Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny eller begagnad kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag har chansen att köpa en Pentax ME med 50, 105 och 400 mm objektiv (ej pentax) för 3000:- Grejorna är i bra skick.

Ska jag satsta på det eller köpa en ny kamera för ca 3-4000:-?

Blev lite intresserad av
Minolta Dynax 505si med AF 28-80 & AF 75-300 för 4395:- på Scandinavian Photo.

Vilket är bäst att satsta på tro?
Finns det andra bättre alternativ i samma prisklass?
Nu har jag en Pentax P30n med 28-80mm Pentax-A zoom.

Hej

Jag är klart Canonfärgad, men har bekanta som har Minolta, och hon säger att det är tufft att hitta objektiv till den (begagnat) samt att hon upplever Canonkameran som mer logisk att använda.

3000:- för så mycket prylar, och att du redan har samma märke, låter bra, mycket bra.
Har den AF har du nog inte så mycket att förlora, men har den inte AF så kan det vara värt att tänka till.

Roine

Senast ändrad:
Ångrar mig som sjutton att man inte satsade på en Canon T-90 eller T-70 istället för EOS.

Man kan få tag på grym optik för en tjuga å en påse bullar istället för att måsta slanta upp hur mycket som helst för bra EOS-optik.

Så mitt tips är att försöka hitta en T-90, den har väl tillochmed TTL och TTL blixtmätning med vissa blixtar.

Och priserna och utbudet på bra fd optik är enormt bra.

Hej

Och manuell focus kan man leva med. Har en sprillans ny Mamiya 645E.

Dock är AF kul med snabba motiv, typ ungar och djur.....

Men då är man ju tillbaka till ursprungsfrågan, är de prylar som räknas upp för 3000:- så lite för de pengarna, jag tycker fortfarande inte det.

Roine

Tycker du att det var lite saker för pengarna?

roinek skrev:
Hej

Och manuell focus kan man leva med. Har en sprillans ny Mamiya 645E.

Dock är AF kul med snabba motiv, typ ungar och djur.....

Men då är man ju tillbaka till ursprungsfrågan, är de prylar som räknas upp för 3000:- så lite för de pengarna, jag tycker fortfarande inte det.

Roine

Hej Jamas

Tvärt om, för 3000:- är det klart användbara prylar till ett mycket bra pris.

Photax (www.photax.se) kan förse dig med mycket till dessa prylar.

Den enda fundering jag har, som jag skrev i mitt första svar, är om den har AF eller ej.

Har den inte AF kan det vara begränsande som nybörjare och man kan tappa sugen pga alla oskarpa bilder man kommer att få innan men får rätt känsla.

Roine

Äsch, autofikus klarar man sig utan. Har man bara lite tid på sig så går det bra och snabbheten tränas upp succesivt.

Okej!

Det är ingen autofokus på den, det har jag inte nu heller. Börjar hitta känslan mer med manuella fokusen nu, och vill inte ha auto.

Pentax ME är som sagt ingen AF kamera. Denna modell kom 1976 och slutade tillverkas 1981. Pentax ME-F var däremot världens första AF kamera (påstår Pentax i alla fall) och den kom 1981.

Ett Pentax ME hus brukar man få loss för ca 1000-1500 kr beroende på skicket. Så 3000 kr för huset och tre gluggar kan vara ett hyfsat pris om gluggarna är av någorlunda bra kvalité.

Om jag inte minns helt fel så har jag dock för mig att den inte hade något helt manuellt exponeringsläge, vilket jag tycker är kass. Jag tror den bara hade ett Av-läge (du ställer bländaren och kameran ställer tiden). Men jag kan ha fel på denna punkt. Någon annan som kommer ihåg hur det var med denna sak?

Om det är som jag har för mig så tror jag personligen att du kommer tröttna ganska snabbt på ME huset. Jag skulle nog ha satsat på ett lite mer avancerat hus.

Ja du får knappast mer för pengarna, enda som saknas här är ju ett vidvinkel.....finns nog att hitta för en 500:-

Annars är ju Tyska E-bay ett härligt ställe med billiga priser.....men det gäller att kolla kolla. Bild på objektet är ett måste samt lite tyskakunskaper. När Tysken säger Sehr Gute standen...då är det verkligen i bra skick.

Köpte en EOS 100 där som såg fin ut på bilden...nästan ännu finare när jag fick den.

För skoj skull så kollade jag lite....

En Pentax Me Super med orginal 50mm kostar runt 60€ = 550:-

Vilka alternativ finns det bland nya kameror då?

Hur är Phenix kamerorna på www.photax.se ?

Ska jag köpa ny, eller nåt beggat, eller behålla min P30n?

Senast ändrad:
Hej

Om du skall ha någon framtid i investeringen och den initiala idén inte håller (3000:- affären) så köp en beg Canon eller Nikon som de andra föreslagit.

Roine

Varför ska han köpa en nikon eller canon... Pentax????

Och jag undrar också orsaken till varför du vill byta kamera.

Om du inte gör klart för dig själv varför du inte är nöjd med din nuvarande är risken överhängande att du blir lika missnöjd med din nya. Köpa för köpandets skull brukar sällan bli bra.

Vad saknar du för funktioner i din nuvarande och har ersättaren dessa funktioner, är frågan du bör ställa dig.

Här finns det fler åsikter att ta del av:

http://www.camerareview.com/templates/reviews.cfm?camera_id=302

Om objektiven är sjyssta är det ett ok pris, om än inte ett rent fynd. Kolla bara upp så att det finns ett manuellt läge på den.

Av någon märklig anledning verkar många anse att man måste ha en Nikon eller Canon för att kunna fotografera, men det är inget att bry sig om... Varför betala flera tusen för ett begagnat objektiv när man kan komma undan med några hundralappar ;)

Jag hade definitivt satsat på en begagnad Pentax, men kollat upp olika modeller först (men det kanske du redan har gjort). www.photographyreview.com är ett annat bra ställe att besöka.

/Lisa

Din P30 är aningen svårt att växa i ,det fattas ju en del nödvändiga funktioner..huruvida du fortsättningsvis ska stanna inom Pentax är svårt att avgöra men det finns ju mängder med nya och begagnade grejer så det är inte helt fel att göra det..ME vet jag inget om men är kanske värd att bygga runt..
Och "roinek"..det finns tillräckligt mycket till Minolta om man snokar en stund..
mvh/gunte..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar