ANNONS
Annons

Köpa ny kamera - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Angående bildkvalitétsskillnader canon/panasonic så går det inte att svara på det, då canonkameran inte kommit ut än och det inte finns några test eller exempelbilder att studera.

Men man kan lungt utgå ifrån att både canon och panasonickamerorna tillfredställer de flestas kvalitétskrav vid låga ISO, båda tillverkarna är mycket duktiga på kameror och bildkvalitét.

Troligen så ger canonkameran mindre brus vid högre ISO, så har det iaf varit på tidigare modeller i serien, panasonickameror har ofta bekymmer med mycket brus vid högre ISO, mer så än andra märken.
Men det är alltså bara en kvalificerad gissning, då canonmodellen inte kommit än.

Okej, så det som gör att canonen är typ 2,5 gånger större och tyngre än panasonicen är i stort sett zoomen plus lite små funktioner då, och att den har antingen mindre brus vid högre ISO nivåer, men antagligen likvärdiga vid normal nivå ... har jag uppfattat det rätt så, och att de är de allra största skillnaderna mellan kamerorna? =)

Svårt att svara på då canonkameran inte är testat än, men om man går efter specarna och vad som skrivs om panasonicen i testerna så verkar ju den vara något bättre, men oxå dyrare.

Panasonicen har iaf aningen mer vidvinkel men något kortare tele och betydligt bättre serietagning.
Panasonicen är dessutom betydligt lättare medan canonkameran har vridbar skärm.

Bäst är väl om du kan testa dem själv, båda har sina styrkor.

Jag tycker Canons SX1 IS har förutsättningar för att bli en riktigt häftig kamera. CMOS sensor, 4 bilder/sek, filmning i full HD! Priset är ju högre och den har ju inte kommit än men jag skulle själv gärna ha en sådan på resa. Filmsnuttar är ju kul från resor.

Mvh
Anders

Svårt att svara på då canonkameran inte är testat än, men om man går efter specarna och vad som skrivs om panasonicen i testerna så verkar ju den vara något bättre, men oxå dyrare.

Panasonicen har iaf aningen mer vidvinkel men något kortare tele och betydligt bättre serietagning.
Panasonicen är dessutom betydligt lättare medan canonkameran har vridbar skärm.

Bäst är väl om du kan testa dem själv, båda har sina styrkor.

Jo kan förstå att det är svårt då den inte kommit ut att säga något, finns ingen riktigt recension men det står och skrivst mkt om den på http://www.dpreview.com/ ... den har ju kommit ut i bla. USA så finns mkt där.

Panasonicen har ju fått Toppklass på cyberphoto, den har jag gått och känt på ... kändes inte som världens skönaste kamera, Canonen ser ju mer vänligt ut att hålla i. Jag hinner tyvärr inte köpa eller känna på Canonen innan jag drar den 31a Oktober, det är ju först då den kommer till Sverige ungefär. Jag får väl gå och känna på kameror i Australien, eller annars bara köpa Panasonicen här hemma.

Och räknar man på det så är inte Panasonicen direkt dyrare, kostar 3945 kr medan SX10 IS kostar 3595 kr, sedan lär man ju köpa Litium batterier med laddare för 460 kr ... så dom kostar egentligen lika kan man säga.

Annars kanske ljustyrkan kan räknas som en fördel för Pana?

Pana: Ljusstyrka optik Vidvinkel: 2,8-8 Tele: 4,4-8
Canon: Ljusstyrka optik 2,8-5,7

Är det helt enkelt så att Panasonicen antagligen har bättre bild kvalitet eller är dom rätt likvärdiga? Vad talar egentligen för SX10?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar