Annons

Köpa nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

LowFlow

Medlem
Sitter idag på en Nikon D40 med original objektivet. Vill ha ett nytt som jag kan zooma mer med.

Någon som har några bra alternativ? Inga 10000kr objektiv nu. ;)


MVH
Jimmy
 
nikons AF-S 55-200/4-5.6 VR eller AF-S 70-300/4.5-5.6 VR.
eller nikons AF-S 18-200/3.5-5.6 VR.
nåt av dem lär nog bli bra. köp 55-200 om du vill ha det billigaste å lättaste, 70-300 om du vill ha lite bättre byggkvalité å mer tele, å 18-200 om du vill ha ett allsidigt och smidigt objektiv.
 
Om du vill ha massor av zoom-möjlighet så är Nikkor 18-200, Sigma 18-200, Tamron 18-270 bra kandidater. Tamronen är väl med sina 15X bland de extremaste, men Nikonen är nog bättre kvalitet ändå. Allihop har bildstabilisering.
 
AF = ingen autofokus
AF-S = autofokus

Nikon D40 har ingen inbyggd autofokusmotor och behöver objektiv som har en sådan inbyggd. AF-S = inbyggd AF-motor.
 
Ja det lutar åt det.

Jag ska bara köra en följdfråga. När man fotograferar landskap och öppna vyer, vad ska man köra för typ av objektiv? Vidvinkel? Har lyckats snappa upp att man kör makro vid närbilder iaf.
 
Ja det lutar åt det.

Jag ska bara köra en följdfråga. När man fotograferar landskap och öppna vyer, vad ska man köra för typ av objektiv? Vidvinkel?

Det elaka svaret är: prova själv! Det mindre elaka: många använder ganska kot brännvidd, 18-22 mm i ditt fall.

Landskap kan bli riktigt häftiga med ännu kortare brännvidd, nedåt 10mm, men det är inte nödvändigt för att skapa snygga landskapsbilder.

Per.
 
Varför kör man på så kort brännvid?
John har delvis rätt men det är inte hela sanningen.

Egentligen är nog svaret uttryckt med endast ett ord: perspektivet.

Man brukar säga att ett tele trycker ihop perspektivet(minskar de ingående delarnas avstånd i förhållande till varandra) och frilägger.

Och vidvinkeln tvärtom, den liksom sammanbinder delarna och ger blicken en gratis skjuts in i bilden och ger den ett djup. Det blir lättare att skapa de klassiska delarna av förgrund mellanparti & bakgrund.

Fast det är inte säkert att du förstår vad jag menar, det kanske ingen annan gör heller... :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.