Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Om det är makro på marknivå det handlar om i första hand kan 190 vara ett bra alternativ. Det är ett riktigt hyfsat stabilt stativ så länge man inte drar ut det nedersta delen av benet. Se bara till att du väljer PRO- eller XPRO-varianten om du ska hålla på med makro nära marken. Det är ett väldigt robust och stryktåligt stativ för rätt lite pengar.

Ja har själv tidigare haft ett 190-stativ samt att jag testat det för tidningen Kamera&Bild. För mina behov är det lite litet så jag använder idag andra alternativ.
 
Erik Schalin skrev:
Hur sitter stativhuvudet på ditt stativ fast?

Limmat?

När du har stativhuvud (kulled) så sätter du ju inte fast kameran direkt i stativet. Precis som jag skrev tidigare.
Nederst stativ. Efter det en kulled eller annat huvud. Ovanpå det en snabb-platta för kameran eller kameran direkt.
 
Lars Johnsson skrev:
När du har stativhuvud (kulled) så sätter du ju inte fast kameran direkt i stativet. Precis som jag skrev tidigare.
Nederst stativ. Efter det en kulled eller annat huvud. Ovanpå det en snabb-platta för kameran eller kameran direkt.
Alltså Lars, är ditt stativhuvud inte fastlimmat, det sitter troligtvis en kvarttumsgängad skruv under huvudet.
Om du sätter kulleden på ditt stativ eller mitt eller ett lantmäteristativ spelar väl ingen som helst roll?
 
Nu har jag ingen erfarenhet av de olika stativmodeller som nämnts i tråden.. men däremot skaffat mig endel erfarenhet av att använda stativ.

För det första, köp inte billigt och lätt bara för man är nybörjare, känner sig som amatör eller en budget som endast täcker in de billiga stativen.. Då kan även det billigaste bli en dyr affär eftersom det inte funkar.

Stativ skall vara stadiga, utan en besvärande mittpelare som lätt är ivägen. plus som ngn nämde här.. Du skall aldrig räkna in i höjden att du kan hissa upp pelaren.. det blir rankigt och genast får du oskärpa.

jag har själv ett Gitzo, visst det är dyrt, men det funkar, jag har gått runt med det 5 dgr i Härjedalen utan problem.. och om ni såg hur jag kunde rigga det ute i skogen för att komma åt och fotografera, hade ni varit imponerade.. Det fäster sina "fötter" nästan på helt kala lodrätta stenbumlingar.

Detta hur stativet fäster på underlaget är också en viktig bit, för hur det än är.. ett stativ måste stå stadigt,

Skall du använda det för macro, skall du kunna fälla ner det helt i spagat för att komma ner i marknivå om så krävs. återigen, där kan många gånger den där förbaskade mittpelaren vara ivägen.

Återigen, det jag använder, kan jag lägga platt på marken (alltså helt i spagat) och då blir höjden endast min kulled en Manfrotto 490.

Personligen föredrar jag kulleder, det finns en del stativ med huvuden med handtag på och personligen blev jag halvt galen på handtagen som bara var ivägen (är ju också egentligen videostativ)

Så mitt råd är till er som går i stativköpartankar.. köp defintivt inte första bästa.. och låt inte priset och liten vikt styra.. för det kan bli ett dyrt köp.

Vänta hellre ett tag och se hurpass mycket ni behöver ett stativ.
 
Titta på Benro hos Fotovideo, mycket bra stativ och kulleder till bra priser.

Jag har själv ett monopod, MC-98N6 och kulled KS-2. Nästa inköp blir ett trebent där centrumpinnen kan vinklas vertikalt.

Rekommenderas!
 
Erik Schalin skrev:
Alltså Lars, är ditt stativhuvud inte fastlimmat, det sitter troligtvis en kvarttumsgängad skruv under huvudet.
Om du sätter kulleden på ditt stativ eller mitt eller ett lantmäteristativ spelar väl ingen som helst roll?

Förutom att stativet är värdelöst jämfört med ett riktigt kamera-stativ (till detta vi pratar om här)
Så skrev du att man skulle skruva fast kameran direkt i lantmäteristativet. Det är stor skillnad att skruva fast en kulled i stativet för att sen fästa kameran i denna.
 
Lars Johnsson skrev:
Förutom att stativet är värdelöst jämfört med ett riktigt kamera-stativ (till detta vi pratar om här)
Så skrev du att man skulle skruva fast kameran direkt i lantmäteristativet. Det är stor skillnad att skruva fast en kulled i stativet för att sen fästa kameran i denna.
Det är bara ett alternativ. Häng inte upp dig på detaljerna :)
Billigt - ja om det funkar
Klumpigt - ja
Tungt - ja
 
Jag har inte testat just den modellen men några andra i samma serie, bland annat för tidningen Kamera&Bild. Jag kommer inte ihåg exakt allt och alla detaljer, men jag minns mycket av helhetsintrycket i jämförelse med en rad andra stativ i samma storlek. Har för mig att det var förhållandevis lätta stativ. Även jämfört med andra i kolfiber. Om jag minns rätt så hade detaljer som benlås, m.m. en gansk plastig känsla, men att de fungerade bra och var lättanvända. Vet inte om det är samma på det stativet som du nämner men de jag testade hade en mittpelare som var delbar vilket gjorde att det gick att få ned stativet nästan helt i spagat. Om man vill spara några gram så kan man ju även lämna större delen av mittpelaren hemma. Stativet var inte riktigt lika stabilt som Gitzo (men billigare) eller Manfrotto (men lättare). Tyckte att det i det stora var ett rätt bra stativ.


Har för mig att den kulleden var med i ett av testen. Lite klumpig att använda och för klen om jag kommer ihåg rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.