Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera eller nytt objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kör med kontinuerlig AF på nästan hela tiden till alla mina kort. Använder endast den mittersta punkten som aktiverad på fokuspunkterna. Ska testa bländare 8 och en slutartid på 1/1000, sen på bästa möjliga ISO. Kör några testbilder nån dag när jag har tid och återkommer här med resultatet. Ska även göra en grundinställning av kameran och uppdatera den med senaste firmwaren igen. Vad har du för objektiv till din kamera när du fotar enduro. Då det är ganska mörkt i skogen antar jag att du kör ett 2.8 för att få in så mycket ljus som möjligt och slippa höga iso-antal.

Nu har jag en kamera som hanterar höga ISO väldigt bra så jag kan köra på ISO 6400 utan att jag tycker att det blir störande brus i bilderna.
När jag plåtar cross/enduro så har jag oftast mitt 70-200/2,8 monterat & jag kör väl mest 2 upplägg när jag plåtar hojar, antingen runt bländare 8 & långsammare slutartider vid panoreringar eller 2,8 & snabbare tider, dock så försöker jag alltid få lite rörelseoskärpa på hjulen...

Begränsningen för mig finns bakom kameran... =D
 
Lite så känner jag också. Så antingen är det fel i någon inställning eller så är kameran kass. Kanske någon utav barnen som slängt skiten i golvet. =) Isåfall har jag full förståelse då jag själv snart kastar den jäveln i väggen. =)
Du har ju inte använt helt optimala inställningar. Ändå är bilden skapligt skarp och kan lätt göras riktigt krispig med efterskärpning.
Börjar nästan tro att din skärm inte är riktigt skarp :)
Kanske är jag mindre kräsen? Länka till någon av kompisens bilder så att jag förstår dina krav.
 
Nu har jag en kamera som hanterar höga ISO väldigt bra så jag kan köra på ISO 6400 utan att jag tycker att det blir störande brus i bilderna.
När jag plåtar cross/enduro så har jag oftast mitt 70-200/2,8 monterat & jag kör väl mest 2 upplägg när jag plåtar hojar, antingen runt bländare 8 & långsammare slutartider vid panoreringar eller 2,8 & snabbare tider, dock så försöker jag alltid få lite rörelseoskärpa på hjulen...

Begränsningen för mig finns bakom kameran... =D

Vad använder du för kamera?
 
Eller så är det precis som Lumor skriver: dina bilder behöver lite efterarbete. Så är det med i princip alla bilder från en systemkamera.

Så du menar att bilderna inte kommer bli skarpare direkt från kameran?
Ska testa göra en nollställning av kameran då jag tyckte bilderna var bättre i början. Eller så har man kanske bara blivit mer kräsen nu när man är lite mer insatt. =) Men lutar nog åt en nyinköp av ett bättre objektiv. Lyfte tråden här hemma om en ny kamera och det skulle jag aldrig gjort =)
 
Lite fel tråd kanske, men vilken är bästa sättet att få bilderna skarpare i ett efterbehandlingsprogram? Använder både Photoshop och Lightroom. Använder Sharpen Tool i PS, men kanske finns bättre och enklare sätt. =)
 
Lite fel tråd kanske, men vilken är bästa sättet att få bilderna skarpare i ett efterbehandlingsprogram? Använder både Photoshop och Lightroom. Använder Sharpen Tool i PS, men kanske finns bättre och enklare sätt. =)

I Photoshop:
Filter -> Sharpen - Smart sharpen
 
Fotar mest motorcross/enduro och även barnen när dom hittar på nåt kul. En kompis köpte en Nikon d700 med ett 70-200 2.8 objektiv på och där blev fan bilderna knivskarpa. Så frågan är om mina också blir det med ett sånt objektiv eller om det är fel på kameran och/eller nuvarande objektiv?
Länk till exempelbild: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/330404/3127344.htm

F/20, 1/50 sek, iso-100, brännvid 18mm

Någon som vet vilket läge som blir bäst att köra på vid fotografering av rörande objekt? Manuel hinner man ju inte med att ändra inställningarna mellan hojarna och i 10 fps-läget blir exponeringstiden ca 1/500 vilket inte räcker.
F/20 är bortom diffraktionsgränsen och du tappar skärpa. http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/diffraction-photography.htm
 
Uppföljning

För den som hittat hit i efterhand:

Köpte mig ett nytt objektiv istället för ny kamera. Lyssnade på er och ni hade rätt (inte för att jag trodde nåt annat). Köpte mig ett beg Sigma AF 70-200/2,8 APO EX DG OS HSM. Fy f*****n vilken skillnad mot mitt andra objektiv. lätt värt varenda krona. Okej, alla bilder blir väl inte skarpa direkt ifrån kameran, men många blir och dom som inte blir det fixas nu lätt i PS tack vare annat tips i samma tråd. Ser även en stor skillnad att bilderna blir mer färgrika och skärpedjupet är riktigt nice.

Thx alla inblandade.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar