Advertisement

Annons

Köpråd för frilansjournalist

Produkter
(logga in för att koppla)
Det lutar åt en begagnad 5DMk3 (är ju som sagt van vid Canon) och ett 24-70 objektiv, till att börja med.

Ett jättebra val av en allroundkamera för journalister!

Det enda som gör mig tveksam är just storleken/vikten. Tänker på nacke och rygg i slutet av dagen. Och i vissa situationer är det ju verkligen en fördel att inte ha en kamera som ser så proffsig ut och drar blickar till sig, tänker främst på risken att bli rånad i en del länder.

Är inte säker på om rånare noterar skillnaden emellan 6D och 5D, eller mellan billigare APS-C, men det kanske förekommer väldigt medvetna rånare (även om jag skulle misstänka att det troligen inte är normalfallet).

Ett komposithus som D750 är något lättare, men det är tyvärr Nikon (som du inte är van vid), och gör inte en jättestor skillnad om du sätter tyngre ljusstarka objektiv på (sätter du mindre lättare objektiv på så kanske du märker en viss förbättring).

Kanske borde jag komplettera med en enklare, billigare, mindre kamera för vissa situationer. Några fler tips på en sådan?

Skall du inte fota mycket action/sport som kräver sådan AF, och inte har krav på samma pro-service som Canon och NIkon har, så kan du titta på spegellösa alternativ.

Jag skulle då föreslå en Fujifilm XPro2 eller en Fujifilm X-T1 (alternativt kommande X-T2). Då får du en kamera med en riktigt bra uppsättning ljusstarka objektiv att välja på. Dock till ett klart högre pris än objektiv ifrån Canon/Nikon, men efter de två så har Fuji den absolut bästa uppsättningen glas att tiilgå (som till en del kompenserar att du går ner i sensorstorlek ifrån FF till APS-C).

En stor fördel med XPro2 är att den har dubbla platser för minneskort, och arbetade jag yrkesmässigt så skulle jag inte vilja vara utan den säkerheten/tryggheten (och inte ens alltid privat som jag vill det). Så en XPro-2 skulle nog vara huvudalternativet som jag skulle rekommendera dig att se närmare på som alternativ till DSLR ifrån Canon och Nikon.

Nu får du iofs också ett nytt system att förhålla dig till, så är du rädd att gå ifrån att lära dig något annat än Canon så kanske du skall låta bli att kika på några mindre spegellösa modeller (Canons spegellösa EOS-M-serie och objektiv tycker jag personligen är rätt kassa, trots att de gör riktigt fina DSLR:er och FF-objektiv).

Bara för att nämna några alternativa sätt att tänka på:

5D mk iii är ju relativt stor och tung, i synnerhet med ett 24-70 2.8, som ett alternativ kanske då tänka fullformat men med ett fast lätt objektiv, t.ex 6D med EF 40mm pannkaksobjektivet, det ör halva storleken, vikten och priset, men samma bildkvalitet. 40mm är, i mina ögon en väldigt väl fungerande kompromiss mellan normal/vidvinkel. Det är en kamera man utan problem går med runt halsen en hel dag.

Till det skulle man kunna tänka sig en premium-kompakt, t.ex. någon modell från Fuji/Sony/Panasonic eller Canons G-serie.

En uppsättning av det slaget är billigare, lättare, mindre, och i mina ögon flexiblare än standardreceptet 5d mk iii +24-70 +700-200

Eller, om man verkligen vill ha liten, lätt och billig spegelreflex, varför inte en Canon 100D med EF-S 24mm, det är väl nästan en halvering av storlek, vikt och pris igen, eller en fjärdedel av 5D-setupen.

Men visst, i det läget kanske man ska fundera på spegellösa APS-C-alternativ

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar