Annons

Köpråd inför köp av 70-300 mm optik

Produkter
(logga in för att koppla)

wig80

Medlem
Har en Nikon D90 idag med 18-105 optiken. Inför sommaren har jag tänkt att investera i ett 70-300mm optik, men jag vet inte riktigt vad jag ska välja.

Både Tamron och Sigma har alternativ (f/4-5,6) som ligger runt 1800-2400 kronor, vilket är ungefär min budget den här gången. Nikons egna alternativ som har VR kostar runt 5500, och det tycker jag känns lite väl mycket. Är VR verkligen värd den stora skillnaden?

Har inte tänkt använda objektivet till något speciellt, utan det blir väl en "kompanjon" på resor när jag vill kunna zooma in på motiv lite längre bort samt en del landskaps- och djurbilder.

Tacksam för råd och tips!

Hälsningar
Johan

VR är bra. Visst går det utan, men VR ökar verkligen "komfortzoonen" då man inte behöver släpa med sig ett stativ så fort det inte är mitt på dagen och bra ljus. Att fotografera utan VR kräver mer av fotografen, dels i tekniken att hålla kameran stilla, men också i kreativiteten att hitta bra stöd att stödja mot, om man inte har med stativet. VR hjälper dock inte för motiv som själva är i rörelse, de kommer ändå att bli oskarpa. Har du pengarna tycker jag absolut du skall köpa med VR. Om inte kanske det är värt att spara ett tag till och slå till senare. Men, det går även utan VR, fast inte lika smidigt. Du får också bättre autofokus med Nikons egna objektiv, kanske inte att förringa.

Tack för tipset. Blev grymt sugen på VR nu, för stativet har man ju inte lust att släpa med sig överallt :)

Framför allt är det inte bara VR du betalar för när du köper Nikons eget, det har bättre optiska prestanda och snabbare autofokus såvitt jag vet. Sigmas och Tamrons billigaste har inget bra rykte.

Dessutom finns Nikons mycket billigare än 5500 kr om du köper från t.ex. Holland eller Egnland.

70-300

Jag har ett sigma 70-300mm f/4-5,6 till min nikon d90, detta använder jag knappt, tyckte helt enkelt att bilderna blev för dåliga. Men å andra sidan kan jag inte säga att jag har lagt ner särskilt mycket tid på att lära mig det ordentligt. En sak är säker, du måste ha en ganska ljus miljö/eller stativ för att få något så när skarpa bilder, Af:n är inte heller någon höjdare. Har du kulor så satsa på ett Nikon med VR :)

mvh
//Kristian

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto