Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv till K-500

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Sitter och kollar efter bl a vidvinkel och macro objektiv till min kamera. Sneglar lite på blocket där man kommer undan bra mycket billigare än att köpa nytt...

Men vad ska jag egentligen kolla efter så det passar min K-500? Jag gissar på att Nikon och Canon objektiv inte passar för dom vill att man ska köpa deras kamerahus istället...eller har jag fel?

Så vad ska jag kolla efter i annonser alternativt fråga säljaren om mått eller liknande så jag vet att det passar min K-500?

Tack.

Det stämmer, varken Canon- eller Nikon-objektiv fungerar, eftersom de har annorlunda fästen. Det som fungerar är alla objektiv som har någon form av Pentax K-fattning.

Eftersom fattningen har funnits sedan 1975 finns det massor av objektiv som passar, även om de äldsta inte har autofokus eller elektroniska kontakter. Om du är intresserad av skillnader mellan olika versioner av systemet finns en bra artikel här.

Jag antar att du har 18-55 zoomen, så är du ute efter nåt vidvinkligare finns DA14/2,8 eller DA15/4 som är moderna objektiv med tex autofokus, den sista lätt och liten. Vill du prova manuell fokus så finns en del objektiv från 70 talet på 17 till över 20mm, men även 80 talet, Pentax har haft fina K20/4 och mindre M20/4. Tokina 17/3,5 måste jag oxå nämna. Men dom är gjorda för större kameror än APS, så dom blir inte så vidvinkliga.
Vidvinkelzoomar finns oxå, tex Pentax DA12-24/4 och Sigma 10-20 och liknande Tamron, alla med autofokus men inte direkt små, men du täcker in ett stort vidvinkelområde.
Med makroobjektiv är inte autofokus nödvändigt, så det finns mycket som har tillverkats.
50mm (eller upp till 100mm) bör du skaffa som första objektiv. Pentax har haft K och M50/4, A, F, FA och DFA 50/2,8. A modellen har "allt" utom autofokus, med K och M måste du ställa bländaren själv, F, FA, DFA är autofokus objektiv, alla är bra. Tamron 90/2,8 är bra och finns i olika generationer. Sigma har 50 och 105mm makro och dom har som nästan alla makro objektiv bra skärpa.

Bra källor till omdömen är Fotosidan, tex http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10982
På Pentaxforums finns många omdömen: http://www.pentaxforums.com/pages/user-equipment-reviews.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar