Annons

Köpa på blocket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maybelenne

Medlem
Jag går och funderar på att byta kamerahus, köpa nytt alltså.
Jag har just nu Nikon D80, haft sedan sommaren -08. Jag känner att jag behöver lite mer utmaning, gå vidare i fotograferandet och därför vill jag byta upp mig, skaffa bättre utrsustning.

Har ett tag varit inne på D300 huset, men det finns ju inte att köpa nytt längre och dessutom finns inte pengar till ett nytt kamerhus just nu.

Så min fråga är helt enkelt, kan man få ett helt och ordentligt fungerande kamerahus genom blocket? Någon som har erfarenhet av begagnade kamerköp?
D300s nypris ligger runt 11 000-12 000 kr, och en begagnad D300 mellan 6000-9000 kr på blocket.

Köp och sälj

Personligen är mitt första val Fotosidans Köp/sälj, detta pga att många som uppehåller sig på detta forum har ett starkt fotointresse. Fotosidan erbjuder också en utmärkt recensionsfunktion gällande objekt. Jag har inte köpt begagnat kamerahus (pga nedanstående), däremot objektiv och kringutrustning. Alltid på Fotosidan, och med utmärkt kvalité. På blocket har du också möjlighet att köpa, men köp med en betaltjänst i båda fallen (som Internetgirot etc). På frågan huruvida ett begagnat hus är en bra affär... det beror på pris och skick. Ett semiprofessionellt eller professionellt hus, har förmodligen byggts för att hålla längre (slutare etc). En instegskamera har troligtvis sämre livslängd, även om den inte brukats lika flitigt. I annonserna brukar säljaren ibland uppge hur många tagningar huset gjort, det är en vägledning. En annan är skicket i allmänhet... men använder du ex. Internetgirot har du möjlighet att prova huset innan du betalar. Därtill har du aspekten märke, byggkvalité etc i nyskick... alla märken har sina styrkor och svagheter...

Så min fråga är helt enkelt, kan man få ett helt och ordentligt fungerande kamerahus genom blocket?

Ja, bevisligen! Min D50 köptes på det sättet och har fungerat fin-fint, förutom en tur till verkstan som nog inte alls beror på att den var begagnad.

Men, FS:s annonser är troligen ett tryggare ställa att köpa; annonsören finns ju här med namn och allt.

Per.

Som Jörgen säger så försökt hålla koll efter en D300 på fotosidan vilken är mycket seriösare än blocket där många skojare håller till. Jag köpte min här på fotosidan D300 (ca 3500exp med 3månaders garanti kvar) + 50/1.8 allt för 6800kr.

KL

Tack för svaren :) har ju inte ens kollat up fotosidans köp&sälj, att jag inte tänkte på det!
Ska genast kika och ser om jag finner något :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar