Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APS-C / Fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns ett ganska billigt 40/2,8 DX-makro också. Arbetsavståndet blir förstås väldigt kort om man vill utnyttja 1:1, så om det fungerar vettigt beror på vad man vill ha det till.

Även 85:an är för övrigt DX, men har VR precis som 105:an.

Sedan finns det även en hel del tredjepartsmakron.

Problemet med korta brännvidder för makro är att det kan vara svårt att komma åt att ljussätta. Macro foto fordrar mycket ljus eftersom man ofta använder små bländaröppningar för att få tillräckligt skärpedjup. Då är det bra om man kan klämma in en blixt eller reflexskärm mellan kamera och objektiv. Dessutom är ju en del motiv lite skygga av sig.
 
När jag jämför bilderna på min nya dator Mac 27" Retina 5K så tycker jag att det är stor skillnad på ALLT mellan ff och aps-c.

Hade 2 st A6000 med Zeiss 16-70 och Sony G 70-200 och nu har jag 1 st A7ll och A7R lll med bra optik från 12 till 400.
Det är även mycket stor skillnad mellan mina ff kameror

Dynamiska omfånget, detaljer, höga iso, sökare, batteritid, af och allt.......
 
enklare för att? samma objektiv på samma avstånd ger exakt samma skärpedjup, du ser bara mindre eller mer runt om ditt objekt.

Enligt definitionen för skärpedjup får du faktiskt kortare skärpedjup med APS-C i det fallet.

Men du jämför två olika bilder.

Beskär du ner FF-bilden så att du har exakt samma bild så har du också samma skärpedjup.
 
När jag jämför bilderna på min nya dator Mac 27" Retina 5K så tycker jag att det är stor skillnad på ALLT mellan ff och aps-c.

Hade 2 st A6000 med Zeiss 16-70 och Sony G 70-200 och nu har jag 1 st A7ll och A7R lll med bra optik från 12 till 400.
Det är även mycket stor skillnad mellan mina ff kameror

Dynamiska omfånget, detaljer, höga iso, sökare, batteritid, af och allt.......

Kul du gillar din nya dator och dina nya kameror, Jag kör sedan något år också iMAc 27 Retina och dessutom en Dell 30 som är hårdvarukalibrerad.
Jag har Fuji kameror och Canon 5D MKIV. Mycket av det du tydligen anser blivit bättre har nog inte med APS-C mot FF att göra. Jag kör ofta både Fuji APS-C och Canon FF samtidigt. Skillnaden i resultatet är marginellt.
Dessutom skriver jag ut många av mina bilder i A2. Det är det ultimata testet. Skillnaden är även när man lägger näsan i bilden marginell.
 
Enligt definitionen för skärpedjup får du faktiskt kortare skärpedjup med APS-C i det fallet.

Men du jämför två olika bilder.

Beskär du ner FF-bilden så att du har exakt samma bild så har du också samma skärpedjup.

Sant. Men i verkligheten vill man ha samma komposition och då väljer man en kortare brännvidd med APS-C och då får man tunnare skärpedjup med,FF med samma bländartal.
 
Nej, det är bättre utan. Med dagens högmegapixliga kameror ät moire sällsynt. De fall där moire fortfarande kan dyka upp i sällsynta fall är om man fotograferar textilier med fina väldefinierade upprepade mönster som t.ex en tyllgardin. Ofta kan man bli av med moiren genom att ändra fotograferingsvinkel, en del bättre bildbehandlingsprogram har även funktioner för att ta bort eller i vart fall minska det här felet i efterhand. ...

Om man rör kameran lite, eller om motivet rör sig lite slipper man moire. Eller om man missar fokus en aning.

Kör man med stativ eller på annat sätt gör bilderna skarpa är det rejält störande. Jag tycker tex AA-filtret på D850 är för svagt.

Färgen i moiree är lätt att ta bort i photoshop men inte ränderna.
 
Om man rör kameran lite, eller om motivet rör sig lite slipper man moire. Eller om man missar fokus en aning.

Kör man med stativ eller på annat sätt gör bilderna skarpa är det rejält störande. Jag tycker tex AA-filtret på D850 är för svagt.

Färgen i moiree är lätt att ta bort i photoshop men inte ränderna.

Vad använder du för metod?
 
Det finns dåliga verktyg inbyggda i både LR och PS men jag föredrar att i PS måla med rätt färg och om det blir mönster, klona dit rätt bakgrund eller bara leva med det. Färgerna stör mest.

Tyvärr har jag ingen bättre metod. Lägga på ett lager med rätt färg med blend mode color tar som du säger bort en del. Är det mycket repetetiva mönster kan man försöka med plocka bort lämpliga frekvenser med FFT filtret.
 
Kollade runt lite igår och hittade en fullformatare hos Nikon för 13000~ som verkade vara den billigaste.
Vad har du för objektiv till din D3100? Det är inte säkert att de objektiven fungerar bra på en småbildskamera (eller som det heter på nysvenska :"fullformatare").

Tillägg: ditt 18-55mm passar inte så bra att använda på en småbildskamera, men ditt 75-300mm fungerar bra. Till en småbildskamera behöver du alltså en nytt objektiv i normalzoomområdet som fungerar med småbild (ett 24-85 eller nåt i den stilen). Ett normalobjektiv med fast brännvidd (50mm) kan också vara ett alternativ, och mycket billigare.

Summan av kardemumman är att DX-objektiv visserligen kan monteras på en FX-kamera (dvs en småbildskamera som D610) men är dåligt anpassade för det (ger mörka hörn i de flesta fall), medan ett FX-objektiv (ett objektiv för småbild alltså) oftast går utmärkt att använda på en DX-kamera (som din D3100). Det beror på att en DX-sensor är mindre än en FX-sensor, så ett DX-objektiv behöver inte ha en lika stor bildcirkel som ett FX-objektiv.

Jag håller med de i tråden som rekommenderar att fortsätta med DX. Den kamera du har är inte dålig, men du kan förstås komma att känna dig begränsad av den när du får mer fotografisk erfarenhet. Att satsa på något eller några objektiv är nog det klokaste i dagsläget, men då är det bra att ha funderat på vilka slags bilder du vill ta men inte kan ta med de objektiv du har. Annars det risk att du köper ett objektiv som bara blir liggande.
 
Behöver man fullformat?
Behöver?

Det beror ju på vad man ska åstadkomma och under vilka förhållanden.

Samma fråga kan ställas om behovet av en nyare generation av sensor. Behöver man det? Och behöver man även byta upp sig när nästa generation kommer?

Personligen har jag ett något udda behov.

Uppväxt med småbildsformatet och spegelreflexkamera på 70- och 80-talen känns det underligt att ta loss objektivet på en DSLR med APS-C sensor.
Spegelhuset är i fullt format. Lika stort som hos mina gamla analoga. Men spegeln där inne är en liten fjutt, och bakom spegeln sitter slutare och sensor som inte heller fyller kostymen.

Någonting fattas mig helt enkelt.

Därför behöver jag fullformat. Men för det jag fotograferar, och den förmåga jag har att skapa bilder, så duger beskuren sensor alldeles utmärkt.

Att en äldre och mindre sensor är sämre i svagt ljus betyder inte att bilderna blir sämre. Man får anta utmaningen. Jobba med längre slutartid. Och skapa bilder utifrån de förutsättningar man har.

ISO 6400
1/40s
 

Bilagor

  • E4E64F3C-A52E-44AA-B93A-C687F6C623FE.jpg
    E4E64F3C-A52E-44AA-B93A-C687F6C623FE.jpg
    37.4 KB · Visningar: 15
Nej, det är bättre utan. Med dagens högmegapixliga kameror ät moire sällsynt. De fall där moire fortfarande kan dyka upp i sällsynta fall är om man fotograferar textilier med fina väldefinierade upprepade mönster som t.ex en tyllgardin. Ofta kan man bli av med moiren genom att ändra fotograferingsvinkel, en del bättre bildbehandlingsprogram har även funktioner för att ta bort eller i vart fall minska det här felet i efterhand. Är du bra på matematik googla Nyquist-Shannons samplingsteorem som förklarar hur det fungerar mera exakt, men det är förstås kraftig överkurs.



Fotograferar du i JPEG komprimeras bilden och en hel del bilddata som din dyra kamera samlat in bara slängs bort. Vid JPEG sker bildbehandlingen så att säga i kameran där du för varje bild ställer vitbalans, kontrast, brusreducering, m.m.
I och med att du kastar bort en massa data måste du vara noga med att allt blir rätt i kameran, eftersom data som kameran slängt är borta för alltid. Det kan t.ex. innebära att du får bandningsfenomen om du i efterhand försöker kompensera för några moln som blivit lite för mörka eller ljusa.

Fotograferar du i RAW sparar du all data från sensorn, och så att säga "framkallar" dina JPEG hemma på datorn med ett RAW konverterar program. Eftersom du har alla data har du mycket större möjligheter att rädda lite misslyckade bilder till något som åtminstone blir tittbart men som i jpeg kanske hade blivit mer eller mindre helsvart.
Dessutom är det så att om man ska få optimala utskrifter på papper bör man lägga på olika mycket skärpa beronde på utskriftstorlek, och papperstyp. Det är därför bättre att lägga på eventuell uppskärpning i RAW konverteraren än i kameran. Av samma anledning är det lämpligt att alltid spara RAW filerna. Det är dagens motsvarighet till gamla tiders negativ. Dessutom kan det ju tänkas att framtida versioner av ditt RAW konverteringsprogram kommer att göra ett bättre jobb än dagens. Har du gjort dina JPEG i kameran blir inte detta möjligt.

De flesta kameror kan lagra i både RAW och JPEG samtidigt, vilket innebär att du snabbt kan ha en JPEG att t.ex. skicka till facebook men även en RAW fil för att göra välbehandlade bilder att hänga bakom soffan när du kommer hem.

Bra fotografanpassade program för RAW hantering är program som Adobe Lightroom, Capture One Pro, Darktable (gratis). De här programmen kan förutom att konvertera dina RAW filer till t.ex JPEG även fungera som bilddatabas, där du kan ange nyckelord, betygsätta dina bilder.

Du kan även skapa smarta album där du kan samla ihop bilder efter givna sökkriterier och nya bilder läggs till efterhand som nya bilder med passande nyckelord eller andra kriterier läggs in. Programmen fungerar så att dina RAW filer ändras aldrig, istället sparar programmen regler för vilka ändringar du gör och visar bilden enligt dessa. Det innebär också att du kan skapa flera varianter av samma bild, kanske en bild i, färg och en annan i svartvitt från samma RAW fil vilket sparar plats.

I och med att det är en bilddatabas kan du även få upp tumnaglar över dina bilder där du kan markera flera bilder åt gången för att sedan t.ex. göra dem ljusare eller mörkare vilket gör det väldigt snabbarbetat.

Behöver man göra mera avancerade ändringar som är mera digital konst än fotoredigering se t.ex.http://www.erikjo.com/ behöver du mera komplexa program som oftast inte är direkt nybörjarvänliga och egentligen fordrar att man arbetar med dem på heltid för att man ska kunna utnyttja dem till fullo.

Exempel på sådana program är Adobe Photoshop och Affinity Photo som klarar det allra mesta som photshop kan göra men är betydligt billigare (kring 500 kr för livstidslicens) medan Adobes Photoshop och Lightroom program bara kan hyras för tillsammans 120 kr i månanaden. Ytterligare ett alternativ är gimp (gratis)

Ofta gör man 99% av redigeringen i program ur Lightroom, Capture One, Darktable gruppen för att sedan gör den lilla sista finputsen i t.ex Affinity Photo eller liknande.

På senare tid har det dykt upp ett program som verkar väldigt intressant i och med att de försöker kombinera de bästa sidorna av de ovanstående programtyperna. Det heter ON1 Photo RAW 2019 och kostar kring en tusenlapp. Det fungerar för enkel redigering men man kan även göra avancerade saker som att byta ut himlar, klistra ihop panoramabilder, göra fokusstacking, har också väldigt bra RAW konvertering.

Med ON1 RAW kan du förmodligen klara dig utan photoshopliknande program väldigt länge. Att ha allt i ett borde dessutom vara mera snabbarbetat. Jag säger borde för jag har bara lekt lite med programmet med några tusen bilder och kan inte säga hur det beter sig om man hanterar tiotusentals eller hundratusentals bilder.

Ett jättetack för ett sådant informativt svar, du besvarade många utav mina frågor här. Ska kika mer på ON1 Photo RAW, det lät ganska prisvärt. Jag grejade mycket i PS förr men kan inte påstå att jag var särskilt bra på det då jag tyckte det var rörigt, följde lite tutorials på Youtube för de ändamål jag hade då och det funkade hyggligt.

Hade aldrig hört talats som moire innan, men när jag kollade upp det mer så förstod jag vad du menade och visst har man sett det innan!
 
Tack för alla svar!

Har fått jättemånga bra svar i den här tråden, långt över förväntan på det lilla inlägg jag skrev. Vilket forum! WOW säger jag bara.

Väldigt utförligt och bra förklarat, har fått googla en del på vissa saker men det hör ju till.

STORT tack alla som engagerat sig och tagit sig tiden till att svara :)
 
Om man inte märkt att man behöver något så behöver man det sannolikt inte. Sen kan det ändå vara trevligt att ha.
När jag en gång i tiden uppgraderade från en instegskamera hade jag en ganska klar bild av vilka förbättringar jag sökte; större sökare, snabbare serietagning, snabbare autofokus och fler kontroller (ville ha 2 inmatningshjul). Allt baserat på vad jag hade stört mig på med den första kameran. Sen bestämde jag mig för vad jag hade råd att köpa. Det är väl egentligen det rådet jag kan ge; fokusera på vilka brister i din nuvarande kamera som du vill åtgärda genom att köpa ny, undersök sedan vilka kameror som uppfyller behoven och se om du kan hitta vettiga recensioner (det är ganska ont om sådana men även de med tydlig bias kan ju faktiskt bidra med användbar information)
 
Om man rör kameran lite, eller om motivet rör sig lite slipper man moire. Eller om man missar fokus en aning.

Kör man med stativ eller på annat sätt gör bilderna skarpa är det rejält störande. Jag tycker tex AA-filtret på D850 är för svagt.

Färgen i moiree är lätt att ta bort i photoshop men inte ränderna.

Lite förvånad du får problem med moiré. Jag kör som du vet Fuji som saknar AA-filter. Hade under ett par år också Canon 5Ds r som hade en lösning där AA-filtret inte skulle påverka. Ingen av dessa har någonsin gett moiré.

Enda gången jag råkat ut för det var mer Hasselblad vid ett tillfälle. Fast det var lätt att få bort i LR.
Här är det härlig moiré på hamnmagasinet i bakgrunden
 

Bilagor

  • B8441873.jpg
    B8441873.jpg
    81.3 KB · Visningar: 63
Hej!

Din kamera är jättebra. Börja med nåt billigt som att skaffa bildbehandlingsprogram och lär dig använda det för att pressa det sista dropparna ur den kamera du redan har. Alltså fota RAW och göra bilderna själv. Det finns inte något annat sätt att ta reda på om en bättre kamera skulle ge dig något tillbaka. Alla skillnader som många pratar om måste man lära sig att se och ännu mer uppskatta och därefter kunna använda och se nyttan av.

Dessutom är skillnaderna oftast av karaktären nyanser snarare än revolution.

Bra ljus ger bra bilder och ställer ofta låga krav på sensorn, alltså ju bättre ljus destu enklare sensor behövs. Den största skillnaden beror på kamerahusets utförande map knappar storlek/vikt osv bilder per sekund och andra funktioner. Om du inte vet vad som är fel på din gamla kamera kommer du aldrig bli nöjd eftersom du inte vet vad du saknar. Köpa fullformat bara för att det är ”bättre” är något man ska akta sig för.

Kolla länken så får du se vad andra kan åstakomma med en iPhone vilket kan vara lite bra att veta innan du hoppar ner i kameraträsket.....för du kommer aldrig upp igen;-)

https://www.ippawards.com
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar