Det är inte fel att säga nåt negativt men du totalsågar ju kameran med kategoriska resonemang som bygger på felaktiga slutsatser, på ett sätt som det nästan verkar som om du har nåt personligt agg mot själva kameran!
Det är underhållande i sig men i en tråd där någon vill ha ett råd inför ett eventuellt köp känner jag ett ansvar som forummedlem att argumentera emot.
Förra gången det här var uppe så råkade vi i luven på varandra som inte alls blev kul. Jag vill inte dit igen och nu har vi dessutom setts också
, så vi undviker det.
du totalsågar ju kameran med kategoriska resonemang som bygger på felaktiga slutsatser
Sant är att jag inte tycker att A99 är så bra jämfört med t.ex. D600.
Förutom de faktiska omständigheterna, att den har sämre lågljusprestanda, funkar dåligt med blixt osv., så blev jag besviken när den släpptes.
Jag var väldigt "pro-Sony" innan på DSLR-tiden. Gillade inte A55 när den kom, men var lite undrande. När A77 skulle lanseras var jag mycket förväntansfull och jag skaffade en. Blev efter ett tag ganska besviken på den när vartefter jag upptäckte en massa negativa egenheter den hade för sig.
Sedan ryktades det om A99 och jag hade höga förväntningar på den. Såg potentialen i SLT-lösningen och hoppades på storverk. Hade haft A900 och A850 innan som jag älskade och ville ha FF, så att jag skulle bli med en A99 var självklart.
Sedan när den släpptes så blev det långt ifrån vad jag hade hoppats på. Underliga påhitt som de där extra fokuspunkterna till liten nytta men stor nackdel, problemen från A77 var kvar och inte adresserade (så som de nu äntligen är i A77 II), blixt-stödet med trådlös TTL var ännu värre osv.
Det gav mig en viss aversion mot Sony, jag hade tappat förrtroendet och sålde allting.
Så visst har jag ett personligt agg till A99, helt sant, men det bygger på mina erfarenheter av systemet när det var bra på DSLR-tiden och erfarenhet av lillebror A77, samt det som jag upplevt med Nikon.
Däremot har jag ingen önskan att det ska gå dåligt för Sony, tvärtom egentligen. Min sejour ed A77 II blev ju kort för att köpet var förhastat, men kameran tycker jag inte det är nåt fel på, utan jag är tveksam till systemet som helhet nu.
Så de här kategoriska resonemangen med felaktiga slutsatser som du lite "luddigt" skriver håller jag inte med om för fem öre. Tycker tvärtom att jag är saklig och specifik och någon felaktig slutsats känner jag heller inte till.
Vill självklart inte att jag ska uppfattas på det sättet som du gör, så visa mig exempel på där jag är kategorisk och där jag drar fel slutsats så lovar jag att begrunda det ordentligt. Är inte alls rädd för att krypa till korset och säga förlåt om det behövs, men det ska i så fall vara substans bakom anklagelserna.
/Mats