Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: G12 eller Lumix LX5

Produkter
(logga in för att koppla)

Essen

Aktiv medlem
Kan inte bestämma mig vilken av dessa kameror jag ska köpa som extrakamera och hoppas med detta att någon kanske har lust att ge sitt perspektiv på saken. Har läst en drös med tester och G12 verkar vara den vassaste bildmsässigt (?). Men finns det andra egenskaper som kanke gör Lumix till det bättre valet?

Det gör det säkert inte lättare för dig, men titta på Canon S95 och Olympus XZ1 också.

Vilken av de fyra som är "vassast bildmässigt" är imho inte avgörande, det viktiga med en kamera av den här typen är att den är lätt och smidig att använda och bära med sig. Känn på dem irl och fundera på hur viktig storleken är, vilken som har bäst handhavande osv.

G12 är den största och klumpigaste av dem men också den enda som har optisk sökare. Sökaren är dock enligt min uppfattning så usel att den närmast är oanvändbar. S95 är fickvänligast av de fyra och har riktigt bra kontroller.

Finns många bra avancerade kompakter idag. Stod själv i valet och kvalet men det blev en LX5 för mig. Smidigheten vägde rätt tungt för min del. Att jag fick den till ett bra pris på fotomässan och att den funkar fint med min Panasonic-TV var lite bonus med ; ) Jag kör f ö med Canon på systemsidan.

Men gör som Erland säger och gå in till en fotohandlade och känn på dem. Är vinklingsbar skärm något du kommer nyttja? Zoomomfång och bländare skiljer lite, väger det in för dig?,... Bildmässigt så tror jag inte att du blir besviken på någon.

Det gör det säkert inte lättare för dig, men titta på Canon S95 och Olympus XZ1 också.

Vilken av de fyra som är "vassast bildmässigt" är imho inte avgörande, det viktiga med en kamera av den här typen är att den är lätt och smidig att använda och bära med sig. Känn på dem irl och fundera på hur viktig storleken är, vilken som har bäst handhavande osv.

G12 är den största och klumpigaste av dem men också den enda som har optisk sökare. Sökaren är dock enligt min uppfattning så usel att den närmast är oanvändbar. S95 är fickvänligast av de fyra och har riktigt bra kontroller.
Vem har sagt att det ska bli lätt ;)

S95 har länge varit förstahandsvalet, men jag tycker inte den är prisvärd i jämförelse med LX-5 som erbjuder mer för några hundralappar mer. Lite så är det med XZ1 också. Samma pris som G12 men med mindre möjligheter. Men jag stänger inga dörrar än och lägger tillbaka S95 på "önskelistan" så länge...

Du nämner det praktiska, och du har alldeles rätt, handhavandet har en stor betydelse. Bildmässigt överträffar samtliga kameror mina krav vad gäller skärpa och upplösning, men jag vill även ha en kompaktkamera som klarar situationer med dåligt ljus så bra som möjligt - och här har jag svårt att tolka testerna.

Finns många bra avancerade kompakter idag. Stod själv i valet och kvalet men det blev en LX5 för mig. Smidigheten vägde rätt tungt för min del. Att jag fick den till ett bra pris på fotomässan och att den funkar fint med min Panasonic-TV var lite bonus med ; ) Jag kör f ö med Canon på systemsidan.

Men gör som Erland säger och gå in till en fotohandlade och känn på dem. Är vinklingsbar skärm något du kommer nyttja? Zoomomfång och bländare skiljer lite, väger det in för dig?,... Bildmässigt så tror jag inte att du blir besviken på någon.
Jo, jag har känt på dem båda och spontant tycker jag LX5 var enklare att hantera ergonomiskt både rent fysiskt och logiskt via menysystemet eftersom jag hittade önskade funktioner snabbare på LX5. Storleken skiljer inte så mycket att det stör, och om jag använder vinklingsbar skärm? Det vet jag först den dag jag saknar det ;)

Svårt det här... :(

S95 har länge varit förstahandsvalet, men jag tycker inte den är prisvärd i jämförelse med LX-5 som erbjuder mer för några hundralappar mer. Lite så är det med XZ1 också. Samma pris som G12 men med mindre möjligheter.
Vad är det "mer" som LX5 ger jämfört med de andra?

Själv tycker jag att objektivet är lockande (lite mer vidvinkel och lite bättre ljusstyrka än S95). Å andra sidan är kameran klart större och klumpigare. Och inställningsratten runt objektivet på S95 är jag väldigt förtjust i.

Ricoh GRD 3 kan du också få till ett bra pris just nu. Är den bästa kompaktkamera jag fotat med ergonomiskt. Snabb, den funkar bara. Jätteskön. Bildkvalitén är också bra - men ingen zoom utan en fast 28 mm.

Jag brukar vitt och brett berätta om hur bra bildkvalitet G12 ger från hörn till hörn men en sak som är väldigt praktisk med G12:an är att man har en exponeringskompensationsratt på kameran som, så att säga, alltid är framme. Jag använder den väldigt ofta och styr med den upp så att exponeringen blir perfekt utifrån vad histogrammet visar på displayen.
Däremot har man ingen som helst nytta av sökaren som bara visar en liten del av bilden.

Jag köpte en G12 just för att ha som extrakamera, men sålde den efter några månader. Jag gillar hanteringen och alla dedicerade rattar, men den är helt enkelt för stor och tung för att alltid åka med. Huvudkandidaterna är fortfarande S95 och LX-5, och så kom nyss XZ-1 till också. Ingen av dom känns som den rätta kompromissen, närmast ligger S95 för att det är den enda riktigt fickvänliga av dom. Tills vidare så blir det nog faktiskt mobiltelefonen som får vara "nödkamera".

The Leica D-Lux 5 Camera Review By Steve Huff

Du undrar vilken kamera av G12 eller LX5 du ska köpa och så kommer jag och kastar in ytterligare en kamera, likadan fast inte samma. Har själv en LX4 och tycker att G12 är för stor, går inte ner i en ficka.

Läs vad Steve Huff tycker om Leica LX5, exakt likadan som Lumix LX5 förutom att du får längre garanti och bättre mjukvara, Lightroom förutom lite andra godsaker. Följ länken nedan!

Hello to all! It’s Tuesday and as promised I am here with the Leica D-Lux 5 Camera review. I was lucky enough to get a hold of a review sample early so I have been shooting with it for a few days straight and I have been absolutely LOVING it. Many of you have been e-mailing me asking me if this camera, the D-Lux 5, is an improvement over the D-Lux 4. Well, good news is yes, it is! Bad news is that it will cost you if you want to upgrade! (but it is a step up in MANY ways). The D-Lux 5 is a little powerhouse of a camera and one that can go with you anywhere and give you fantastic results. It is amazingly versatile, and the image quality is superb for being a small sensor camera.

In this review I will go over the specs, the features, the good things, the bad things and I will also show a ton of image samples as well as offer a full full size out of camera files.

http://www.stevehuffphoto.com/2010/09/28/the-leica-d-lux-5-review/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar