Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny eller begagnad kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Att jag föreslog Canon eller Nikon är för att retas lite, men faktum är att jag gick in i fotovärlden utifrån mitt yrkessyn (Datavärlden) för snart 2 år sedan.
Jag satte upp de krav jag hade, tittade en hel del på WEB:en efter bla begagnat osv.
Målen var enkla:
1. Systemkamera med film
2. Det skall finnas/kommer snabbt att finnas ett digitalhus som tar samma objektiv
3. Begagnatmarknaden för objektiv skall vara god
4. Det skall finnas bra diskussionsgrupper kring kameran och framförallt den digitala delen

Detta gjorde att jag till slut fastande för Canon, fast jag är omgiven av Nikonfanatiker....

Köpte då 2st EOS 300, en för DIA och en för neg. Reste då rätt mycket i Norge i jobbet och tog en hel del bilder.

Bytte sedan upp mig då det kändes rätt med foto som hobby till en D30 och en EOS 30.

I övrigt har jag inga som helst belägg för om märke A är att föredra framför B etc.

Har aldrig upplevt kameran som begänsningen, inte ens misstänkt kameran.

Dock gjorde jag missen i början att köpa en del plastgluggar till mina första EOS 300:eek:r, det har kostat att bekämpa (taskigt inbytesvärde)

Roine

Jag håller med om att du bör fråga dig varför du vill ha en ny kamera. Om det enda argumentet är att du har en sedelbunt som brinner i fickan, köp då film för pengarna i stället. Eller något användbart tillbehör till din P30n.

Pentax ME är en jättebra kamera, men modellen är betydligt äldre än P30n. Du byter alltså inte upp dig. Argumenten för MEn är att den är liten men ändå skapligt robust (ingen plastkänsla), samt att den har en snygg retro-look. Man kan bära den som ett smycke. :)

MEn har som sagt bara tidsautomatik, inga helt manuella inställningar. Men du kan exponeringskompensera +-2 steg, det räcker långt. MEn tar lika fina bilder som nyare modeller, det är ju glaset framför som avgör.

Om du plåtar med flera filmtyper parallellt, ja då kan det vara smart att köpa ME-paketet och behålla P30n. Då har du två hus, t.ex. ett för svartvitt och ett för färg. Oerhört praktiskt. Du har dessutom ett reservhus om ena huset skulle paja.

Innan du köper, låna ME-paketet några dagar och provplåta med de olika gluggarna. Eller kräv öppet köp.

Senast ändrad:
Bättre och bättre, det beror på vad du är ute efter. MEn har inte fler finesser, men den är mindre, snyggare och (förmodligen) mer robust.

Jag har haft en Pentax ME. Den är liten och gedigen. Tyvärr har den (som sagts) bara tidsautomatik plus en enda fast tid (1/90 har jag för mig). Tveksamt om jag skulle "satsa" på den idag. Tänk också på att det alltid går att hitta begagnade prylar billigt.

acke skrev:
Bättre och bättre, det beror på vad du är ute efter. MEn har inte fler finesser, men den är mindre, snyggare och (förmodligen) mer robust.

Jag är ut efter lite bättre optik, men på så sätt kanske det inte är så stor skillnad på dem? Tycker min P30n känns ganska robust ändå, inte plastig iaf.

Jamas skrev:
Jag är ut efter lite bättre optik
Var det inte huset du var missnöjd med? Om det är optik du är ute efter är det nog vettigare att köpa den separat.

Om ME inte går att köra manuellt skulle jag inte rekommendera den till någon. Då lär du snabbt slå i taket.

jimh skrev:
Om ME inte går att köra manuellt skulle jag inte rekommendera den till någon. Då lär du snabbt slå i taket.

Stämmer, om man är intresserad av det fototekniska. Men jag har oxå kompisar som har använt Pentax ME 15-20 år i sträck utan att känna sig begränsade. De prioriterar andra fördelar med kameran.

Förstår inte heller varför du ska byta kamera. Du byter ju till en mindre modern kamera. Pentax ME kan man få relativt billigt Pentax ME Super kostar något mer (1/2000 sek + möjlighet till manuella tider). Men att de skulle vara bättre än en P30 tror jag inte. Sikta på en begagnad Sigma 24:a och en 80-200 Zoom eller ett 400:a om du gillar djurbilder. Du kan då för de sista sikta på en optik som har autofokus om du senare skulle byta upp dig. (För en 24:a har man mindre behov av autofokus). Vill du ha en kamera med mer mekanisk känsla så finns ju Pentax MX.

Det är bara så att jag fått för mig att skärpan med P30n huset blir sämre. Har prövat pappas MX med mitt Pentax-A 28-80mm zoom och med hans SMC Pentax-M 50mm, och dem på min kamera, och tycker skärpan blir bättre med hans hus.

Det är lätt att dra förhastade slutsatser.

Gör ett systematiskt test med båda husen. Använd stativ, samma optik (gärna 50mm-gluggen), samma filmtyp och samma inställningar. Plåta samma motiv med båda husen. Ser du då skillnad på bilderna, ja då är det något fel på ditt P30-hus.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar