Annons

Köpråd för frilansjournalist

Produkter
(logga in för att koppla)

winterlude

Medlem
Jag är frilansjournalist som vill komma igång med fotandet igen efter några års paus. Söker efter passande kamera och objektiv att ta med mig ut på kommande resor för att komplettera skrivandet med foto. Tar gärna emot tips om lämplig utrustning!

Kommer att fota mycket människor, oftast i rörelse. Ofta i dåliga ljusförhållanden. Porträtt ibland. Gör ej resereportage, så rena landskapsbilder är inte i fokus.

Objektiv: Vad ska jag satsa på? 2-3 fasta eller ett bra zoom? Har mest fotat med med fasta gluggar förut men tänker att en zoom kan vara smidig för att inte missa för mycket när man byter glugg.
Tror ni jag kan klara mig bra på brännvidd 24-70mm? Ni som sysslar med bildjournalistik/reportagefoto - vilka brännvidder använder ni mest?

Kamera: Hade en Canon 5D när det begav sig och funderar nu på en begagnad 5D Mk3 eller 6D. Har läst en del trådar här innan - verkar som att 5D Mk3 är att föredra när det gäller AF?

Har en budget på max 30 tkr totalt.

Tacksam för hjälp :)
 
Canon 5D Mk3 med 24-70 har väl blivit lite av en standard för frilansande fotografer (ofta i kombination med 70-200). Det är nog ett mycket bra alternativ, liksom Nikons motsvarighet D750 med objektiv med samma omfång.
 
Ja, 24-70/2.8 gärna med skakningstabilisering är inte helt fel vilket fullformatshus du än har.
Av 6D och 5D mkIII hade jag valt 5DmkIII på grund av bättre AF.
 
Du har fått en massa goda råd redan.
Kör själv Nikon, men när det gäller vilka objektiv jag tar med på reportage så är det.
24-70 mm (om jag bara tar ett)
24-70 och 70-200 om jag tar två
vet jag att det kommer vara dåligt ljus tar jag med 50 1,4 också ...

... men jag tar alltid med två kameror. Inte nödvändigtvis två systemkameror. Har en Panasonic Lumix LX100. En kamera med ett fastmonterat 24-70 (motsvarighet). Den är tillräckligt bra för att rädda mig om mitt hus inte funkar vid reportage. Vid andra fotouppdrag tar jag alltid två DSLR-hus. Ibland har jag bara med mig 70-200 på den stora kameran och använder Lumixen för bränvidderna 24-70.

Lumixen filmar också i 4K, så den har jag använd som kamera två när jag filmat med min D750. 4K går att "zooma" i redigeringen utan märkbar förlust om filmen inte ska vara större än FullHD.
 
Canon 6D 15.000 kr
Tamron 24-70/2,8 med bidstabilisering 10.000 kr
Canon 70-200/4,0 med bildstabilisering. (finns ju med 2,8 oxå men den är större o tyngre) 12.000 kr

Om du kan tänka dig begagnat så klarar du din budget.

Kanske en blixt också är bra att ha med en Canon 430 EX II
 
Gillar 6D (varit mycket nära att skaffa den, men har redan Nikon-system). En hyfsat fin sensor i den (trots debatten kring bättre sensorer i Nikon och Sony), men AF är rätt kass så var jag frilansjournalist så hade jag satsat på 5DmkIII, D750 eller D810. Alternativt kanske en beg D4.

Tamron 24-70/2,8 är ju väldigt prisvärd med VR (har den själv), men som proffs så är jag lite tveksam till byggkvaliteten på den (även om den sägs vara ett av Tamrons bästa).

Samtidigt så har du en väldigt begränsad budget, så svårt att direkt få in allt som du behöver. Skulle som andra rekommendera beg.-marknaden om det är såpass lite du har att röra dig med. Man kan oftast få riktigt bra saker till hyfsade priser (har själv köpt både kamera, objektiv och tillbehör beg.).
 
Känner du dig hemma med Canon så är den nog ett klokt val, med tex. Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD till den att börja med.

Jag hade nog dock även kollat på Pentax nya K-1. Ny så det finns inga recensioner ännu men det verkar vara en bra kamera de har snott ihop.

http://www.imaging-resource.com/cameras/canon/5d-mark-iii/vs/pentax/k-1/

Tror kamerahuset kan vara riktigt bra, men Pentax har inte någon pro-service som Nikon och Canon har. En klar nackdel om man jobbar yrkesmässigt (och speciellt om min inte själv har råd med en himmla massa egna backuper).

En annan nackdel skulle kunna vara objektivutbudet. Finns tex ovan Tamron 24-70/2,8 för Pentax (har ingen koll själv, även om jag kör det på min Nikon)?

Annars så håller jag med om att kameran verkar grymt bra och kompetent, och dessutom ser den ut att vara extremt prisvärd - men man måste som sagt ta hela ekonomin och hela ekosystemet med i bilden.
 
Tror kamerahuset kan vara riktigt bra, men Pentax har inte någon pro-service som Nikon och Canon har. En klar nackdel om man jobbar yrkesmässigt (och speciellt om min inte själv har råd med en himmla massa egna backuper).

En annan nackdel skulle kunna vara objektivutbudet. Finns tex ovan Tamron 24-70/2,8 för Pentax (har ingen koll själv, även om jag kör det på min Nikon)?

Annars så håller jag med om att kameran verkar grymt bra och kompetent, och dessutom ser den ut att vara extremt prisvärd - men man måste som sagt ta hela ekonomin och hela ekosystemet med i bilden.

För att kunna vara PRO medlem på nikon så krävs det typ 2 PRO hus o om jag minns rätt minst 3 objektiv som är klassade som PRO optik. Allt står på nikons hemsida.Nikons PRO service är riktigt bra man kan alltid få låneutrusrning vid reparation samt möjlighet att testa nya Kameror etc. För att kunna tillhöra PRO så måste du kunna visa att du är yrkesfotograf o har din inkomst från det samt uppfylla övriga krav på utrustning.
 
För att kunna vara PRO medlem på nikon så krävs det typ 2 PRO hus o om jag minns rätt minst 3 objektiv som är klassade som PRO optik. Allt står på nikons hemsida.Nikons PRO service är riktigt bra man kan alltid få låneutrusrning vid reparation samt möjlighet att testa nya Kameror etc. För att kunna tillhöra PRO så måste du kunna visa att du är yrkesfotograf o har din inkomst från det samt uppfylla övriga krav på utrustning.

Tror du minns helt rätt där (eller om det var två objektiv), och även Canon har liknande krav. Om man dock tänkt att långsiktigt satsa på systemet, och fortsätter att arbeta med fotografi, så kommer man väldigt troligt dit förr eller senare. Då kan det vara en fördel att ha satsat på rätt ekosystem ifrån början. Man måste ju starta någonstans, även om man kanske inte direkt har råd till allt.

Sedan har du ju större möjligheter att hyra utrustning (men för egna pengar) om man har behov för det om du har Canon eller Nikon. Har du text Pentax och Sony så kanske det går att få till, men är oftast långt ifrån lika enkelt som för de som fotar med Nikon och Canon. Är du amatör så kanske detta inte är så extremt viktigt, men skall du använda utrustningen för din inkomst skull så kan sådant vara vettigt att tänka på, och ivf vara medveten om.

Vill inte på något sätt dissa andra märken, men hade jag jobbat yrkesmässigt med min kamerautrustning, och delar av min inkomst och rykte/karriär hängde på den, så hade iaf jag allvarligt funderat på sådana aspekter innan jag började att investera i ett för mig helt nytt system.
 
Köpråd

Frågan är om du behöver en stor småbildskamera. Vilka slags reportage/artiklar skriver eller förväntar du att du kommer att skriva? Hur stort kommer bilderna att förstoras i de publikationer som anlitar dig?

Kameror med mindre sensorstorlek än småbild duger alldeles utmärkt till de flesta publicistiska ändamål, och då blir också hela kamerautrustningen mindre och lättare. Fujifilm, Olympus, Panasonic och Sony är märken att titta närmare på i så fall.
 
Det kan säkert vara ett alternativ. Utbudet av EF-S-objektiv synes mig dock mindre än t.ex. utbudet av m4/3-objektiv. Visst kan man använda EF-objektiv också, men då tappar man lite av storleksfördelen.

Hursomhelst så är huvudpoängen att TS kanske kan fundera lite på om en kamera med mindre sensorstorlek än småbild duger.
 
För att kunna vara PRO medlem på nikon så krävs det typ 2 PRO hus o om jag minns rätt minst 3 objektiv som är klassade som PRO optik. Allt står på nikons hemsida.Nikons PRO service är riktigt bra man kan alltid få låneutrusrning vid reparation samt möjlighet att testa nya Kameror etc. För att kunna tillhöra PRO så måste du kunna visa att du är yrkesfotograf o har din inkomst från det samt uppfylla övriga krav på utrustning.

Canon har inte krav på inkomst från fotografin. Det krävs bara att man registrerar serienummer på två hus ur deras senare modeller xD/xxD samt tre objektiv ur L-serien som fortfarande går reparera (grovt räknat - de har en lista eligible equipment).
 
Canon har inte krav på inkomst från fotografin. Det krävs bara att man registrerar serienummer på två hus ur deras senare modeller xD/xxD samt tre objektiv ur L-serien som fortfarande går reparera (grovt räknat - de har en lista eligible equipment).

Skrev klart o tydligt att det var nikons regler jag beskrev vad canon har för regler idag vet jag inte kör inte längre canon.
 
Canon har inte krav på inkomst från fotografin. Det krävs bara att man registrerar serienummer på två hus ur deras senare modeller xD/xxD samt tre objektiv ur L-serien som fortfarande går reparera (grovt räknat - de har en lista eligible equipment).

ett skäl till att jag bytte från canon till nikon är att nikon är betydligt bättre på att hjälpa sina pro kunder. Finns flertal fördelar dels så får du förtur till nya kameror, du får låneutrustning,du får möjlighet att låna nya prylar o testa att reparationen alltid görs snabbt osv. Sedan är nikon mer flexibla med att laga saker trots garantitiden gått ut canon nobbade att laga min slutare utan betalning trots den bara gått 45000 expo o att dom skrev att slutaren skulle hålla 250000 exponeringar. Kameran var två månader för gammal så då köpte jag nikon D3x o d700 o är kvar i nikon träsket efter det;)

Vi kan ju säga så här slutaren kostade 3500 kr att laga jag har köp 4 st d700 1 st D3x 2 st D800 samt 4 blixtar typ sb 910 samt ett gäng gluggar 14-24 24-70 70-200 85 1,4 50mm 1,4 samt lite annat smått o gått så canon skulle nog sett över sin god will. Jag ringde även canon chefen (per) hade jag för mig att han heter för pro sidan eller produkt men han stod på sig om garanti tiden trots att jag kört canon sedan först 1ds kom med typ 2-3 hus vid varje nytt släpp.
 
nu blir det lite ot men canon är störst men jag tror att det är oerhört viktigt att sköta om sina kunder kanske rucka lite på vissa regler för det är dyrt att få in nya kunder när man tappar gamla. Finns tex flera premium märken på bilar som verkligen tar hand som sida kunder allt från att bilen är fulltankad vid köp,ny tvättad vid service o inbjudan till träffar för mingel vid tex nya modelsläpp osv.

Nikon har flertalet gånger bjudit in mig till event o sådant o jag anser att nikon låg flera steg före canon på dessa områden. Med canon visste man aldrig var kameran skulle lämnas på lagning alltid stängdes o byttes till nya service ställen så om ska se till service så tycker jag nikon är bättre än canon men nu är det några år sedan jag fimpade canon o hur det är där i dags dato vet jag inte.
 
Skrev klart o tydligt att det var nikons regler jag beskrev vad canon har för regler idag vet jag inte kör inte längre canon.
Förlåt mig, jag citerade snett tror jag. Det var en kommentar om att Canon skulle ha motsvarande regler som jag ville fylla på med lite detaljer bara.
 
Tack för en massa bra svar! :)

Det lutar åt en begagnad 5DMk3 (är ju som sagt van vid Canon) och ett 24-70 objektiv, till att börja med.

Det enda som gör mig tveksam är just storleken/vikten. Tänker på nacke och rygg i slutet av dagen. Och i vissa situationer är det ju verkligen en fördel att inte ha en kamera som ser så proffsig ut och drar blickar till sig, tänker främst på risken att bli rånad i en del länder.

PMD: De publicerade bilderna kommer inte vara större än max A4/magasin-storlek. Antar att det räcker med en kamera med mindre sensor för detta? Men jag vill nog ändå, för privat bruk om inte annat, ha möjlighet att förstora upp de bilder jag tar - gärna omkring 50x70. Hur funkar det?

Kanske borde jag komplettera med en enklare, billigare, mindre kamera för vissa situationer. Några fler tips på en sådan?
 
Tack för en massa bra svar! :)

Det lutar åt en begagnad 5DMk3 (är ju som sagt van vid Canon) och ett 24-70 objektiv, till att börja med.

Det enda som gör mig tveksam är just storleken/vikten. Tänker på nacke och rygg i slutet av dagen. Och i vissa situationer är det ju verkligen en fördel att inte ha en kamera som ser så proffsig ut och drar blickar till sig, tänker främst på risken att bli rånad i en del länder.

PMD: De publicerade bilderna kommer inte vara större än max A4/magasin-storlek. Antar att det räcker med en kamera med mindre sensor för detta? Men jag vill nog ändå, för privat bruk om inte annat, ha möjlighet att förstora upp de bilder jag tar - gärna omkring 50x70. Hur funkar det?

Kanske borde jag komplettera med en enklare, billigare, mindre kamera för vissa situationer. Några fler tips på en sådan?

Jag har själv en 5d3, och är mycket nöjd med den. Men är du ute efter en liten mindre kamera hade jag kollat på Fuji X-PRO2, eller avvakta tills Fuji kommer med sin X-T2. Är själv sugen på en sån vid resor, en mindre kamera jag kan ha med mig överallt men med riktigt bra bildkvalitet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.