Kolla in på Pentaxforumet så får du mycket bra info att frossa i om världens bästa kameramärke :)

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=50

Och kolla för all del efter begagnad k10d med.

Det är såklart bättre att ha bildstabilisering i huset framför i objektivet. Du slipper köpa jäkligt dyra objektiv och flera stycken dessutom om du vill ha det på olika brännvidder. Pentax Star objektiv är top of the line och vill du ha samma till tex Nikon lr Canon så vet jag itne vad du får betala men mycket pengar blir det. Speciellt om det ska var ljusstarkt, typ f2,8.
 
Chewbacca skrev:
Det är såklart bättre att ha bildstabilisering i huset framför i objektivet. Du slipper köpa jäkligt dyra objektiv och flera stycken dessutom om du vill ha det på olika brännvidder. Pentax Star objektiv är top of the line och vill du ha samma till tex Nikon lr Canon så vet jag itne vad du får betala men mycket pengar blir det. Speciellt om det ska var ljusstarkt, typ f2,8.
Nej, det är inte bättre, däemot kan man tycka att det är praktiskt.

Och prisskillnaden mellan Pentax och Canon/Nikon är till stor del en myt. Pentax längsta (!) tele 300/4 kostar omkring 12000 kr, Canons stabiliserade motsvarighet en tusenlapp mer. 300/2.8 går inte att jämföra eftersom Pentax inte har någon sådan.
 
Tja vi kan väl vara överens om att så länge stabiliseringen fungerar är det bra? Fördel Canon att man ser bilden vara stabiliserad i gluggen. I sökarbilden ser man dock en indikator som lyser när bildsatbiliseringen är igång. Men men...
Det funkar iaf.

Du har rätt i att Pentax 300 inte är 2,8. Det var f4.

Informatinen jag hittar på cyber säger dock att canons 300 f2,8 kostar 43000. Länge tele som tex 400 f,4 kostar 58000...

Och då har du ju ändå bara bildsatblisering på det enda objektivet.

Så ska det var längre än 300mm så är nog extender (?) det billigaste alternativet.

På photzone får Pentax 300 f4,5 en halv stjärna mer än Canon iaf ;) men bägge är iaf väldigt bra.

Gå och känn på en Pentax nu efter jobbet i morgon och få nått gött i nävarna :)
 
Här har du annars väldigt många lins tester av de flesta märkena. Och länken visar en rätt speciell lins :)
http://www.photozone.de/Reviews/Pen...-40mm-f28-limited-review--test-report?start=2

Tror det är samma kombionation på cyberphoto fast du få alltid en typ snickers, mars med när du beställer från dom :).


testresultat 18-70
http://www.photozone.de/Reviews/46-...f35-45-g-if-ed-dx-review--test-report?start=2

70-300
http://www.photozone.de/Reviews/46-...f45-56-g-if-ed-vr-review--test-report?start=1
 
Re: Re: Köpråd med någolunda preciserade frågor

ErlandH skrev:

* Ska du plåta snabb sport bör du ha både ljusstarka objektiv och en kamera som är bra på höga iso.

Betyder ovan att D80n går bort? Den sägs ju vara lite sämre på höga ISO. Vad talar vi om här egentligen. Kommer all inomhusfotografering, tex inne i Globen eller liknande bli för mörk för kameran. Jag har en videokamera med sportläga och den gnäller till och med ibland utomhus (en normal vanlig Svensk molnig sommardag) att ljuset är för svagt.
 
Ska du fota i dålig belysning så är det risk för skakningsoskärpa pga långa slutartider. Speciellt om du ska frysa rörelser. Bildstabilisering gör det lite lättare, likaså höga iso och ljusstark optik. Ett tips är att köra med ett enbensstativ också. Ska du flytta dig runt blir det lätt klumpigt med ett trebens. Sätt en kulled på så har du ett fint stöd som hjälper dig använda snabba slutartider.

JAg tycker nog att du ska fundera på en nyare kamera än d80. Den är bra men de nyare är bättre, framför allt är iso högre och bättre/ mindre brus. De flesta nya kan du använda iso 1600 på utan större problem.

Det beror väl på om du fotar när det är släckt i globen? Oftast så är det väl rätt bra ljus under evenemangen?
 
Ska du fota med en väderskyddad kamera så får du gå från D80 till D200/300 och satsa på gluggar med samma skydd. Inget är bättre än sin svagaste länk.
Behöver du fota i dåligt ljus behöver du som sagts här tidigare både bra brusegenskaper(D300) och ljusstarka gluggar(2,8 eller bättre)
All rengörning kan man göra själv om man vet vad man gör och är försiktig.
 
Va inne i en butik idag och killen släckte lyset, ställde mej i ett mörkt hörn innanför drapperier och tog ett kort på mej utan blixt. Det var inte kolsvart där jag var, men som såpass mörkt att jag hade haft problem att läsa ungefär. Bilden blev som i dagsljus med bra skärpa. Han tog den med en 5D och okänd optik. Iso 6k nånting sa han.
Det var självklart bättre än allt jag hade föreställt mej och den kameran är inte att tala på, men när jag menade att fota ljussvagt så talade jag om molniga höstdagar ute, men fortfarande på dagen. Inte i kvällsmörker. Inomhus menade jag med tända belysningar eller när vanligt dagsljus faller in genom ett fönster en bit bort kanske.
Jag tolkade det som dåliga ljusförhållanden eftersom videokamerna jag har, min enda referens, gnäller så fort solen går i moln en klar sommardag.
Ändrar det era bedömningar ngt om vilka kameror jag bör ha (när det gäller ljuset). Bara så vi är på samma plan och spelar.
 
Dina exempel på dåligt ljus klarar vilken av de nyare kamerorna av utan någon större ansträngning. Dvs inga problem med sånt ljus. Men ändå, en ljusstark optik är alltid bra att ha.
 
Gå till affären och känn på allihop, köp sedan en begagnad Nikon D200 med t.ex. Tamron 17-50/2.8, Nikon 50/1.8 och ett Nikon 70-300VR (eller Sigma/Tamron 70-200/2.8 om du har pengar) :)

Normalanvändning i dammiga eller fuktiga miljöer är ingen fara.
När jag var vid Igassu-fallen virade jag en resehandduk kring min D80 och 18-200VR (som inte är nått vidare tätade), handduken fick man vrida ur ett flertal gånger, men ingen fara med utrustningen. Jag skulle ju dock inte rekommendera att byta objektiv i den miljön, oavsett vilken kamera du köper :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.