Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny kamera, behöver förslag!

Produkter
(logga in för att koppla)

eAks1

Ny medlem
Hejsan, Det är så att jag är sugen på en ny kamera. Jag har aldrig fotat tidigare men nyss börjat på gymnasiet med inriktning estetik och media, vi kommer använda kamera mycket och jag känner att jag vill ha en egen som jag kan ta kort med. Ute i naturen är det jag tänker använda kameran till mest.
Så vilken kamera sant andra tillbehör tycker ni jag borde köpa ? Min budget ligger på cirka 8000 kr...

/ Erik :)
 
Som Canonanvändare skulle jag rekommendera EOS 600D med kitobjektiv, plus canons fasta 50mm f/1.8. Det kommer du väldigt långt med.
 
Även jag Canon användare.. Kan inte annat än rekommendera 550D. Förlusterna mot 600D är i princip blixtstyrning och vinklingsbar skärm, personligen har jag annan blixtstyrning och vinklingsbar skärm är inget jag saknar. De extra pengarna kan läggas på optik eller andra tillbehör.

Annars en begagnad 40D, kompetent semi-proffs kamera till mycket bra priser nuförtiden. Till denna bagagnad optik av intresse, på så vis får du ett kompetent paket till bra pris.
 
Nikon d5100 är en bättre kamera än både eos 550 och 600d, utan tvekan, bättre sensor=bättre bildkvalité,bättre på i stort sett allt förutom möjligtvis filmläget. Du kan köpa den med kitobjektivet och komplettera med nikons nya fasta af 50 1.8g som kör åttor runt canons antika 50 1.8 framför allt när det gäller hörnskärpa.
 
Vilket märke du väljer spelar ingen roll. Jag lovar vilken av kamerorna du tar kommer inte påverka kvaliten på dina bilder.

Det är bättre att tänka på det ergonomiska som kamerorna ger, vad kan du göra med kamerorna. Måste du gå igenom menyn varje gång för att ändra något eller sitter det knappar för det direkt utanpå. Vilken av kamerorna känns skönast att släpa runt och ta kort med i minst en timma? (Kan vara jobbigare med en stor kameran kan man tycka, men jag tycker det är otroligt icke-ergonomiskt att fotografera med en liten kamera, jag blir typ skakig i händerna eller det känns konstigt helt enkelt)

Kanske har du någon kompis som också har en kamera och som har speciell kamera utrustning, snegla då vad han har för märke. Kanske kan man hjälpa varandra då eller eventuelt låna utrustning av varandra.
 
Om du vill ha ett kamera-kit som du garanterat alltid kan ta med dig så skulle jag rekommendera dig att skaffa en Micro 4/3-kamera. Jag har själv har en Olympus E-P1 och en Panasonic DMC-GH2 och har aldrig ångrat att jag gav mig på Micro 4/3-formatet.

Det är små och smidiga hus med bra prestanda, och idag så finns det ett helt gäng adapters från cirka 200 kr som gör att du utöver standardobjektiven (vilka också är nice) kan köpa billiga men riktigt bra manuella objektiv från t ex Canon, Minolta, Pentax och Olympus. Flera av objektiven jag kör med idag har jag köpt för 2-400 kr på Tradera, och jag är extremt nöjd med resultaten.

Jag postar en hel del om mina upplevelser med mina m43-prylar här: http://m43pics.wordpress.com/

Tillgängliga Micro 4/3- kameror finns t ex här: http://www.four-thirds.org/en/microft/body.html
 
Nikon d5100 är en bättre kamera än både eos 550 och 600d, utan tvekan, bättre sensor=bättre bildkvalité,bättre på i stort sett allt förutom möjligtvis filmläget. Du kan köpa den med kitobjektivet och komplettera med nikons nya fasta af 50 1.8g som kör åttor runt canons antika 50 1.8 framför allt när det gäller hörnskärpa.

Vilket märke som för tillfället är bäst är ganska oväsentligt eftersom det är bra kameror både Canon och Nikon. De brukar kvalitetsmässigt byta plats med ojämna mellanrum. Det man ska tänka på är väl vilket system man vill ha framgent. När man väl har valt sitt märke så lär det vara det man fortsätter med oavsett hur kamerorna blir i framtiden.

Även då finns det för och nackdelar med båda märkena beroende på ens egna önskemål. Det kan nog den fortsatta diskussionen reda ut bättre än mig.
 
Om du vill ha ett kamera-kit som du garanterat alltid kan ta med dig så skulle jag rekommendera dig att skaffa en Micro 4/3-kamera. Jag har själv har en Olympus E-P1 och en Panasonic DMC-GH2 och har aldrig ångrat att jag gav mig på Micro 4/3-formatet.

Det är små och smidiga hus med bra prestanda, och idag så finns det ett helt gäng adapters från cirka 200 kr som gör att du utöver standardobjektiven (vilka också är nice) kan köpa billiga men riktigt bra manuella objektiv från t ex Canon, Minolta, Pentax och Olympus. Flera av objektiven jag kör med idag har jag köpt för 2-400 kr på Tradera, och jag är extremt nöjd med resultaten.

Jag postar en hel del om mina upplevelser med mina m43-prylar här: http://m43pics.wordpress.com/

Tillgängliga Micro 4/3- kameror finns t ex här: http://www.four-thirds.org/en/microft/body.html

Är det något mellanting mella system kamera o kompakt det ?
 
Är det något mellanting mella system kamera o kompakt det ?

För att vara exakt så är det en systemkamera utan spegelreflex. I praktiken så innebär det att det är en systemkamera med samma funktioner som alla andra, bara att den är mindre till storleken.

"Liten systemkamera" kunde formatet alltså lika gärna heta.
 
Jag har själv en nikon 3100 och är väldigt nöjd.
Men i efterhand skulle jag nog lägt till lite mer till en 5100.
Men köper du 3100 så har du råd med ett extra objektiv satsa på ett 50mm eller ett 35mm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.