Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa X100S eller X100

Produkter
(logga in för att koppla)
Går i tankarna att köpa en mindre kompakt kamera eftersom systemkameran känns för klumpig att ta med på spontanresor och den står mest hemma på hyllan.

Gör jag fel om jag väljer Fujifilm x100 framför x100S? Vill inte lägga allt för mycket pengar heller,

Med vänlig hälsning, Johan

Köp begagnad.

Enligt rykterna så är X100 med den senaste uppdateringen som en ny kamera. Det ska vara mindre skillnad mellan den och X100s nu.

Du borde kolla blocket daglngen. Det har liggat många x100 och x100s ut de senaste 6 månader och det har dykt up fler sedan X-T1 lanserades.

Själv har jag en X100s och är mycket nöjd med de resultat jag ha fått med den. Jag har dock precis beställt en X-T1 odh kanske även jag ska säljer min X100s när X-T1 finns tillgängligt. Troligtvis dröjer det jätte länge dock. Jag fick vänta nästan 3 månader för min X100s.

FYI- Adobe ska tydligen släppa en uppdatering till Lightroom med förbättrad stöd for x-trans raw files. Det ska även har presets som ska efterlikna de filmstimulation jpeg preset som finns i x100 och x100s

Firmware 2.0.1 har gjort X100 till en helt ny kamera. AF är klart mycket snabbare efter uppdateringen och man kan nu även fokusera på nära håll utan att växla över till macroläget.

Vidare ger X100 och X100s något annorlunda bildfiler. X100 ger lite mer analogt stuk medans X100s är något renare vid höga ISO (3200 och uppåt).

Med nuvarande förbättringar för X100 så hade jag idag utan tvekan valt att köpa X100 framför X100s då jag gillar det analoga stuket på bilderna från X100. X-trans i all ära, men denna teknik är i sin begynnelse och fullständigt raw-stöd finns inte för X-trans idag, men enligt rykten är det på gång med mer korrekt hantering av dessa filer. Detta innebär dock inte att man inte kan redigera rawfilerna i tex LR, det går utan problem, skillnaden ligger i färghanteringen från sensorn som inte är optimerad ännu.

Jag har haft X100 och nu har jag X100s. Precis som någon tidigare sa så är X100 inte alls långt ifrån X100s efter uppdateringen av "firmware". X100 är en fantastisk kamera. X100s är kanske liite snabbare. En annan, kanske viktig , skillnad är att vreden på X100s är lite trögare, på X100 vreds de lätt i väskan eller så. Ändå tycker jag att X100 är mer prisvärd just nu, skillnaden i prestanda och handhavande motsvarar inte prisskillnaden. Än.

Går i tankarna att köpa en mindre kompakt kamera eftersom systemkameran känns för klumpig att ta med på spontanresor och den står mest hemma på hyllan.

Gör jag fel om jag väljer Fujifilm x100 framför x100S? Vill inte lägga allt för mycket pengar heller,

Med vänlig hälsning, Johan
x100s har den nya xtrans sensorn å bättre autofokus,eller köp x-e1 finns till bra pris med 27mm2,8.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar