Annons

APS-C / Fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Din kamera är jättebra. Börja med nåt billigt som att skaffa bildbehandlingsprogram och lär dig använda det för att pressa det sista dropparna ur den kamera du redan har. Alltså fota RAW och göra bilderna själv. Det finns inte något annat sätt att ta reda på om en bättre kamera skulle ge dig något tillbaka. Alla skillnader som många pratar om måste man lära sig att se och ännu mer uppskatta och därefter kunna använda och se nyttan av.

Dessutom är skillnaderna oftast av karaktären nyanser snarare än revolution.

Bra ljus ger bra bilder och ställer ofta låga krav på sensorn, alltså ju bättre ljus destu enklare sensor behövs. Den största skillnaden beror på kamerahusets utförande map knappar storlek/vikt osv bilder per sekund och andra funktioner. Om du inte vet vad som är fel på din gamla kamera kommer du aldrig bli nöjd eftersom du inte vet vad du saknar. Köpa fullformat bara för att det är ”bättre” är något man ska akta sig för.

Kolla länken så får du se vad andra kan åstakomma med en iPhone vilket kan vara lite bra att veta innan du hoppar ner i kameraträsket.....för du kommer aldrig upp igen;-)

https://www.ippawards.com

Många reagerar på att 7D har mycket brus på lite högre ISO. Kom då ihåg att man aldrig skall zooma in 1:1. Det motsvarar en enormt stor print.
Bedöm snarare bilden i 1:3. Alltså inzoomad till cirka 30%. Det ger ungefär vad en print i A3 eller A2 kommer ge.
Min Canon 5Ds r såg hemsk ut när jag zoomade in 1:1. Detta för det ger ändå mer förstoring. Ju högre MP desto högre förstoring får man. Vad som är intressant är hur bra en print blir i en viss storlek.

Lite förvånad du får problem med moiré. Jag kör som du vet Fuji som saknar AA-filter. Hade under ett par år också Canon 5Ds r som hade en lösning där AA-filtret inte skulle påverka. Ingen av dessa har någonsin gett moiré.

Enda gången jag råkat ut för det var mer Hasselblad vid ett tillfälle. Fast det var lätt att få bort i LR.
Här är det härlig moiré på hamnmagasinet i bakgrunden

Det där var rätt typiskt.

Jag fotar mycket med stativ, gör du det?

Kläder, tegelpannor och -väggar.

Det där var rätt typiskt.

Jag fotar mycket med stativ, gör du det?

Kläder, tegelpannor och -väggar.

Varför var det typiskt?
Jo jag använder faktiskt stativ en hel del. Speciellt för Hasselblad. Den spegeln slår så hårt att man måste fälla upp spegeln först och sedan ta bilden. Med Canon och Fuji använder jag stativ mer sällan men när det är mörkt och långa slutartider gör jag givetvis det.
Jag kan inte påstå att moiré har varit något problem. Kanske är det just din NIkon som är mer känslig för detta.

Har inga problem med varken kläder, tegelpannor eller väggar.
Som jag dokumenterat har jag i bara i ett fall fått kraftig moiré.

Varför var det typiskt?
Jo jag använder faktiskt stativ en hel del. Speciellt för Hasselblad. Den spegeln slår så hårt att man måste fälla upp spegeln först och sedan ta bilden. Med Canon och Fuji använder jag stativ mer sällan men när det är mörkt och långa slutartider gör jag givetvis det.
Jag kan inte påstå att moiré har varit något problem. Kanske är det just din NIkon som är mer känslig för detta.

Har inga problem med varken kläder, tegelpannor eller väggar.
Som jag dokumenterat har jag i bara i ett fall fått kraftig moiré.

Jag har och har haft det med D800, D810 och D850.

Din bild är typisk, precis sånt som brukar strula.

Moiré behöver inte vara kraftig, den ska bort ändå.

Moiré har jag sällan problem med, men fotar man som vissa stillastående motiv med eller utan stativ så blir man väldigt enkelt av med defekten med stackning. Dessutom får man andra positiva egenskaper med tekniken.
För rörliga motiv och man får med det på enstaka delar av bilden så tycker jag LR göre ett bra jobb på enkelt och snabbarbetat sätt.

/Stefan

Moiré har jag sällan problem med, men fotar man som vissa stillastående motiv med eller utan stativ så blir man väldigt enkelt av med defekten med stackning. Dessutom får man andra positiva egenskaper med tekniken.
För rörliga motiv och man får med det på enstaka delar av bilden så tycker jag LR göre ett bra jobb på enkelt och snabbarbetat sätt.

/Stefan

Nu ser man inte moiré förrän efteråt, om den inte är groteskt stor men du gör mig nyfiken. Skulle du kunna visa ett exempel?

För rörliga motiv uppstår inte moiré.

LR är inget vidare på att ta bort det, LR klar i bästa fall bara färgkomponenten, det är mycket bättre och lättare att måla dit rätt färg i PS.

Källkod:
Nu ser man inte moiré förrän efteråt, om den inte är groteskt stor men du gör mig nyfiken. Skulle du kunna visa ett exempel?

LR är inget vidare på att ta bort det, LR klar i bästa fall bara färgkomponenten, det är mycket bättre och lättare att måla dit rätt färg i PS.

Det brukar påstås att moiré bara uppstår i sådant som är tillverkat av människor.
Alltså aldrig i bilder tagna i naturen. Jag vet inte om detta är helt korrekt.

Det är inte helt korrekt. Moiré i form av interferensmönster kan uppstå när man fotograferar vissa fågelfjädrar.

Det är inte helt korrekt. Moiré i form av interferensmönster kan uppstå när man fotograferar vissa fågelfjädrar.

Det skulle jag mycket väl tänka mig. Med Fuji och deras lite udda X-Trans har jag aldrig fått moiré. Med Canon 5dS r hände det aldrig heller.
Vet att Leica M9 led av det. Tror detta är väldigt beroende av kameran.
Tog många tusen bilder med Hasselblad H5D med olika bakstycken från den största CCD sensorn till den minsta som nu sitter i Fuji GFX. Ingen av dem har AA-filter.
Detta drabbade mig endast en gång.

Fast å andra sidan, fotograferar man fåglar har man ofta långt tele och en bit med optiskt usel luft mellan sig och fågeln och det finns inget stativ i världen som inte skakar en liten gnutta med ett 400 eller 600 mm tele, så det blir nog oftast tillräckligt oskarpt för att bilden ska samplas utan vikningsproblem. Fast det kan förstås hända i studion om man t.ex. skulle fotografera en hatt med fjäder.

Vågor, räfflor, insektsögon, ...allt som har ett upprepat mönster.

Färgerna på vissa fjärilar är inte färg utan interferens.

Jag förstår problemet men upplever inte att jag får moiré problem.
Tycker du att du ofta får detta med Nikon 8XX?

Kanske fungerar X-TRANS som Fuji påstår. Deras array undviker moiré och behöver inget AA-Filter.
Å andra sidan skapar det en hel del andra problem. Som hanteringen av bra bilder i LR.

Det skulle jag mycket väl tänka mig. Med Fuji och deras lite udda X-Trans har jag aldrig fått moiré. Med Canon 5dS r hände det aldrig heller.
Tog många tusen bilder med Hasselblad H5D med olika bakstycken från den största CCD sensorn till den minsta som nu sitter i Fuji GFX. Ingen av dem har AA-filter.
Detta drabbade mig endast en gång.

Mindre risk för moiré är en av de påstådda fördelarna med X-trans. Sedan är jag väl rätt tveksam till att fördelarna med färgfiltret överväger nackdelarna.

D700 är nog den kamera jag har fått mest moiré med, men den har ju inte så många pixlar även om den har AA-filter. Jag tror jag har någon bild från D810 där ett räcke på en Viking Line-färja drabbats av lite moiré. Det tror jag är svårt att se i en normalstor bild dock.

Ser man problemet redan i kameran kan det ju räcka att flytta sig bara lite för att hamna utanför "zonen" annars, men det beror lite på vad det är. Jag minns att jag stod med en bro som hade ett staket som gav moiré med D700, men där gick det inte att flytta sig för då hamnade bara moirén vid en annan punkt på staketet.

Med Fuji och deras lite udda X-Trans har jag aldrig fått moiré. Med Canon 5dS r hände det aldrig heller.
Det beror mycket på upplösningsförmågan hos bildsensorn.

Oberoende av om sensorn är APS-C eller "fullformat". :)

Mindre risk för moiré är en av de påstådda fördelarna med X-trans. Sedan är jag väl rätt tveksam till att fördelarna med färgfiltret överväger nackdelarna.
Den påstådda fördelen vad gäller moiré är nog sann. Jag brukar jämföra Fujifilm X-Pro2 med Ricoh GR och där är förhållandet typ 1:10. Mycket lättare att åstadkomma moirémönster med Ricoh GR än med X-Pro2. Om den fördelen uppväger nackdelarna beror på vilken råkonverterare man använder.

Jag förstår problemet men upplever inte att jag får moiré problem.
Tycker du att du ofta får detta med Nikon 8XX?

Kanske fungerar X-TRANS som Fuji påstår. Deras array undviker moiré och behöver inget AA-Filter.
Å andra sidan skapar det en hel del andra problem. Som hanteringen av bra bilder i LR.

Jag för ingen statistik men små områden med moiré dyker upp då och då.

Det spelar roll om man har kort slutartid, blixt och vilket objektiv jag använder.

Vanligast är i kläder.

Frågar du nån annan D8x0-fotograf får du säkert ett annat svar, det känns som det beror mer på motiv än kamera.

Nu vet jag inte vad du vill se, men hitta motiv som kan orsaka moire är lätt.
Rörliga motiv som ger moire effekt när de är stilla och man inte får det betyder att man fått en aning av rörelseoskärpa. Missa fokus gör samma "postiva" effekt. Det är ju ändå vad AA-filtret gör. Gör motivet mindre skarpt.

Här är ett exempel som jag visat förr.

Bild1: Översikt
Bild2: Singel bild med påvisad moire i en liten del av motivet.
Bild3: LR snabbt penslat 25 i värde för att ta bort moire (standard)
Bild4: 4st Bilder Stackat med pseudo Pixelshift, handhållna bilder. Oftast vill man ha fler bilder för pseudopixelshift.

Lägg märke till detaljnivån i pseudo pixelshiftbilden.

/Stefan

Bilagor

• DSC03097-3.jpg
    DSC03097-3.jpg
    304.3 KB · Visningar: 6
  • DSC03097-2.jpg
    DSC03097-2.jpg
    384.6 KB · Visningar: 24
  • DSC03097.jpg
    DSC03097.jpg
    371.8 KB · Visningar: 29
  • DSC03095-Edit.jpg
    DSC03095-Edit.jpg
    465.4 KB · Visningar: 29
Jag håller med en föregående skribent...fundera på om det är något du saknar i din nuvarande kamera. Vad är det för bilder som du missat eller misslyckats med?

Men om man verkligen vill lära sig så tycker jag det är värt att köpa en lite mer avancerad kamera. Jag tog steget upp till D7xxx-serien för några år sedan efter att ha kört en D40 (föregångare till D3100) under många år. Jag ångrar att jag inte gjorde det bytet tidigare. Att kunna ställa in knapparna på kameran så jag har direkt tillgång till de funktioner jag behöver tycker jag är mycket värt.

En aspekt som man också kan fundera på är storleken och vikten på kamera+objektiv. Fullformat blir större och tyngre. För mig har det alltid varit så att jag inte alltid orkar ta med en system-kamera, den kommer oftast bara med när jag verkligen bestämt mig för att fota seriöst. Hade jag en ännu större och tyngre kamera skulle den nog få stanna hemma ännu mer. För andra spelar det här ingen roll alls. Här är det viktigt att fundera på hur man själv fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar