Annons

Köpråd, extern blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

mirre112

Avslutat medlemskap
Sitter och kikar på externa blixtrar och undrar om det är något att ha eller är det att kasta pengarna i sjön? Som ni märker så är jag väldigt grön inom foto, så hjälp mig:)

Ps. Jag har en Nikon D90. Ds

Med D90 kan du styra SB600/700/800/900 trådlöst.

En eller flera externa blixtar kommer med största sannolikhet lyfta dina bilder :)

Framförallt om du skall fota inomhus under vinterhalvåret.

Mitt råd:
Köp original.
Köp bara blixt med egna knappar & display.
Köp den näst största blixten om du verkligen inte behöver de sista funktionerna. Läs skillnaderna i specarna.

Dyra, ja det är dem.
Men det är dina bilder som tjänar på investeringen.

Jag säger så här:

Om du inte vet om du behöver den, då behöver du den inte.

När du fottat ett tag då kanske du känner behov av den, då köper du en Nikon blixt. Det funkar kanon.
Jag har 2st o det funkar så bra med trådlösstyrning o även på kameran såklart.

Runt 1500:- kan jag känna att det är värt och testa, det verkar vara skoj och experimentera med blixt.

Tack för svar!

Du får vad du betalar för

Sitter och kikar på externa blixtrar och undrar om det är något att ha eller är det att kasta pengarna i sjön? Som ni märker så är jag väldigt grön inom foto, så hjälp mig:)

Ps. Jag har en Nikon D90. Ds

Du får vad du betalar för. Jag har en SB 600 som jag köpte för 2500:- och en Metz 36AF-5 som jag köpte för 900:- SB 600 kan göra mer men för de flesta är det nog overkill att lägga ner så mycket eller mer på en blixt . Huvudsaken är att du kan slå den i taket. De minsta externa är i regel fasta så nån sån ska du inte köpa.

Runt 1500:- kan jag känna att det är värt och testa, det verkar vara skoj och experimentera med blixt.

Tack för svar!

Då skulle jag med rekomendera en Beg SB-600 då får du den trådlösa styrningen ifall du kommer på att det är bra senare o en mkt bra funktion.

Inte alla funktioner som SB-800. Men det är kanske överkurs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar