Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ny dator eller uppgradera nuvarande

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant diskussion att följa.

Jag sitter idag på en "gammal" amd x2 processor och 4gb ram med windows XP.

Har funderat på att byta upp mig till core i5, 12gb ram samt win7 64bit.

Idag kör jag en raptor som system disk och ett raid 5system med ett highpoint kort vilket fungerar bra.

Vilket är det "minsta" grafikkortet jag borde köpa för att kunna nyttja dess prestanda i photoshop CS4?



Ett GTS 250 1GB eller ett GTX 260 896MB är absolut tillräckligt till PS CS4
enligt min uppfattning, möjligt att du kan krypa ner mer i pris..
Men då skulle jag säga att de korten inte är "pris - prestanda".


Finns ingen anledning att ta ett mindre än GTX 260 anser jag. De kan fås tysta och är ganska billiga idag, de är dessutom ruskigt bra!

+1
 
Skippa GTX 250, den använder den gamla generationens GPU; G92.
Sikta på GTX 260 med GT200 GPU.
Eller välj en AMD Radeon som ger mest valuta för pengarna.
 
Köpa i5/i7 kommer inte göra den marginellt snabbare. Köpa en Mac, kommer göra den väldigt mycket segare.


Köp en 160GB Intel G2 (SSD enhet), då kommer du märka otroligt mycket större skillnad än att byta OS. Rekommenderar dock att byta till Windows 7, så det stödjer SSD mycket bättre.
 
Hörde sägas att det kommer en ny generation SSDar, i december eller så, med stöd för TRIM, vilket W7 kan hantera. Det gör att man får mindre fragmentering på disken (iofs finns tredje parts defragmenterare). Tråden jag postade ovan tar upp en del om kommande SSDs och mycket tyder på att priserna är på väg ned.
 
Säga vad man vill som snabbhet, men Windows 7 är iaf ordentligt mkt stabilare än Xp.

Finns väl egentligen ingen anledning till Xp utöver W7, såvida man inte sitter på en Riktigt gammal dator.

edit: HD4670 är ett bra budgetkort.
 
Vad gör du med din dator egentligen som får en så ostabil? XP är det stabilaste jag kört sedan Windows 3.11.

Jag sa inte att XP va ostabilt, sa att W7 är stabilare. En Porsche boxter är väl inte långsam bara för att en Bugatti Veyron e snabbare?, för att göra en liknelse.

Men ska man dra ett exempel så, hänger sig ett program i Xp, hänger sig de andra me.
 
Jag sa inte att XP va ostabilt, sa att W7 är stabilare. En Porsche boxter är väl inte långsam bara för att en Bugatti Veyron e snabbare?, för att göra en liknelse.

Men ska man dra ett exempel så, hänger sig ett program i Xp, hänger sig de andra me.

Ok, då är jag med.
Jag tycker dock att XP är superstabilt och att då W7 skulle vara stabilare...är en omöjlighet i mina ögon.
Har kört XP i väldigt många år och har sällan stött på att program hänger sig.
Men jag har å andra sidan inga problem med instabilitet i Vista heller. Det är väl beroende på användare således.
 
Hörde sägas att det kommer en ny generation SSDar, i december eller så, med stöd för TRIM, vilket W7 kan hantera. Det gör att man får mindre fragmentering på disken (iofs finns tredje parts defragmenterare). Tråden jag postade ovan tar upp en del om kommande SSDs och mycket tyder på att priserna är på väg ned.

Sant. Dock är redan Intels G2 en del av denna generation idag, så att säga. Intel ligger steget före, men till jul släpper många märken SSD med jmicrons nya krets, så då sjunker förmodligen priserna. Satsa på en G2 idag.
 
XP må vara stablit men XP har inte fullt stöd för den nya tekniken som är ute nu och varför gå bakåt när man kan gå framåt?

I mina ögon så är Win7 det enda valet på en någorlunda ny dator
då det är stabilt och har fullt stöd för de nyare teknikerna,
kommande drivrutiner etc..

Mer RAM kommer göra mycket större skillnad än en SSD disk,
åtminstone i photoshop och videorendering, winrar osv då
dessa program jobbar mestadels mot CPU och RAM.


Jag skulle lagt pengarna på:
Win7 64bit
6GB ram
Nytt grafikkort ex: Geforce 260GTX
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.