Annons

Lite frågor om A99

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det priset de verkligen såldes för, eller bara det som säljaren önskade sig?
Det är nämligen en avgörande skillnad, eller hur?

Du kan ju fråga vad andra här i tråden som sålt en A99 och till vilket pris :)



Låter rimligt.




Då är knappast det relevant ju.


Så, var någonstans hade jag fel?

/Mats

#1 vet ej. Jag försökte köpa. Hade tänkt mig 10-14 kkr för en begagnad beroende på tillbehör. Men det hittade jag inga för..... När de kostade 20 kkr (ink blixt och grepp)


Att det är ont om begagnade säger inte heller mycket. Bara att de som köpt en inte vill sälja för att det inte är någon ide att förnedra sig då de är iskalla på marknaden o h tappar extremt i värde jämfört med andra märken. Få vill sälja något för 6500 kr som de ett halvår tidigare betalat 20 000 kr. Undantag finns dock, eller hur? :)


/Mats

#2 Kändes som du sa att man bara fick 6500 för en a99 begagnad. Men jag kan tolkat din text fel. Eller vad menade du???

#3 Vet du någon som sålt en a99 för 6500 så skulle jag som köpare vara lycklig om den var mindre än 1/2 år gammal. Om nu priset var så?
 
Så visst har jag ett personligt agg till A99, helt sant, men det bygger på mina erfarenheter av systemet när det var bra på DSLR-tiden och erfarenhet av lillebror A77, samt det som jag upplevt med Nikon.

Okej jag fattar. Jag håller ut i denna tråden förr att se hur långt den går trotts nerläggning av vädarkvarnsfäktandet. ;)

rent ärligt har du aldrig vad jag kan minnas haft en a99 en längre tid, har för mig att vi diskuterade detta innan men har ej lagt det på minnet? Om så är fallet är dina antagande bara "lästa", vilket inte är fel då vi alla har utbildat oss och vet att det är dumt att uppfinna hjulet igen

Jag har inget personligt agg till D610,D600 eller 5D och hade mycket väl kunnat tänka mig en D800 dock för dyr och ingen sökare i min smak. Hade den haft vinklingsbar skärm etc hade det varit en deal kanske. Hade blivit den och ett macro (har för mig att Nikon har några som duger ;) ) och sedan kört på e-mount för resten.....
 
#2 Kändes som du sa att man bara fick 6500 för en a99 begagnad. Men jag kan tolkat din text fel. Eller vad menade du???

#3 Vet du någon som sålt en a99 för 6500 så skulle jag som köpare vara lycklig om den var mindre än 1/2 år gammal. Om nu priset var så?

Det borde vara enkelt att fråga, tror det han syftar på är denna tråd och Patrik finns ju här i tråden.


tl;dr:
2014-06-07, 17:12 #59
patrik.f

Lite inspirerad av denna tråd satte jag ut min sony A99, som jag inte har använt på sistone, till försäljning. För ett och ett halvt år sen köpte jag den för 24500 kr. Jag prövade med 8000 först. Efter kanske 4-5 dagar sänkte jag priset med 500 kr. Jag fick gå ner i 500-krs intervall tills jag fick den såld för 6500 kr idag.
 
Det borde vara enkelt att fråga, tror det han syftar på är denna tråd och Patrik finns ju här i tråden.


tl;dr:

Wow... tufft... Tur man inte ska sälja...
Undra om det var annons på. Kanske skulle man provat typ blocket eller tradera. På tradera säljs det mesta för mycket. Men vad vet jag.....
När jag kollade hittade jag ingen till rimligt pris.....
 
rent ärligt har du aldrig vad jag kan minnas haft en a99 en längre tid, har för mig att vi diskuterade detta innan men har ej lagt det på minnet? Om så är fallet är dina antagande bara "lästa", vilket inte är fel då vi alla har utbildat oss och vet att det är dumt att uppfinna hjulet igen.

Nä jag köpte aldrig någon. Av det jag märkte när jag provade den så var den väldigt lik A77 i hanteringen inklusive de negativa sidorna med sökarlagg osv. som jag störde mig på så mycket. Sen blev jag varse problemen med blixt på A77 och fick se att A99 var ännu värre, samt att lågljusprestandan var markant sämre än konkurrenterna och endast i klass med de vassaste APS-C och dessutom var den mycket dyrare än konkurrenterna.

Så jag köpte aldrig någon A99, utan istället sålde jag allt Sony (tur medan det fortfarande var möjligt) och köpte en Nikon D600, SB-900 blixt och en del kul objektiv inkl Sigma 120-3002,8 och några vassa primar. Sen efter en period var jag av ekonomiska skäl tvungen att avvyttra Nikon-grejerna (tur, precis innan D600-problemet blev stort).

Nu är jag tillbaka till ruta ett och kan bygga upp ett nytt kamerasystem. Blir Nikon för mig. Trodde ett svagt ögonblick att jag skulle tillbaka till Sony och handlade en A77 II lite för impulsivt så jag sålde den igen efter bara ett par veckor när jag resonerat färdigt med mig själv.

Nu är jag säker på (igen :) ) att det inte blir något mer Sony A-mount för min del, men däremot E. En A6000 i silver är planerad att inköpas när löningen kommer om ettt par veckor.

/Mats
 
Senast ändrad:
Jag tror inte valet av kamera märke påverkar bilderna i någon större grad. Mer vilka finesser man vill ha. Lite samma som med bilar och märke.
Du hittar nog en du blir nöjd med. Min erfarenhet är att det krävs en tid innan man har växt in med kameran och lärt sig alla egenheter.
Det som påverkar än däremot är ju rena fel. Typ "olja" på sensorn eller blixt exponeringar etc som ej fungerar.
Att man innan kunde köpa och sälja kameror utan förlust gäller nog ej. Dock har det ej gått så långt som med det analoga att det nästan är omöjligt att bli av med. Där kan man göra fynd om man vill vara kvar i "stenåldern"
 
Jag tror inte valet av kamera märke påverkar bilderna i någon större grad.
Det håller jag helt och hållet med om. Alla kameror av idag är väldigt bra. De är oftast bättre än fotografen så det är ingen större poäng att harva om DxO-siffror och sånt tjafs. Som du mycket riktigt påpekar så är det mycket viktigare att kameran passar fotografen, dvs att ergonomin känns bra och att det går att använda kameran på det sätt man vill. Det gör förstås att kameravalet blir mycket personligt, så man ska nog ta råd från andra med en eller två nypor salt.
 
Kameror är idag när de är så bra lite som skor. Vissa vill ha bredläst andra smal, vissa vill ha groetex andra läder.... Och vissa tycker som min dotter sa när jag frågade om skorna passade "skor ska inte vara sköna, de ska vara snygga" :)
 
Det håller jag helt och hållet med om. Alla kameror av idag är väldigt bra. De är oftast bättre än fotografen så det är ingen större poäng att harva om DxO-siffror och sånt tjafs.

Såna här diskussioner med jämförelser slutar alltid där att någon säger "kameran spelar ingen roll", "det är fotografen som är viktig, ut och plåta" osv.

Det är jättefel anser jag och är förvånad att det kommer från dig.

Fotografen är ju bestämd och är samma oavsett vilken kamera vederbörande köper, så den faktorn kan vi plocka bort ur ekvationen som helhet.

När det gäller brus och andra tekniksa egenskaper som är sådant som mäts av DxO så har det vanligtvis liten betydelse då skillnaderna brukar vara relativt små, men när det är enormt stora skillnader runt 1,5 EV eller så, som det är mellan A99 och D600 t.ex., så spelar det visst roll. Om man med ena kameran får acceptabla bilder och kan använda den vid ISO 1000 och den andra har samma karakteristik vid ISO 2500 så gör det stor skillnad för vilka situationer man kan fotografera och hur bra teknisk kvalitet som bilderna får.

Om AF-systemet är snabbt och exakt på en kamera, men inte hänger med och kan sätta fokus på det man fotograferar så har det en avgörande betydelse för om man får skarpa eller suddiga bilder.

Om kameran får för sig att ta en paus på någon halvsekund och har svart sökare när man tar upp den till ögat för att fotografera något eller om den är responsiv och redo direkt kan ha en avgörande betydelse för vilken bild man lyckas ta.

Om man använder trådlös blixtstyrning med separata blixtar från andra vinklar så är det avgörande mo det med ena kameran fungerar så att när man timar och trycker av att bilden tas i det ögonblicket, eller om den laggar och håller på med något annat en sekund först.

Att det finns tillgång till ett specifikt objektiv för ett specifikt ändamål som passar på kameran kan också vara avgörande i vissa fall.

Självklart har kameran och annan utrustning betydelse i sammanhanget!

Skillnaderna blir oftast mindre när man kommer upp i högre kvalitet ach på mer avancerade modeller, men det finns ju undantag (som i t.ex. det här fallet med A99), men samtidigt ökar också kraven då fotografen är mer skicklig och medveten.

För vissa spelar det ingen roll, kan man inte ratta en kamera vettigt så får man inte bättre bilder med en systemkamera än en mobil, men för en skicklig fotograf (till vilka vi nog kan räkna oss allihop här i det här sammanhanget) som kan dra nytta av kameran, så spelar det roll. Desto skickligare fotograf, desto mer viktigt även med små skillnader.


/Mats
 

Kortade citatet lite enl modens önskan ;)

Håller med dig? Det var nog så det var menat. Det är inte bara siffror på Dxo , som är viktiga. Det är interface, funktioner etc som kanske gör att man väljer en viss kamera. Någon fotar kanske sme arslen och väljer en som är våra på höga ISO någon fotar i bra ljus och vill ha Max dr troligen två olika val. Någon vill fota fåglar som flyger andra vill fota slöare objekt men i en speciell fas när de trycker och då ha skärpa inte när kameran vill, troligen två olika val. Någon använder sökare jämt en annan vill ha vinklinbgsbar display. Två olika val.
Så de du så säkert väljer tycker en annan är dumt för dem. Hur mycket man än vill finns ingen "folkkamera" som passar alla..
 
Fast nu var det ju inte det jag skrev.


Om du inte läser in sådant jag inte skrev så behöver du inte bli förvånad. :)

Du skrev att kamerorna är så bra och bättre än fotograferna så det är ingen ide att hålla på med tjafs som DxO eller nåt sånt.

Alltså att fotograferna inte kan utnyttja kamerorna så skillnaderna spelar någon roll och att skillnaderna är marginella mellan kamerorna.

'det är strunt anser jag och är förvånad att du skrev. Mellan A99 och D600 skiljer det 1 1/2 EV i brusprestanda, vilket visas av DxOs grafer och i verkligheten.

Det är en avgörande skillnad då man får samma brusresultat vid ISO 1000 med enakameran och ISO 2500 med den andra. Jag är i alla fall så bra fotograf att jag kan dra nytta av det och det ttror jag de allra flesta andra här är också.

Det enklaste, effektivaste och mest rättvisande sättet att jämföra kameror innan man köper någon av dem är att studera DxOs grafer, så det är inte alls tjafs.

Har jag tolkat dig alldeles fel, eller?
Då får du förklara vad du menar med
Alla kameror av idag är väldigt bra. De är oftast bättre än fotografen så det är ingen större poäng att harva om DxO-siffror och sånt tjafs.

/Mats
 
Du skrev att kamerorna är så bra och bättre än fotograferna så det är ingen ide att hålla på med tjafs som DxO eller nåt sånt.
Jag sa:
mycket viktigare att kameran passar fotografen, dvs att ergonomin känns bra och att det går att använda kameran på det sätt man vill.

Marginella (eller lite mer) brusprestandaskillnader spelar alltså inte lika stor roll som andra egenskaper, för de flesta fotografer. Att kameran är lättanvänd (vilket inte är samma sak som nybörjarvänlig) tror jag är viktigare för de flesta, och vad som är lättanvänt lär skilja sig åt en del mellan olika fotografer.

T.ex så är en kamera med låg bildfrekvens inte lättanvänd för den som vill fotografera action.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.