Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Canon, uppgradering fr EOS 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Yosofine

Ny medlem
Hej!
Jag har en Canon EOS 60D från 2011, och nu vill jag köpa nytt hus. Jag fotar allt från bröllop till porträtt, även fåglar. Jag har köpt på mig en del objektiv och vill ju helst kunna fortsätta använda dem. Jag har tittat på EOS 7D Mark II och även EOS 80D och 15.000 är omkring mitt tak. Tacksam för råd!
 
Mer eller mindre

Fotar du mer bröllop och porträtt än fåglar så gå på en 80D. Fotar du mycket fåglar eller annat som rör sig så gå på en 7DII. 80D har något bättre bildkvalitet på 100 iso (och möjligen 200 iso men det är inget som man kan se med blotta ögat annat än vid väldigt kraftig beskärning eller vid väldigt kraftig upplättning av skuggor vid efterbehandlingen) men har sämre, och färre inställningsmöjligheter för AF och lägre FPS (bilder per sekund). På iso 400 och däröver är brus, dynamiskt omfång och liknande ungefär likvärdiga. 80D har också en tilt- och vridbar skärm som kan nyttjas vid fotografering i live-viewläge i konstiga vinklar. Bägge är fina kameror och det är nog mer det som finns bakom kameran som avgör hur bra bilderna blir.
 
Hej!
Jag har en Canon EOS 60D från 2011, och nu vill jag köpa nytt hus. Jag fotar allt från bröllop till porträtt, även fåglar. Jag har köpt på mig en del objektiv och vill ju helst kunna fortsätta använda dem. Jag har tittat på EOS 7D Mark II och även EOS 80D och 15.000 är omkring mitt tak. Tacksam för råd!

Båda är bra val. 80D är en direkt efterföljare till 60D med ffa tre fördelar;
1. Canons senaste sensor som är ett stort lyft jämfört med alla tidigare Canon APS-C inkl 7D II ffa med bättre dynamiskt omfång kanske upp till ISO 800.
2. Ett mycket bättre autofokussystem än 60D
3. AF mikrojustering för ev fokusfel

7D II (som jag själv har):
1. Fantastiskt AF system som blir ännu mer användbart tack vare en meny för "use case" inställningar f u individuella parametrar
2. Byggkvalitet och vädertätning är på topp och vad gäller det senare bättre än alla tidigare APS-C.
3. Dubbla kortplatser

Över ISO 800 minskar skillnaden i sensorprestanda betänkligt så vet du att du kommer fota mycket i dessa ljusförhållanden med tanke på den ofta lilla prisskillnaden skulle jag satsa på 7DII. För allmämfoto eller om bilder under ISO 800 dominerar har sensorn i 80D stora fördelar.

Båda kamerorna är bra val och båda har bra autofokus. 7D II har helt enkelt en mer avancerad men ffa ett AF system som är lättare och ger mer möjligheter att konfigurera.
 
På denna sidan kan du jämföra olika kameror, det är bara att välja.
http://cameradecision.com/search
Går själv i samma tankar, dvs en efterföljare till 60D (som lider av bakfocus som märks först nu när jag skaffade 100-400 L II objektivet).
Skulle gärna velat plocka det bästa av bägge kameror, men då är väl 5D som är svaret och då blir det FF och helt annat prisläge.
 
Hej!
Jag har en Canon EOS 60D från 2011, och nu vill jag köpa nytt hus. Jag fotar allt från bröllop till porträtt, även fåglar. Jag har köpt på mig en del objektiv och vill ju helst kunna fortsätta använda dem. Jag har tittat på EOS 7D Mark II och även EOS 80D och 15.000 är omkring mitt tak. Tacksam för råd!

Jag skulle offra ditt system, skaffa en 6D fullformat, behålla fågelobjektivet, kanske även 60- huset och skaffa tex en 24-70 2,8 (finns flera att välja på). Då får du mycket RAW-fil att jobba med och en större flexibilitet.
 
Men läs kritiskt. Den där typen av jämförelsewebplatser brukar ibland innehålla en del felaktigheter samt ha en del lite småunderliga kriterier för vad som är för- respektive nackdelar.

Håller med till 100% att man skall ta in all info kritiskt, men just vad gäller fakta på dessa två kameror så är det ganska OK, om man bortser från poängsättningen som känns ganska underlig. Kritiken att IS inte sitter i kameran verkar verkligen malplacerad.

Jag tror att man måste själv värdera de olika egenskaperna, t.ex vikbar LCD display & WiFi mot bättre autofocus.

En annan sida med en utförlig jämförelse:
https://photo.stackexchange.com/questions/92339/7d-mark-ii-or-80d

Jag sitter lite i samma sits och funderar. 80D känns tilltalande, men å andra sida vill jag börja fotografera fåglar. Undras när kommer 7D Mark III och vad blir prislappen ?
 
Jag rekommenderar hellre Dpreviews "Side-by-side camera comparison". Man kan jämföra två eller flera kameror och den har inga omdömen om vad som är bra eller dåliga egenskaper, utan man får bestämma det själv. Sen kan man titta på ett detaljerat test av den kamera man blir nyfiken på.
 
Jag sitter lite i samma sits och funderar. 80D känns tilltalande, men å andra sida vill jag börja fotografera fåglar. Undras när kommer 7D Mark III och vad blir prislappen ?
Jag fotograferar fåglar (eller försöker åtminstone :) med en EOS 70D och ett EF 100-400.

Det blev ett stort lyft från en EOS 60 kan jag meddela.

EOS 80D lär ju vara ännu bättre, men givetvis är EOS 7D II ytterligare en förbättring. Det är väl mycket en prisfråga vilken man väljer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.