Annons

Köpa ny kamera - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte minst därför det framgår av det jag skriver, att jag har koll på skillnaden mellan kameramodellerna.
Varför skulle nån överhuvudtaget prata om fördelar nackdelar mellan olika kameramodeller om de inte läst in sig på modellerna?

Därför finner jag frågan märklig.
 
Då vet jag i alla fall..inläst...Inte via erfarenhet.. Där är nämligen en skillnad på inläst samt riktig erfarenhet anser jag.....

Du återger såsom en slags "samlingsrecensent" tvärsäkra tips med feelingen "så är det för jag har koll".....

medan egen erfarenhet är något helt annat det...

Då jag tex oftast får frågor tex om min kamera kan si eller så brukar jag försöka visa med bilder hur svaret ser ut. Då kan den som tittar få en exakt erfarenhet av hur bilden ser ut. Samt en bra ca bedömmning om kamerans praktiska riktiga prestanda ifråga om det mer exakta område frågaren undrar över.....

Skulle jag "läsa in" som du menar fungerar finfint som bas för kalla "erfarenhet" om tex min kamera och berätta för samme person vad jag läst mig till vore "svaret" helt helt annat än det dom flera bilder den som frågat kan få samt har fått...Det inlästa har i stora stora drag noll koppling då man lärt sig sin Sonykamera såsom amatör till det mediokra som testarna ofta lyckas med trotts dom är proffs.. jag klarar inte ens av att ta så dåliga bilder på viktiga parametrar som dom gör om jag så anstränger mig...

Hänger du med.. Samt förstår du skillnaderna ifråga om att vara en "samlingsrecensent för andra (vilket alla redan själva kan läsa utan samlingsrecensenters hjälp) eller ha egen erfarenhet"...?

Hoppas det..

Om inte gör det ju inget...
 
Du använder väldigt märkliga beskrivningar på erfarenhet, det finns två typer av egen erfarenhet, teoretisk och praktisk, båda är dock personlig erfarenhet.

Opersonlig erfarenhet är det om man beskriver någon annans erfarenhet, vilket jag inte gör.

Det du syftade på är uppenbarligen praktisk erfarenhet, och det har jag massor av, inte på just dessa kameror dock, men på många liknande.

Sen förstår jag inte vad det skulle tillföra om jag hade använt alla 6 kamerorna (omöjligt dock, då två av dem inte kommit ut än och fullständigt osannolikt även om de kommit ut, att jag skulle ha testat alla 6), fakta och specifikationer ändras inte för att jag använder dem.

20x zoom som börjar vid 28mm ger fortfarande mer möjligheter än 10x zoom, för att inte tala om ännu kortare brännviddsomfång.

Bildkvalitét och annat går oxå alldeles utmärkt att kolla upp, utan att själv behöva ta bilderna, förutsatt att testerna är välgjorda.

Jag har köpt flertalet kameror utan att testa själv innan köp, helt baserat på andras tester och har aldrig blivit besviken, eller tyckt att testerna på något sätt var missvisande.

Sen hänger jag inte riktigt med i dina något märkliga resonemang, men om du menar att tester är dåligt utförda så håller jag inte alls med, det finns flertalet ställen där testerna är grundligt och exemplariskt utförda, som svenska FOTO exempelvis.

Fler ställen:
http://www.dpreview.com/
http://www.dcresource.com/reviews/cameraList.php
http://www.imaging-resource.com/
 
Senast ändrad:
Hänger du med.. Samt förstår du skillnaderna ifråga om att vara en "samlingsrecensent för andra (vilket alla redan själva kan läsa utan samlingsrecensenters hjälp) eller ha egen erfarenhet"...?
Jag vet inte exakt vart du vill komma, förväntar du dig att de som svarar på folk som vill ha hjälp att välja kamera, ska ha testat alla på marknaden förekommande modeller personligen och i praktiken?

Eller tycker du det är mer rimligt att det kommer nån med mycket erfarenhet av kameror och fotografering i allmänhet, nån som är väl införstodd med vad som är viktigt när man väljer kamera och hur man tolkar testerna och därmed kan ge bra råd om vilken kamera som borde passa bäst?

Jag har alla gånger tipsat i 5000-6000 olika trådar om kameror och objektiv, och jag har än så länge inte fått ett enda besviket mejl angående grejerna jag tipsat om.
Därimot en hel massa (100-tals) tackmejl och nöjda köpare.

Så jag drar slutsatsen att mina råd är både uppskattade och bra.
 
Erik Hedlund..

Har du kollar recentioner från användarna av dom olika kamror du funderar på?

Samt har du kollat på typ Min Hemmabio också om sett vad folk skriver där? Där hänger ju många måmga olika användartyper mer än fotografer då det är ett sjukt brett forum med massa produkter.....Där kan man ofta få många bra betänkvärda tips också då man söker info..

Samt sedan då självklart läsa och kolla dom privata användarnas åsikter med Proffstyckarnas så får du kanske en bättre bild att stå på..




Mvh
Tobbe...
 
Du förstod inte .. Men som jag också sa så gör det inget om du inte snappar..
Då tycker jag absolut du ska förklara tydligt vad du menar, för jag är verkligen intresserad av vad 17 det är du vill ha sagt, som jag inte redan svarat på och det tror jag även andra är.

Vad det är för mening att skriva saker som ingen förstår? Och varför skriver du saker som det inte spelar någon roll om man förstår, då kan man väl lika gärna låta bli att skriva?
 
Senast ändrad:
äsch.. Du får tänka lite själv.
Jag har fått mitt svar om du utalar dig som erfaren eller samlingsrecensent här.Vilket du tydligen gjorde. Var en samlingsrecensent enbart... Samt kanske även ofta annars kanske via i stort endast inläst?..

Du är ju väldigt "tongivande" med makalöst många inlägg.. Då är det för mig som inte vet vem du är bra att veta lite mer om hur du aggerar som tipsare samt erfarenhetsmässigt varifrån tips samt råd kommer ifrån.

Thats it liksom..
 
Då tycker jag du ska svara på mina tidigare frågor till dig, eftersom jag svarat väldigt utförligt och så gott jag kunnat på dina. (bla frågorna om vad du förväntar dig av någon som försöker hjälpa till i kameravalstrådar)

Och vad 17 du menar med att jag inte skulle ha erfarenhet förstår jag inte, vad är det jag inte har erfarenhet av?

Enbart samlingsrecensent, vad 17 är det för hemvävt ord och vad menas med det?

Var tips och råd kommer ifrån, de kommer från mig, var annars?
 
Du har samlat ihop det du läst och återger detta inlästa såsom en slags facit.... "Så är det"..samlingsrecensent...

Jag fick då lite nyfikenhet på ditt sätt att skriva tips mm här o var.... Samt fick tillfälle att fråga om det almänt sett här i denna topicen ...

Inget underligt alls att då efterfråga en så tongivande person som du är här på forumet varifrån alla dom "bestämda åsikterna samt tips/råden " kommer ifrån...

Man kan ju inte enbart "köpa ditt kit" utan förstå hur du samlar din erfarehet du så gärna delar vänligt med dig av på många ställen med oerhörd bredd av topics.... För du gör det ju i högsta möjliga vänlighet..Och inget annat..

Så inget elakt menat..Så du kan coola ner dig och inte bli så "känslig" för jag bara vill "veta vem du är" med alla åsikter överallt om allt och alla märken och optik mm mm mm...

Så är det då man är redan mycket tongivande. Och med din nivå av extremt tongivande slag.. Då kommer ibland folk som vill veta lite mer om ens referensbank än enbart ""se upp till"" all den kunskap samt erfarenhet inläggen ser ut att innehålla...

Och jag som glad amatör har noll koll vem du är... men blev nyfiken.. Då är det bättre att fråga än sitta och undra..

Mycket enkelt samt mycket naturligt och inte det minsta märkligt...

Så nu kan vi släppa detta så topicen inte kantrar helt för du kände dig tydligen ifrågasatt.. Det var inte min mening.. Jag vill bara veta vem du är samt med vilka grunder du har som bas...

Och jag har fått svar ...Thats it...varken svårare eller enklare eller något bakomliggande underligt med andra ord...

jag var enbart nyfiken på dig såsom så aktiv inom så stor bredd av märken och allt möjligt......Sådan bredd är ju sällsynt att se.. En intiserad blir ju självklart nyfiken...

och jag är själv ofta ansedd som lite tongivande person inom hifi´n..Högst oförtjänt också då jag egentligen aldrig bidragit med ett enda dugg inom hifi´n i egentlig mening "bidragit" såsom andra byggare gjort.. jag är enbart en slags samlingsrecensent kort sagt med egen erfarenhet av lite smått o gott som stödben... och får ofta frågor av arten "vem är du" av nyare hobbyister som inte känner mig och min historia osv osv...

Detta trotts jag inte är ens i närheten av din bredd inom kameror och allt möjligt runt om denna hobbyn.. fast då inom min grundhobby vilket är hifi...

Och jag tar inte illa upp alls för det frågas saker.. Utan ser det högst naturligt att bli även ibland härt ifrågasatt samt oftast som här där jag frågar dig med nyfikenhet undersökt vem man är då man utalar sig....

Så.. Nu kan vi släppa det bara hoppas jag...Det var inte så märkligt som du kanske tyckte egentligen...

Mvh
Tobbe..
 
Du har samlat ihop det du läst och återger detta inlästa såsom en slags facit.... "Så är det"..samlingsrecensent...
Om det är vad du tycker, efter att ha läst det jag skrivit, så tycker jag du läser väldigt dåligt.

Mina råd bygger inte alls enbart på vad jag läser i tester och specifikationer, det har jag redan förklarat, utan på stor och lång erfarenhet av olika kameror och på otaliga tagna bilder.

Så att komma och påstå att allt handlar om vad man själv lika gärna kan läsa till sig tycker jag är oförskämt.

Och du har fortfarande inte svarat på vad du förväntar dig, förväntar du dig verkligen att någon ska ha testat alla kamerorna själv i praktiken? I så fall kan jag avslöja att det är en omöjlighet, inte ens de som har det som heltidsyrke hinner testa allt.
 
Senast ändrad:
Såja, pojkar - nu har debatten spårat ur.

Jag satt just och läste den här debatten, från första frågan om kameraråd och framåt.
Gladde mig åt den positiva andan och viljan att hjälpa till.

Sedan plötsligt ändrades klimatet - varför?

Ser inte denna sajt som ett forum för att spänna musklerna och visa sig själv "på slak lina". Utgick från att man höll till här om man hade kamera- och fotointressen och tyckte om att umgås med likasinnade.
 
Fortsätt du att hjälpa villrådiga (som jag själv) med kameratips.

Det berode på att det kom en fullständigt onödig och orimlig fråga, som inte hade ett dyft med tråden att göra.

Jag vet - och det var just denna onödiga fråga jag åsyftade.

Inte hade jag förväntat mig att kravet var att man skulle ha ägt och använt alla de kameror man har åsikter om, när man diskuterar på detta forum. Det kravet har vi ju inte när vi läser kameratidningar.
 
Vem har "krävt"?

Jag har enbart ställt en fråga som kunde stannat där vid att svar kom att det var huvudsakligt inläst info som delgavs...

Mer med det va det....

Om jag frågar bestämmer jag om min fråga är orimlig eller ej.. Däremot avgör den som får frågan om han/hon vill svara på den.. Det vore högst orimmligt att jag skulle kräva svar..

Men fråga kan man alltid göra.. Hurvida man får svar är en annan sak...

Kan ni gå vidare nu eller skall det dravlas som "prinsessan på ärten" med sårad självkänsla länge till för jag frågat en kort enkel fråga som var helt frivillig att ens svara på..?...

Förlåt Kim "Sagan" jag dristade mig till att fråga dig i min situation såsom amatör samt relativt nybörjare något så trivialt som jag gjorde här...

Lovar.. Skall aldrig igen fråga dig ett smack någonsin. Däremot skall jag aldrig heller lita på det du ger tips om då det är totalförbjudet att efterfråga varifrån eller hur dina uppgiftar tillkommit så man vet om du talar i egen erfarenhet eller inläst...

För är det egen erfarenhet så kan man fråga mer om situations-saker såsom mer exakt hur du tyckte ditt o datt..

Är det inläst kan man fråga i vilken test osv och ta del av den recensentens ord och se hur osv test gjorts...

Medans skriver du ihop som du läst testen och återger din vy hur du uppfattat det du läst betyder det inte det för mina sätt att fota stämmer att den eller den är bästa valet.. Utan det kan vara totalt andra egenskaper än det du utläst som faktiskt är bäst för mig...
Eller andra..

Och varför jag frågade i denna topic är för jag kollar här då jag funderar själv framöver byta ut min lilla Casio Z1000.. Och därför frågade jag även hur ditt tips kommit till...

Jag har haft en vecka med provat en ny Fujifilm med en gamal F 30... Samt min Canon låmgzoom.. Min Casio.. Samt en helt ny Casio ..

Och just Sony W300 samt Canon var med i mina funderingar som här talades om.....Så jag sökte info..Samt funderade på delge lite egen info..

Så lägg av nu och klaga och var relevanta i stället... Jag för min del hoppar däremot topicen och skiter i att delge resultaten på dom kamror vi i verkligheten jämförde .Som kanske kunde ha varit skoj att få lite info om även för urduktiga kunniga som kan o vet allt.....

Så. Nu får detta va bra med.. Jag har annat att göra än tramsa med folk som inte är mogna situationen...

Mvh
Tobbe.
 
Jojo, det var ju en mogen respons :p

Du vet redan varför frågan var orimlig, jag har förklarat det flera gånger, men du väljer ju envist att inte ta till dig det jag säger åt dig.

Du får gärna fråga mig saker, även mindre artiga frågor, men om det inte berör tråden så skicka frågorna till mig privat i fortsättningen, tack.
 
Du får gärna fråga mig saker, även mindre artiga frågor, men om det inte berör tråden så skicka frågorna till mig privat i fortsättningen, tack.

Håller verkligen med här, hoppas det är punkt på tjaffset! Annars får jag be er att hålla käft och ta det någon annanstans ;P

Men annars står det ju som sagt mellan Canon SX10 IS och Panasonic TZ5, jag ska gå och känna lite på kamerorna litegranna, eller motsvarande då ... men andra frågor finns ju. De självklara stora skillnaderna, och som jag nog kommer använda, som jag själv ser på dessa är ju zoomen, bildskärman på canon är vridbar, panasonicens är större och har mer pixlar. Panasonicen kan ta 5 b/s och canon 1,4 b/s ...

Men vad är det för "dolda" skillnader, får jag mkt bättre kvalitet på bilderna med canonen, mindre brus ... kommer jag märka detta eller är dom likvärdiga i produkterna dom producerar?

Mvh.
/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.