ANNONS
Annons

Stabilt, bra stativ och kulled, för naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Är man lite längre (188cm) så är det svårt att hitta stativ som är lätta kompakta & inte kostar en förmögenhet.
Vill ju ha vettig höjd utan att dra ut mittpelaren. Har sedan tidigare ett Triopo GT3230X8 som jag haft ett tag inte värdens bästa kvalité men det är 157cm utan mittpelaren & med 10cm kulled blir det lagom arbetshöjd
samt att det går att få ner det i spagat med arbetshöjd på ca 25 cm vikt endast 2kg ink kulled.

Nån som vet nått liknande men av bättre kvalité ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2045332
Teknisk data:

Antal bensektioner: 5
Diameter sektion 1: 28 mm
Diameter sektion 4: 16 mm
Max höjd med utfälld mittpelare: 167 cm
Max höjd utan uppdragen mittpelare: 143,5 cm
Minsta höjd (benen i spagat, med den lilla mittpelaren som ingår): 14 cm
Ihopfälld: 49,7 cm (43,5 cm med benen fällda 180° "bakåt")
Vikt: 1,47 Kg
Max belastning: 12 kg
6 års garanti
Plus:

http://www.kameradoktorn.se/Kamerad...vuden/Kulleder/Sirui_K-30X_Kulled?id=41211160
= 2kg.

Jag hade ett Sirui stativ och deras K30X hemma för några år sedan på prov men gillade inte känslan i stativet. Jämfört med Gitzo känns det som smäck. Dessutom är kulan rätt hög. I så fall skulle jag föredra en Sunway kulled, har iofs inte känt på en sådan men i alla fall den typen av modell.

Jag hade ett Sirui stativ och deras K30X hemma för några år sedan på prov men gillade inte känslan i stativet. Jämfört med Gitzo känns det som smäck. Dessutom är kulan rätt hög. I så fall skulle jag föredra en Sunway kulled, har iofs inte känt på en sådan men i alla fall den typen av modell.
Själv tycker jag det är utmärkt, men det är klart, i samma division som Gitzo spelar det inte, men se'n har ju Gitzo en helt annan prisbild också ;-).

Ja det är sant. Man får vad man betalar för. Men som budgetalternativ skulle jag nog föredra Manfrottos kolfiberstativ
Säger inte att du har fel, men anledningen till varför valet föll på just detta stativet, var för att det fick plats i korvlådan till "moppen" och det faktum att man kan skruva av ena benet, så att man får ett enbensstativ. Köp ett stativ och få två. Dessutom fungerar det alldeles utmärkt (för mina behov). I annat fall har jag mitt RRS TVC 34 med tillhörande RRS BH-55, men det är inte riktigt lika portabelt ;-).

Säger inte att du har fel, men anledningen till varför valet föll på just detta stativet, var för att det fick plats i korvlådan till "moppen" och det faktum att man kan skruva av ena benet, så att man får ett enbensstativ. Köp ett stativ och få två. Dessutom fungerar det aldeles utmärkt (för mina behov). I annat fall har jag mitt RRS TVC 34, men det är inte riktigt lika portabelt ;-).
Ett RRS skulle jag verkligen vilja ha. I tillägg till min RRS har jag Optipods fästen o plattor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar