Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

jkma

Medlem
Tjena, jag funderar att köpa ett stativ men har upptäckt att det är en riktig djungel och jag behöver lite hjälp med var jag ska börja leta..

Min kravspec ser ut så här:
1. Högt, jag är ~2m lång
2. Skall användas med Canon 400D och inte allt för tunga objektiv, mitt största är nu ett Sigma 70-300.
2. Hållbart, men endast för amatör-fotande.
3. Gärna lätt, men det ska inte med upp några berstoppar, än.
3. Inte för dyrt (skall kunna motiveras för något välvilligt inställd fru)

Tipps på kulled osv mottages också tacksamt!
 
Precis som redan nämnts, så har Manfrotto billiga och stadiga strativ.
Inte de lättaste, men gedigna i sin konstruktion.
Har själv ett själv ett Manfrotto 144.
Det råd jag vill ge är att förlita dig inte på mittpelaren för att få tillräcklig höjd,
utan utgå från stativets höjd.
När man höjer mittpelaren blir kameran/stativet mycket vibrationskänslig.
Det är ett fenomen som gäller alla stativ oavsett fabrikat.
 
Jag sitter lite i samma situation som du Joakim och har tittat runt en del på nätet.

Och för mig verkar det som om det det är manfrotto 055 eller Velbon Cl-635 som rekomenderas.

Manfrotton är högre och billigare men betydligt mycket tyngre.
Manfrotton ligger strax över 1000kr för benen och väger ca 2,2kg
Velbons ligger på runt 2700kr och väger ca 1.5 kg

Märk väl att priserna och vikten är utan kulled.

Vill du ha ett stativ som ännu längre än manfrottos så börjar de stiga ordentligt i vikt och pris
 
Ett alternativ om vikten inte är av betydelse är ett lantmäteristativ.
Köps genom bygghandeln, extremt stryktåliga, stabila, tunga, höga, billigt.
 
Jag måste rekommendera Velbon Sherpa Pro CF 635, med QHD71Q kulled, finns som ett väldigt prisvärt paket på hegethorns för 3190:-. När jag köpte stativ hade jag ungefär samma krav som du och efter väldigt mycket letande i forum och läsande av tester blev det ett sådant.

3200 är en del pengar, men stativet är lätt (2kg med kulled), stabilt och högt. Med mittpelaren ute kommer du att kunna stå raklång och fota även om du är två meter lång. Maxhöjden är 166 centimeter, plus kulleden blir det ungefär 180 cm, plus kameran = sökaren hamnar runt 190 cm över marken, och det torde vara i ögonhöjd för din del.

Det är ett väldigt, väldigt prisvärt paket. Rekommenderas mycket varmt.

Du kommer att ha stativet länge, det är lika bra att köpa ett ordentligt direkt, så slipper du göra det senare. Det är värt att lägga lite extra pengar för att spara in 0,5-1 kg, för vad skall du med ett stativ om du inte orkar släpa med det?

Här på fotosidan är det inte så många som har stativet, varför förstår jag inte. Super! Köp!
 
Jag köpte ett kolfiberstativ direkt från feisol, www.feisol.tw. Kan verka udda att köpa via e-post från Taiwan, men stativet kom hit inom en vecka.

Jag vill kunna flyga med mitt i handbagaget, och då är det viktigt att det blir litet i hopfällt läge. Alltså 4-sektioners ben för mig.
 
Tjena, jag hittade feisol mha google och kollade lite på dem. Jag har inte köpt något än och jag tror att jag ska fundera lite och testa lite olika stativ först innan jag slår till. Jag är nybörjare och ev står ett bättre normal-zoom objektiv högre upp på inköpslistan...
 
Jag köpte ett CT-3401 stativ från Feisol. Jag är 193 cm lång, och det räcker gott och väl! Billigt var det också, runt 1700 kr inklusive frakt. Ett mycket bra köp!
Sen hade jag oturen att åka på tull och moms på 500 kr, men den risken visste jag om innan jag beställde. Jag la in en order på söndagkvällen. Sen gick det ett flyg redan på måndagnatten, och jag hade stativet i min ägo på fredag samma vecka. Man får ett kolliid likt det som man får av posten. Sen kan man spåra det vart i världen det än är.
Sen kompletterade jag med en kulled från Manfrotto, ett 488RC2.

Ett köp som jag inte har någon anledning att ångra!
 
Senast ändrad:
jag gjorde samma erfarenhet, dock fick jag mitt utan tråkiga pålagor. Jag köpte med deras kulled CB-50, som idag ser litet annorlunda ut. Men jag är nöjd med min.
 
när jag var färsk på foto så lurades jag att köpa ett manfrotto 055 pro av scandinavian photo, maken till rangligt stativ får man leta efter, kör nu enbart gitzo, och precis som vanligt du får vad du betalar för. Fundera på vad du max vill spendera på ett stativ och 3-dubbla sen minst den summan! Du kommer ändå att byta upp dig i slutändan och det blir dyrare än att köpa kvalité från första början.
 
jag körde med manfrotto från början var väl ett o55 använde den till hasselblad samt pentax mellanformatskameror utan problem.
Köpte sedan Gitzo kolfiberstativ o visst det är lättare o stadigare men deras skruvlåsning håller men är bökig att jobba med.
Till den kameran du tänker köpa så tycker jag att velbon sherpa är ett bra stativ prisvärt samt lättare än manfrotto.
Jag har ett velbon 540 om jag inte minns fel som jag använder när jag behöver ett stativ som får plats i ryggan.
Gitzo tycker jag är överkurs om du inte är proffesionell för velbon o manfrotto fungerar utan problem.
 
ime skrev:
Hur sätter du fast kameran på ett sådant stativ?
Det sitter en kvartstumsgänga och det är bara att skruva på kameran, fast ibland kan det vara halvtumsgänga.

De flesta har sett ett sådant stativ, används vid väg & husbyggen när man fluktar höjderna.
 
jkma skrev:
Tjena, jag funderar att köpa ett stativ men har upptäckt att det är en riktig djungel och jag behöver lite hjälp med var jag ska börja leta..

Min kravspec ser ut så här:
1. Högt, jag är ~2m lång
2. Skall användas med Canon 400D och inte allt för tunga objektiv, mitt största är nu ett Sigma 70-300.
2. Hållbart, men endast för amatör-fotande.
3. Gärna lätt, men det ska inte med upp några berstoppar, än.
3. Inte för dyrt (skall kunna motiveras för något välvilligt inställd fru)

Tipps på kulled osv mottages också tacksamt!
Har du köpt något stativ än? Jag har ungefär samma mått, utrustning och krav som du. De stativ jag har kikat på är:

Manfrotto 055 XPRO B inkl. kulled 488RC2 och väska, 2295kr. Länk: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=740055

Jag har också kikat på den lite kortare (för kort?) och lättare Manfrotto 190 XPRO B inkl. kulled 486RC2 och väska, 1915 kr. Länk: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683234

Två i mitt tycke väldigt intressanta paket. Någon som har några synpunkter?

Frågan är hur mycket de extra 6 hg som 055 väger kommer störa en? Är 190 mer lämpat att ta med på resa eller är bägge för stora? Ni som vet, berätta! :)

Mvh/Pär
 
190 är en hel del klenare än 055. Du kommer förmodligen bli mer nöjd med 055, om du nu inte tycker att det blir för stort och tungt.
 
Erik Schalin skrev:
Det sitter en kvartstumsgänga och det är bara att skruva på kameran, fast ibland kan det vara halvtumsgänga.

De flesta har sett ett sådant stativ, används vid väg & husbyggen när man fluktar höjderna.

Det finns väl knappast någon människa som vill skruva fast kameran direkt i stativet :)
 
Tack för svaren hittills!

Det jag i huvudsak kommer syssla med är makro, som det ser ut just nu. Frågan är om det inte räcker med ett Manfrotto 190? Är det stadigt nog för makro? Jag ska om möjligt försöka kika på de båda i morgon. Någon som har någon erfarenhet av Manfrottos 190-serie?

Mvh/Pär
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.