ANNONS
Annons

Lite frågor om A99

Produkter
(logga in för att koppla)
"Så det som du och Patrik hävdar känner jag inte riktigt igen från verkligheten. Det här är inte Sonys starkaste gren, snarare en lite sämre."
Olika användare har förstås olika uppfattningar om vad som är deras "verklighet".
Om man går omkring med kameran dinglande i axelremmen med kameran "sovande"och vill kunna fånga ett ögonblick som dyker upp, då är A99 seg pga uppstartstiden.
Däremot, när man aktivt håller på och fotograferar, med kameran igång, då är a99 snabbare än Nikons kameror. Och jag kan intyga att den skillnaden ofta betyder skillnaden mellan ett ansiktsuttryck man vill fånga och att ansiktet är bortvänt om man ska fota barn.
Tillvaron är komplicerad. Jag skulle nog inte rekommendera just sony a99 till någon som inte var lite inne och redan gillade "sonykonceptet". Inte heller till någon som tänkte använda kameran till att fota hockeymatcher tex. Men som jag uppfattar trådstartarens behov tycker jag gott att A99 kan övervägas. Om det dessutom presenteras en efterföljare i höst kommer priserna kanske att sjunka ytterligare.
Sen, angående objektiven. Jag skulle ha satsat på sonyobjektivet eftersom AF brukar funka sämre med tredjepartsobjektiv. Oavsett märke.
Apropå eventuella farhågor för "investeringen" om a-mount skulle dö. Om objektivsamlingen inte är större än ett par zoomobjektiv så tycker jag inte att det spelar nån roll. Om TS däremot har tänkt att införskaffa många dyra objektiv så kan det kanske bli en viktigare fråga, enligt mitt sätt att se på saken.
Sen, ge gärna exempel på att A99 ger sämre bilder än motsvarande moderna fullformatare i verkligheten:)

Menar du alltså att med en A99 kommer man till skott och tar bilder som man inte kan göra med en D600?

Japp det menar jag......
Kan ge två exempel från mig

#1 Fotade fjärilar på höga blommor >1.8 Var tvungen att hålla kameran ovanför huvudet och ställa skärpan med peaking. Svårt med en D600

#2 Fotade blommor från grodperspektiv. Blåsippor.. Dock var en sten ivägen och jag ville inte kräla på marken så skärmen ut och bilden tagen, och dåligt ljus så för att hålla uppe DR behövdes stabiliseringen.

Sedan är jag kanske trög men det tar rätt lång tid att lära sig nya kamror. Och ska man ha upp snabeht vid fotandet och ställa lite parametrar är det bra om gränssnittet är samma och man kommeröverens med det (Här en klar drawback för NEX-7)

Men det där är ju ett så trött argument... Det kommer ALLTID fram i dessa diskussioner och bygger på ett så enormt tankefel att det egntligen inte ens är värt att kommentera, men men:

Det ENDA som är konstant är personen bakom kameran så varför skulle hxn plötsligt bli sämre för att hxn får en bättre kamera?

Du kan ALLTID få en bild brusigare, oskarpare, tekniskt sämre om du av någon obscen anledning vill det - men åt andra hållet går aldrig att gå. Så - kan vi lägga ner argumentet om fotografen, samma fotograf med en bättre kamera får aldrig en sämre bild, men har alla möjligheter att ta bra bilder i förhållanden hxn inte hade kunnat med en sämre kamera.

Tror du missförstår mig. Jag menar tvärt om. Tror inte kameran sätter gränsen så lite mer brus spelar mindre roll. Mer verktyget i helhet. Användare, hjälpmedel etc.

Japp det menar jag......
Kan ge två exempel från mig

#1 ...
#2 ...

Förstår poängen, men jag tycker den är överdriven och det är en myt att inte det skulle gå att göra med en kamera av ett annat märke. Kanske man får göra på ett lite annorlunda sätt bara.

Däremot så är det jag nämnde tidigare att SLT-kamerorna nite är alltid redo, utan att det tar ett litet tag att tända EVFen och annat lagg, särskilt med blixt, en faktor som i praktiken gjorde att jag missade bilder med A77 och det var anledningen till att jag gjorde mig av med den.

I slutändan är det våra egna subjektiva upplevelser och hur vi fungerar ihop med utrustningen och trivs med den som är avgörande. Tydligt att vi inte uppfattar saken likadant. Det är nog helt enkelt så att det inte finns en kamera som passar alla personer. Bra med valmöjlighet och valfrihet trots allt.

Sedan är jag kanske trög men det tar rätt lång tid att lära sig nya kamror.

Det tror jag inte alls att du är. Däremot att du överdriver problemet. Tar inte alls särskilt lång tid att sätta sig in i en ny kamera och det finns alltid skillnader även om man byter inom samma märke. Viktigare är det om man har två kameror som man använder parallellt att de är lika i hanteringen.

Jag tror steget att byta från en Sony A580 till en Nikon D610 faktiskt är mindre än att byta till en A99.

/Mats

Stackars trådskapare..., men jag varnade ju faktiskt för hur det skulle kunna bli :)

Kan inte annat än att tacka, även om det blir mycket åsikter fram och tillbaka så är det precis det som jag ville ha. Att kunna väga för och nackdelar både i sakliga och personliga frågor.

Det tror jag inte alls att du är. Däremot att du överdriver problemet. Tar inte alls särskilt lång tid att sätta sig in i en ny kamera och det finns alltid skillnader även om man byter inom samma märke. Viktigare är det om man har två kameror som man använder parallellt att de är lika i hanteringen.

Jag tror steget att byta från en Sony A580 till en Nikon D610 faktiskt är mindre än att byta till en A99.

/Mats

Att lära sig en ny kamera ser jag inte som något problem, vare sig det skulle vara av ett annat märke eller av samma. Bara kul att få sätta sig in i nya tekniska situationer!

Men mina tankar efter alla som har drivit diskussionen framåt så ser ändå min beslut i att landa i A99.
Jag vet nu att den har nackdelar, men också fördelar, att kanske d610 och andra presterar bättre i olika sammanhang som vi fått läsa om. Att veta om dessa egenskaper i A99 gör nog (tror jag) att jag faktiskt kommer förstå den bättre än om jag inte hade fått alla dessa åsikter och fakta.

Avgörande blir ändå efter att ha tittat lite noggrannare på d610 och även canon 6d så hittar jag faktiskt mer av de specifikationer som jag vill åt i A99. En av de avgörande egenskaperna är filmningen, jag värdesätter inspelning i 60p, då det är en sak som jag har saknat i a580 att inte ha möjligheten att använda slowmotion, att jag som sagt gillar sonys koncept och kamerans menyupplägg, samt att jag gillar greppet och den är skön att hålla i,
tror även att jag som är lite av en tekniknörd, faktiskt kommer gilla slt-systemet och tror inte att det kommer vara en nackdel för mig. Av det jag har testat slt så finner jag att det kan vara till en fördelar, men visst märker även jag att sökaren har en viss övergångstid..

Men som sagt just nu känns A99 som faktiskt ett bättre val för mig, men kanske inte ett hundraprocentigt val ännu...

Kan inte annat än att tacka, även om det blir mycket åsikter fram och tillbaka så är det precis det som jag ville ha. Att kunna väga för och nackdelar både i sakliga och personliga frågor.

Att lära sig en ny kamera ser jag inte som något problem, vare sig det skulle vara av ett annat märke eller av samma. Bara kul att få sätta sig in i nya tekniska situationer!

Men mina tankar efter alla som har drivit diskussionen framåt så ser ändå min beslut i att landa i A99.
Jag vet nu att den har nackdelar, men också fördelar, att kanske d610 och andra presterar bättre i olika sammanhang som vi fått läsa om. Att veta om dessa egenskaper i A99 gör nog (tror jag) att jag faktiskt kommer förstå den bättre än om jag inte hade fått alla dessa åsikter och fakta.

Avgörande blir ändå efter att ha tittat lite noggrannare på d610 och även canon 6d så hittar jag faktiskt mer av de specifikationer som jag vill åt i A99. En av de avgörande egenskaperna är filmningen, jag värdesätter inspelning i 60p, då det är en sak som jag har saknat i a580 att inte ha möjligheten att använda slowmotion, att jag som sagt gillar sonys koncept och kamerans menyupplägg, samt att jag gillar greppet och den är skön att hålla i,
tror även att jag som är lite av en tekniknörd, faktiskt kommer gilla slt-systemet och tror inte att det kommer vara en nackdel för mig. Av det jag har testat slt så finner jag att det kan vara till en fördelar, men visst märker även jag att sökaren har en viss övergångstid..

Men som sagt just nu känns A99 som faktiskt ett bättre val för mig, men kanske inte ett hundraprocentigt val ännu...

Har själv en A99 funkar hur bra som helst.

Bra. Det finns nog som sagt inte en kamera som passar alla, mycke tycke och smak och vilka egenskaper man värdesätter.

En av de avgörande egenskaperna är filmningen, jag värdesätter inspelning i 60p, då det är en sak som jag har saknat i a580 att inte ha möjligheten att använda slowmotion...

En A99 köpt i EU filmar inte i 60p, utan 50p. Det är en anpassning till PAL/NTSC-regionerna och för att hindra interferens från lampor osv. Nyare modeller kan ställas om mellan PAL och NTSC (vilket kräver omformatering av minneskort och omstar av kameran), men inte A99 (vad jag vet).

Din A580 kan för övrigt också filma i 50p, så det är ingen skillnad där. Leta lite i menyerna vetja.

Bra med informerade val. Lycka till!

/Mats

Vad bra, men det tillför ju inte så mycket :)
Ingen har ifrågasatt det. Om man köper en kamera för 15 000 kr så förväntar man sig nog att den fungerar bra. Det gäller alla fabrikat.

/Mats
Jag får faktiskt intryck av att du ifrågasätter det med uttryck som "misslyckad kamera" osv. Därför tillför Tgoe´s omdöme balans i diskussionen. När jag harvar diverse forum får jag faktiskt uppfattningen om att de flesta som använder a99 verkar vara hyfsat nöjda. Det avspeglas ju om inte annat på tillgången på begagnatfronten..:)

Att d3n fungerar bra tillför noll. Självklart är det ingen dålig kamera i sig. Finns ingen som är det i den prisklassen o h tittar man tillbaka några år och jämför så är vissa saker rent av fantastiska.

Men kameran existerar ju inte i ett vacuum, utan det finns konkurrerande modeller xrån andra tillverkare i samma prisklass o h då är det värdefullt att jämföra HUR bra den är, inte bara att den är bra.

Ditt intryck är fel. Jag ville inte ens börja om det här, men fick uttryckligen frågan. Jag säger bara vad jag tycker o h har ingen som helst baktanke med det. Utifrån det väljer jag en annan kamera. Den som tycker tvärtom väljer utifrån det och det är inget konstigt.

Skillnaden mot det jag kommenterade som inte tillför något är är att jag ger skäl till VARFÖR jag tycker som jag gör och backar upp det med mätbara fakta, subjektiva preferenser och erfarenhet av liknande modeller och konkurrerande märken.

Inte så märkligt att de (få) som använder kameran är nöjda överlag. De som provat annat och inte skulle vara nöjda med A99 låter väl bli att köpa den och är därmed inte med i hyllningskören. En bättre statistik för att mäta nöjdheten är snarare att titta på hur många som köper respektive modell och märke. Under förutsättning att de gjort informerade val förstås.

Förstår inte varför det ska vara så fel att säga något negativt. Jag skriver bra om det som jag tycker är bra och skriver också om det som jag inte tycker är bra. Ibland ändrar jag min uppfattning lite och det är oberoende av om jag har köpt en produkt eller inte. Det tä ker jag fortsätta med.

Att det är ont om begagnade säger inte heller mycket. Bara att de som köpt en inte vill sälja för att det inte är någon ide att förnedra sig då de är iskalla på marknaden o h tappar extremt i värde jämfört med andra märken. Få vill sälja något för 6500 kr som de ett halvår tidigare betalat 20 000 kr. Undantag finns dock, eller hur? :)

/Mats

Din A580 kan för övrigt också filma i 50p, så det är ingen skillnad där. Leta lite i menyerna vetja.

/Mats

hmm.. konstigt..
hittar ingen inställning, och tro mig jag är bekant med alla menyerna, där jag ens kan välja fps
det jag kan välja är AVCHD eller MP4 dock resulterar båda i 29,97 bilder/sec när jag kollar specs i premiere pro
Samtidigt står det i kamerans specifikationer att den ska klara 50 men då med 50i och inte 50p men kan ju inte ens få ut det..

Sorry, fel av mig, måste blandat ihop med annan kamera.
Det är 1080/50i som A580 klarar, inte progressivt.

Att A580 klarar 50i är jag hundra säker på. Råkade nämligen av misstag filma det när det var svinkallt ute och min son badade i isvak. Blev rätt häftig effekt i slo-mo, men ser nu att grabben redigerat om den till vanlig speed. http://www.youtube.com/watch?v=mkuibQaGnbQ

Kommer ihåg detta tillfälle mycket väl, för att jag tänkte vara kreativ och gå runt och ut på isen bakom för att få bättre vinkel, men det råkade vara där som pumpen låg som orsakade strömmen och isen inte var så hållbar :). Det mynnade ut i ett "riktigt" ingripande från livräddarna som sedan gav upphov till en bra diskussion för alla som var där och gick kursen :).

Det var bara en meter djupt där jag gick i och jag lyckades rädda kameran, men kallt som f-n var det...

/Mats

Kollade min a99
Valde NTSC startade om kameran och formaterade minneskortet och valen blev 24p 60i och 60p istället för 25p 50p och 50i med pal

"kameran" började jobba på annan frekvens. Man så att datorskärmen plötsligt blinkade/fladdra.

BTW står in NTSC för Never The Same Color så det är väl inget att eftersträva ;)

Kollade min a99
Valde NTSC startade om kameran och formaterade minneskortet och valen blev 24p 60i och 60p istället för 25p 50p och 50i med pal

"kameran" började jobba på annan frekvens. Man så att datorskärmen plötsligt blinkade/fladdra.

BTW står in NTSC för Never The Same Color så det är väl inget att eftersträva ;)

Coolt. Då är det nåt som kommit i nyare fw, för det fanns inte med i kameran från början och samma sak är det med A580, A77 och NEXarna, men jag har inte hört att de skulle ha någon sådan update.

Däremot RX10, RX100mk3, A6000 och A7/r/s har den möjligheten inbyggd.

Man lär sig :). A99 blir tydligen bättre och bättre...

Fast som sagt, det kan vara problem med 60 fps här då det kan ge interferens med lampor och annat som går på 50Hz och kan se flimrigt ut på video.

/Mats

Förstår inte varför det ska vara så fel att säga något negativt. Jag skriver bra om det som jag tycker är bra och skriver också om det som jag inte tycker är bra. Ibland ändrar jag min uppfattning lite och det är oberoende av om jag har köpt en produkt eller inte. Det tä ker jag fortsätta med.

/Mats
Det är inte fel att säga nåt negativt men du totalsågar ju kameran med kategoriska resonemang som bygger på felaktiga slutsatser, på ett sätt som det nästan verkar som om du har nåt personligt agg mot själva kameran!
Det är underhållande i sig men i en tråd där någon vill ha ett råd inför ett eventuellt köp känner jag ett ansvar som forummedlem att argumentera emot.

Att det är ont om begagnade säger inte heller mycket. Bara att de som köpt en inte vill sälja för att det inte är någon ide att förnedra sig då de är iskalla på marknaden o h tappar extremt i värde jämfört med andra märken. Få vill sälja något för 6500 kr som de ett halvår tidigare betalat 20 000 kr. Undantag finns dock, eller hur? :)

/Mats

Kan säga att du där har fel
De a99 jag såg begagnade var i 13-15 kkr klassen (ofta utan blixt ibland med grepp) då den kostade 20 kkr ink blixt och grepp från i höstas till efter jul
Jag hade turen att hitta en handlare (efter många försök) som kunde sälja den billigare (15kkr) då jag ej var intresserad av blixt eller grepp som var paketerat då för 20 kkr

Däremot gick en A900 med grepp för 6500 för 1 vecka sedan på tradera.

Fanns en a99 med cz 24-70 och 70-400 ssm BILLIGT, men det var troligen en bedragare. Då han plötsligt flyttat tillbaka till tyskland men ville sälja i Sverige ändå????

Kan säga att du där har fel
De a99 jag såg begagnade var i 13-15 kkr klassen.

Var det priset de verkligen såldes för, eller bara det som säljaren önskade sig?
Det är nämligen en avgörande skillnad, eller hur?

Du kan ju fråga vad andra här i tråden som sålt en A99 och till vilket pris :)

Däremot gick en A900 med grepp för 6500 för 1 vecka sedan på tradera.

Låter rimligt.

Fanns en a99 med cz 24-70 och 70-400 ssm BILLIGT, men det var troligen en bedragare. Då han plötsligt flyttat tillbaka till tyskland men ville sälja i Sverige ändå????

Då är knappast det relevant ju.

Så, var någonstans hade jag fel?

/Mats

Det är inte fel att säga nåt negativt men du totalsågar ju kameran med kategoriska resonemang som bygger på felaktiga slutsatser, på ett sätt som det nästan verkar som om du har nåt personligt agg mot själva kameran!
Det är underhållande i sig men i en tråd där någon vill ha ett råd inför ett eventuellt köp känner jag ett ansvar som forummedlem att argumentera emot.

Förra gången det här var uppe så råkade vi i luven på varandra som inte alls blev kul. Jag vill inte dit igen och nu har vi dessutom setts också :), så vi undviker det.

du totalsågar ju kameran med kategoriska resonemang som bygger på felaktiga slutsatser

Sant är att jag inte tycker att A99 är så bra jämfört med t.ex. D600.
Förutom de faktiska omständigheterna, att den har sämre lågljusprestanda, funkar dåligt med blixt osv., så blev jag besviken när den släpptes.

Jag var väldigt "pro-Sony" innan på DSLR-tiden. Gillade inte A55 när den kom, men var lite undrande. När A77 skulle lanseras var jag mycket förväntansfull och jag skaffade en. Blev efter ett tag ganska besviken på den när vartefter jag upptäckte en massa negativa egenheter den hade för sig.

Sedan ryktades det om A99 och jag hade höga förväntningar på den. Såg potentialen i SLT-lösningen och hoppades på storverk. Hade haft A900 och A850 innan som jag älskade och ville ha FF, så att jag skulle bli med en A99 var självklart.

Sedan när den släpptes så blev det långt ifrån vad jag hade hoppats på. Underliga påhitt som de där extra fokuspunkterna till liten nytta men stor nackdel, problemen från A77 var kvar och inte adresserade (så som de nu äntligen är i A77 II), blixt-stödet med trådlös TTL var ännu värre osv.

Det gav mig en viss aversion mot Sony, jag hade tappat förrtroendet och sålde allting.

Så visst har jag ett personligt agg till A99, helt sant, men det bygger på mina erfarenheter av systemet när det var bra på DSLR-tiden och erfarenhet av lillebror A77, samt det som jag upplevt med Nikon.

Däremot har jag ingen önskan att det ska gå dåligt för Sony, tvärtom egentligen. Min sejour ed A77 II blev ju kort för att köpet var förhastat, men kameran tycker jag inte det är nåt fel på, utan jag är tveksam till systemet som helhet nu.

Så de här kategoriska resonemangen med felaktiga slutsatser som du lite "luddigt" skriver håller jag inte med om för fem öre. Tycker tvärtom att jag är saklig och specifik och någon felaktig slutsats känner jag heller inte till.

Vill självklart inte att jag ska uppfattas på det sättet som du gör, så visa mig exempel på där jag är kategorisk och där jag drar fel slutsats så lovar jag att begrunda det ordentligt. Är inte alls rädd för att krypa till korset och säga förlåt om det behövs, men det ska i så fall vara substans bakom anklagelserna.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar