Nu har jag ingen erfarenhet av de olika stativmodeller som nämnts i tråden.. men däremot skaffat mig endel erfarenhet av att använda stativ.
För det första, köp inte billigt och lätt bara för man är nybörjare, känner sig som amatör eller en budget som endast täcker in de billiga stativen.. Då kan även det billigaste bli en dyr affär eftersom det inte funkar.
Stativ skall vara stadiga, utan en besvärande mittpelare som lätt är ivägen. plus som ngn nämde här.. Du skall aldrig räkna in i höjden att du kan hissa upp pelaren.. det blir rankigt och genast får du oskärpa.
jag har själv ett Gitzo, visst det är dyrt, men det funkar, jag har gått runt med det 5 dgr i Härjedalen utan problem.. och om ni såg hur jag kunde rigga det ute i skogen för att komma åt och fotografera, hade ni varit imponerade.. Det fäster sina "fötter" nästan på helt kala lodrätta stenbumlingar.
Detta hur stativet fäster på underlaget är också en viktig bit, för hur det än är.. ett stativ måste stå stadigt,
Skall du använda det för macro, skall du kunna fälla ner det helt i spagat för att komma ner i marknivå om så krävs. återigen, där kan många gånger den där förbaskade mittpelaren vara ivägen.
Återigen, det jag använder, kan jag lägga platt på marken (alltså helt i spagat) och då blir höjden endast min kulled en Manfrotto 490.
Personligen föredrar jag kulleder, det finns en del stativ med huvuden med handtag på och personligen blev jag halvt galen på handtagen som bara var ivägen (är ju också egentligen videostativ)
Så mitt råd är till er som går i stativköpartankar.. köp defintivt inte första bästa.. och låt inte priset och liten vikt styra.. för det kan bli ett dyrt köp.
Vänta hellre ett tag och se hurpass mycket ni behöver ett stativ.