Heikkinen
Aktiv medlem
Här har du bild på hur du tejpar convertern och beskrivning.
http://www.michaelfurtman.com/taping_the_pins.htm
http://www.michaelfurtman.com/taping_the_pins.htm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade tagit 400/5,6 över 300/4 vilken dag i veckan som helst. 300/4+1,4 bleknar i genförelse mot 400/5,6 eftersom AF blir så mycket långsammare och bildkvaliteten blir sämre med extender.
Jag är supernöjd med min 400 och ända gången jag kommer byta ut den är när det kommer en med IS och inte före det och just på grund av att den är så portabel vilket är helt underbart. Man kan gå med den i handen flera timmar utan att bli speciellt trött.
För fågelfota helt klart den bästa av dom, ska du fota saker på mer nära håll så kanske 300 eller kortare.
Läs min recention på 400/5,6 som jag la upp igår natt.
Låter fantastiskt, undrar bara hur det är att vid några få tillfällen använda den med extender 1,4?
Är det ok? Hur fungerar det med AF, blir inte klok på det?
Du tycker som du vill men överdriver och far med osanningar. 300:an bleknar inte i jämförelse. Funkar utmärkt med 1,4-extendern och man behöver inte alls tejpa kontakterna. Största bländare blir inte 8 utan 5,6. Dessutom har 300:an IS vilket får betraktas som en stor fördel. Flexibiliteten är ett annat argument för kombinationen 300 + extender. Kul att du är nöjd med ditt objektiv men jämförelsen mellan alternativen är nog lite mer komplex än du låter påskina.
Jag tror inte att han menade med 300/4 utan med 400/5,6. Då funkar inte autofokusen utan att man tejpar.
Varför blir det alltid så här? Den ena höjs till skyarna och den andra är helt värdelös. Sanningen är att bägge är mycket bra objektiv i prisområdet och den ena är lite skarpare och den andra mer flexibel.
Min erfarenhet är att när inte bilderna blir så bra som jag har hoppats så är det jag som gjort fel, inte objektiven.
För att verkligen se vad objektiven går för så är det bara stativ, uppfälld spegel, trådutlösare och 100 ISO, manuellt live-viewfokus och 100 ISO som gäller. Handen på hjärtat; hur ofta uppfyller du alla dessa krav?
I mitt fall kanske tio procent, resten fuskar jag och får stå mitt kast.
Jag har tagit bilder med 300 IS + 1.4 konv som är knallskarpa och det har jag gjort med 400an också.
För mina behov så räcker 300 och kommer till användning oftare än 400. 400 är mer extremt.
300 ensam är också ett steg snabbare och har IS.
på en skala för mina telebehov så står 70-200 för 90 %, 300 mm 8% och 400 mm 2 procent, cirkus.
Båda har alltså fördelar, men ingen kör cirklar eller utklassar eller bleknar vid jämförelse med den andra. Sådana uttryck har ingen förankring i verkligheten där jag vanligtvis jobbar och sliter.
Varför blir det alltid så här? Den ena höjs till skyarna och den andra är helt värdelös. Sanningen är att bägge är mycket bra objektiv i prisområdet och den ena är lite skarpare och den andra mer flexibel.
Min erfarenhet är att när inte bilderna blir så bra som jag har hoppats så är det jag som gjort fel, inte objektiven.