Annons

Köpa nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
John har delvis rätt men det är inte hela sanningen.

Egentligen är nog svaret uttryckt med endast ett ord: perspektivet.

Man brukar säga att ett tele trycker ihop perspektivet(minskar de ingående delarnas avstånd i förhållande till varandra) och frilägger.

Och vidvinkeln tvärtom, den liksom sammanbinder delarna och ger blicken en gratis skjuts in i bilden och ger den ett djup. Det blir lättare att skapa de klassiska delarna av förgrund mellanparti & bakgrund.

Fast det är inte säkert att du förstår vad jag menar, det kanske ingen annan gör heller... :)

Jodå, det där fick jag nog ihopa. ;)
 
Jo det har jag gjort. Men jag kan nog säga att jag varje gång zoomat in vid ett lämpligt ställe. Det kanske man inte bör göra eller?
 
Det finns inga rätt eller fel.
Det finns bilder man tycker om och bilder man inte tycker om.

Och en stor hög däremellan som kan ligga där, "som katta ungefär".
 
Vilket är egentligen bäst? Att zooma eller att beskära i datorn? För när jag zoomar och sen kör bilden som t.ex. bakgrundsbild så upplever jag att den är lite "dålig" kvalite.. Känns nästan som man fotat med en dålig kamera. Svårt att förklara.
 
Vilket är egentligen bäst? Att zooma eller att beskära i datorn? För när jag zoomar och sen kör bilden som t.ex. bakgrundsbild så upplever jag att den är lite "dålig" kvalite.. Känns nästan som man fotat med en dålig kamera. Svårt att förklara.


Beskär du så förlorar du upplösning, sen om det gör nåt är en annan sak. Jag gissar att du använt kitobjektivet helt öppet och då får man inte den där skärpan som man får med mindre öppningar.

Testa i vidvinkelläget med bländare f/8 och upp inställt vid landskap. Det är ett bra utgångsläge, sen kan du experimentera. Med stativ och en trådutlösare/fjärr ökar du verkligen möjligheterna för landskapsfoto. Speciellt nu i vintermörkret.

Ett exempel med Canons "usla" första kitobjektiv, stativ och 90s exponeringstid: Klick!
 
Beskär du så förlorar du upplösning, sen om det gör nåt är en annan sak. Jag gissar att du använt kitobjektivet helt öppet och då får man inte den där skärpan som man får med mindre öppningar.

Testa i vidvinkelläget med bländare f/8 och upp inställt vid landskap. Det är ett bra utgångsläge, sen kan du experimentera. Med stativ och en trådutlösare/fjärr ökar du verkligen möjligheterna för landskapsfoto. Speciellt nu i vintermörkret.

Ett exempel med Canons "usla" första kitobjektiv, stativ och 90s exponeringstid: Klick!

Jo helt öppet har jag kört. Har inte kommit in i det där än. Exponeringstider har jag experimenterat en del med.

Den bilden var snygg ;)
 
Vilket är egentligen bäst? Att zooma eller att beskära i datorn? För när jag zoomar och sen kör bilden som t.ex. bakgrundsbild så upplever jag att den är lite "dålig" kvalite.. Känns nästan som man fotat med en dålig kamera. Svårt att förklara.
Det klart att det är bra att beskära direkt i kameran.
Och det finns en falang av sport i det. Framförallt om man plåtar dia. Rätt från början alltså.

Men om man sedan backar ett steg in i verkligheten så är det mycket smartare att beskära "nästan" rätt och ha lite luft omkring för att sedan beskära med sax eller i datorn. Ta hellre med för mycket och skär bort senare. För det är betydligt svårare att trolla dit ngt som inte finns.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.