Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd för djur och natur

Produkter
(logga in för att koppla)

oloeve

Ny medlem
Hej!
Har efter många om och men bestämt mig för en uppgradering.

Har fotat med en Nikon D3000 sedan 2010 och känner att det är hög tid. Har alltså fotograferat i några år nu men anser mig vara amatör. Kommer inte fotografera professionellt och troligtvis inte göra några stora tavlor av mina bilder.

Har läst en del andra liknande trådar här och i fb-grupper, men söker ändå råd specifika för mina krav.

Jag är främst intresserad av att fotografera djur och natur, inklusive våra hundar, fåglar i rörelse mm. Kommer även vilja köpa till ett 200-500mm eller liknande.
Kommer väl även bli något enstaka porträtt, men inte särskilt mycket makro eller landskap.

Vikt och storlek är inget jag bryr mig särskilt mycket om. Kommer inte direkt ha med den på några expeditioner.

Hittills lutar det åt Nikon D500 (troligtvis begagnad). Är det dumt att köpa en så pass "gammal" kamera? Finns det någon anledning att köpa spegellöst istället? Eller kan kanske D7500 vara ett alternativ?
Fullformat verkar lite väl dyrt, och jag kommer ev. vilja behålla något av mina gamla objektiv. Crop verkar ju även ha fördelar vid längre brännvidder (?).

Buget: 10-15000:-.
 
Jag skulle gå på D500, om man ska ha något likvärdigt för djur så måste man till en Z9 om vi pratar Nikon. Har själv en D500 som nu kommit över 120000 exponeringar men kommer troligen att köpa ytterligare en till snart. Har också en Z6ii men den är inte i samma nivå än som D500, särskilt när det gäller fåglar. En begagnad D500 ligger runt 11000 och man hittar inte någon bättre DSLR för djur och fågelliv för dessa pengar. Man kan väl hoppas att det kommer FW som på skilt förbättrar Z6 eller att det kommer någon variant på Z9, men det är helt andra pengar.
 
Har D500 och Tamron 150-600 G II..en kombo jag är nöjd med. Har aldrig förstått uttrycket "gammal" om det inte gäller från digitalkamerornas barndom..
Spegellöst kan vara knepigt i störande solsken..
 
Hej!
Har efter många om och men bestämt mig för en uppgradering.

Har fotat med en Nikon D3000 sedan 2010 och känner att det är hög tid. Har alltså fotograferat i några år nu men anser mig vara amatör. Kommer inte fotografera professionellt och troligtvis inte göra några stora tavlor av mina bilder.

Har läst en del andra liknande trådar här och i fb-grupper, men söker ändå råd specifika för mina krav.

Jag är främst intresserad av att fotografera djur och natur, inklusive våra hundar, fåglar i rörelse mm. Kommer även vilja köpa till ett 200-500mm eller liknande.
Kommer väl även bli något enstaka porträtt, men inte särskilt mycket makro eller landskap.

Vikt och storlek är inget jag bryr mig särskilt mycket om. Kommer inte direkt ha med den på några expeditioner.

Hittills lutar det åt Nikon D500 (troligtvis begagnad). Är det dumt att köpa en så pass "gammal" kamera? Finns det någon anledning att köpa spegellöst istället? Eller kan kanske D7500 vara ett alternativ?
Fullformat verkar lite väl dyrt, och jag kommer ev. vilja behålla något av mina gamla objektiv. Crop verkar ju även ha fördelar vid längre brännvidder (?).

Buget: 10-15000:-.

Hej!

D500 har ju fått fin kritik, men för att ge dig själv bra svar så tycker jag att du skall söka på Mirrorless Comparison så kommer du få riktiga svar på hur både kameror och objektiv fungerar i verkligheten. En mycket bra sida som säkert kommer att göra det lättare för dig att välja. MVH Leif Lindahl
 
D500 är en jättebra kamera, men moderna spegellösa modeller som Canon R6 och Sony A7 IV har väldigt mycket bättre af, inte minst för djur i rörelse. Även vibrationsdämpningväf i en helt annan klass.

Edit: Jo, jag inser att detta inte ryms i budgeten, men kan ändå vara värt en tanke innan man investerar alltför mycket i ett äldre system.
 
Senast ändrad:
Nikons 200-500 är ett utmärkt val Börja med att investera i en sådan. Uppgradera sedan ditt kamerahus till D500 eller eller kanske D7200. Hade själv valt D7200 framför D7500 då den blir billigare, har dubbla kortplatser och aningen fler pixlar.
 
Senast ändrad:
Nikon D500 är en fantastiskt bra kamera, nog den mest prisvärda jag sett. Fantastiskt bra AF och bra ISO-prestanda. Hade haft en sådan som andrakamera, efter ett alldeles för dyrt förstahus, om jag hade kört Nikon. För de slantar du nämner troligen det bästa valet.
Har man för många pixlar blir bruset på högre isotal mer påtagligt. S
 
Du har inte nämnt om du syftar att fotografera i dagsljus eller om det är vilda större djur där det lätt blir gryning eller skymning. I det senare fallet kanske du kan klara dig med lite mindre tele (500mm motsv hela 750mm på FF/FX som nog är bra för fågel) men behöver högre ljusstyrka och/eller större sensor.

Man kan ju då fundera även på en beg Nikon D4 men då är dina DX objektiv mindre roliga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.